I když za volantem vozu sedí i padesát let a mají spoustu zkušeností, patří k nejohroženější skupině řidičů na českých silnicích. Česká populace stárne a seniorů za volantem přibývá. Prodlužují se jejich reakce a rychleji roste únava. S tím vším má pomoci projekt Jedu s dobou, který se koná na osmi polygonech v České republice a loni jím prošlo na 3 300 letitých řidičů.
„Zvýšená intenzita silničního provozu a technologie moderního auta jsou pro seniory rizikovými faktory, kterým se hůře přizpůsobují. Důležité proto je, aby se řidiči udržovali v kondici a znali možnosti současných aut,“ popisuje vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.
„Věk s sebou přináší určitá omezení, jako je rychlejší nástup únavy, horší prostorové vnímání a pomalejší reakce. Důležité proto je znát své limity, mít o svém zdravotním stavu přehled a přizpůsobit podle toho své řízení.“
Projekt je i letos díky finanční podpoře z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů pro účastníky zdarma. Patronem projektu se stává legendární závodník a „Monsieur Dakar“ Karel Loprais, šestinásobný vítěz automobilových závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů, který byl zvolen českým motoristickým sportovcem století.
„Za svoji závodní kariéru jsem za volantem prožil spoustu horkých momentů, ze kterých jsem si vždycky snažil vzít ponaučení. Projekt Jedu s dobou podporuji, vyzkoušet si reakce vozidla na polygonu je jeden z nejlepších tréninků pro bezpečnou jízdu v silničním provozu, neznám lepší recept,“ doplnil Loprais s tím, že na polygonech jezdil ještě v době, než vznikla síť v Česku, a je vděčný za jízdu nanečisto.
Šest hodin teorie, zdravovědy, praxe
Jedu s dobou
Zdroj: www.jedusdobou.cz |
V jeden termín se zpravidla konají dva kurzy. Jeden kurz je pro 60 účastníků. Jednotlivé kurzy nabídnou zájemcům šestihodinový program. Ten obsahuje jak teoretickou část, ve které instruktoři seznamují řidiče s novinkami v legislativě a zásadami bezpečné jízdy, tak praxi na polygonech. Tam si účastnící vyzkouší zvládání krizových situací na silnicích a chování auta v takových momentech, ale i „nové kontrolky“ a funkce novějších aut, které dosud běžně nevyužívali. Součástí praxe je také ukázka první pomoci, kterou jim předvedou zdravotní instruktoři.
Každý absolvent kurzu vyplňuje po skončení akce dotazník. Z těch plyne po loňské premiéře spokojenost. Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu řidiči.
„Chceme využít zkušeností z minulého ročníku a výcvik řidičů obohatit o některé nové prvky, například si budou moci porovnat bezpečnostní prvky svého vozu jízdou ve zbrusu novém autě,“ uvedl prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček s tím, že někteří řidiči si hledají ztracenou sebejistotu, jiní si jdou třeba jen doplnit aktuální informace.
Nově získají účastníci také informační brožurky se základními poznatky z kurzu, kam mohou kdykoli znovu v klidu nahlédnout. Organizátoři plánují také deset besed a edukační videa pro veřejnost. „Těší mne, že se nám podařilo dokonce 2,5x navýšit financování projektu,“ řekl výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek. Letos jde z Fondu zábrany škod do projektu Jedu s dobou 14 597 800 korun
„V souvislosti s demografickou změnou, a tedy i zvyšujícím se počtem osob v seniorském věku, roste i význam této skupiny s ohledem na bezpečnost silničního provozu. Aktuálně je 21 procent klientů povinného ručení osobních automobilů ve věku 65 let a výše. I proto Komise fondu zábrany škod zvolila kampaně zaměřené na seniory jako jedno z prioritních témat,“ dodal.
Téměř 15 milionů z fondu
|