Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Čerstvým řidičům chybí praxe, staří mají špatné návyky

Projet správně ostrou zatáčkou, zabrzdit na kluzkém povrchu, na poslední chvíli se vyhnout překážce. Tyto situace znají žáci dnešních autoškol jen z teorie a v provozu je nenacvičí. Projekt Start Driving to chce změnit. Na polygonu v Sosnové u České Lípy jsme trénovali pětadvacet čerstvých autoškoláků.

Sedám do autodromového sporťáku Subaru Impreza a vyrážíme mezi kužely. Kličkujeme mezi červenými fabiemi autoškoly a jeden z instruktorů Centra bezpečné jízdy nás provází záludnostmi polygonu v Sosnové. Pak měníme pozice. Chytám se volantu a zkouším krizové situace, které tu dnes nacvičují budoucí řidiči.

Řidičský průkaz jsem zařadila mezi doklady před sedmnácti lety a poslední roky jezdím denně. Přesto rychle zjišťuji, co všechno jsem zapomněla. Jen, co se spřátelím s tvrdším a živějším autem, už má instruktor co opravovat.

„Volant musíte držet v pozici tři čtvrtě na tři. Jen tak zvládnete správně projet ostrou zatáčkou bez ručkování, jen s překřížením rukou. Oči mějte vždy tam, kam chcete jet. Tam, kam se koukám, tam mi automaticky jdou ruce,“ opravuje mě instruktor s tím, že jsou tři způsoby, jak zatáčku projet. Rovnám ruce do správné pozice, která je mi však po letech za volantem nepřirozená.

„Je jasné, že většina řidičů neřídí dlouhé cesty nebo po celou dobu řízení právě takto. Ani to po nich nemůžeme chtít. Ale je to ideál, na který je dobré přehmátnout před překážkou, v hustém provozu nebo před ostrou zatáčkou, abyste dokonale ovládla situaci,“ radí mi.

Pouštíme jedno z červených aut autoškoly a chystáme se na další metu - krizové brzdění na kluzkém povrchu. Přede mnou vodotrysk a radar, žádné prošlápnutí spojky, zkrátka rychlá reakce a intenzivní, ale plynulé brzdění. Čeká nás ještě vyhýbací manévr na poslední chvíli, správný přejezd z pruhu do pruhu, kličkování mezi kužely, jízda po povrchu s různou kluzností nebo třeba příčné parkování. Zkušenosti k nezaplacení. Nic z toho jsme v naší autoškole mimo provoz nezkoušeli a ani naprostá většina současných autoškol to studentům zatím neumožňuje.

„Budoucí řidiči tu dostávají průpravu, kterou běžně nedostanou. Zatím nemají zkušenosti, takže dnes dostanou úplný základ základní průpravy školy bezpečné jízdy. Zkouší momenty, které by v ideálním případě běžně zažít neměli, kterým by se měli naučit naopak předcházet. První jízdy na polygonu zde absolvují po šesti hodinách na trenažeru a po čtyřech, pěti hodinách v provozu. Čeká je ještě jeden den na polygonu ke konci června, kde již bude průprava ostřejší a kurz intenzivnější. Čeká je přetáčivý a nedotáčivý smyk, aquaplaning, krizové řízení, náročnější momenty,“ shrnuje instruktor.

Pilotní den projektu Start Driving, který pořádá Centrum bezpečné jízdy spolu s Asociací autoškol ČR, absolvovalo 25 žáků z učiliště společnosti Škoda Auto z Mladé Boleslavi. „Žáci absolvovali devadesát minut teorie a poté strávili několik hodin na polygonech. V červnu se nám vrátí již s řidičskou zkušeností. Výstup je jasný: budeme tu mít 25 žáků, kteří získají nejkvalitnější vzdělání ještě před tím, než se sami vydají jako řidiči na silnice. Ne z pozice kvality jízdy, ale kvůli tomu, že měli možnost si krizové situace zažít,“ shrnuje místopředseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Čtvrtina nováčků se podílí na smrtelné nehodě

Akce není výkřikem do tmy, čerství řidiči patří mezi nejrizikovější skupiny lidí na českých silnicích. „Řidiči s praxí do pěti let zaviní v České republice zhruba kolem sedmnácti procent dopravních nehod, ale téměř dvaceti pěti procenty se podílí na smrtelných dopravních nehodách,“ upozornil šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

„Nejčastější příčinou takovýchto dopravních nehod bývá nepozornost a nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky. Mladý a nezkušený řidič se plně nevěnuje řízení, mnohdy vykonává i jinou činnost, podceňuje svoji bezpečnost a dostává se do krizové situace, kterou zpravidla nezvládne,“ dodává.

Projekt Start Driving poukazuje na vysokou nehodovost čerstvých řidičů a snaží...
Projekt Start Driving poukazuje na vysokou nehodovost čerstvých řidičů a snaží...

Organizátoři se proto snaží motivovat rodiče i budoucí řidiče, aby vybírali kvalitní autoškolu, kterou nováček za volantem neprojde jen s minimem odježděných hodin a rychle nahuštěnou teorií v hlavě. Zároveň motivují autoškoly k zařazení osmi českých polygonů nebo míst pro bezpečnou jízdu, jako jsou třeba velká prázdná parkoviště, do svých hodin.

„Studenti autoškol nemají být jistým a rychlým příjmem peněz, ale zákazníky, kteří by měli dostat to nejlepší,“ dodal Horčička s tím, že výstup žadatele o řidičský průkaz není v současnosti v Česku ideální a dá se relativně snadno změnit. Každoročně se přitom na silnice vyhrne sto tisíc nových řidičů.

Polygony a řidičák na zkoušku

Odborníci na dopravu chtějí jít ještě dál - kromě polygonů zařadit do výuky nových řidičů také takzvaný řidičák na zkoušku, který uplatňuje řada našich evropských sousedů, například Rakušané. Řídit auto by bylo možné dříve, třeba v sedmnácti letech. Zkušební období mladého řidiče však trvá i tři roky a ten projde vícefázovou přípravou.

„Během této doby musí projít zdokonalovacím kurzem defenzivní jízdy na uzavřené ploše, později dostane i individuální zpětnou vazbu od instruktora, který už nefunguje jako učitel, ale spíše jako mentor komentující pochybení a špatné návyky nového řidiče,“ upřesnil dopravní expert z Platformy Vize Nula Roman Budský. Užitečné jsou také skupinové konzultace deseti nových řidičů s dopravním psychologem, kde jsou si nováčci schopní přijít na vlastní limity.

„Nejde jen o Rakousko, ale o celosvětově doporučovaný model přípravy řidičů. Dlouhodobá zkušenost naznačuje, že tento model snižuje výskyt dopravní nehodovosti u rizikové skupiny začínajících řidičů téměř o jednu třetinu,“ dodal Budský s tím, že jedna nepodařená sekunda může rozhodnout o desítkách let nejen viníka a oběti nehody, ale i o kvalitě života jejich příbuzných.

Trénink budoucích ridičů na polygonu v Sosnové u České Lípy.

Dopravní experti se budou nyní snažit novinky protlačit i legislativou. V roce 2011 na ministerstvo dopravy doputoval věcný záměr nového autoškolského zákona, který sliboval zavedení takzvané zkušební organizace a zmodernizování přípravy řidičů všech skupin řidičských oprávnění. Od té doby se však nic nezměnilo.

„Faktem je, že mladí řidiči, kteří neprochází takovou vícefázovou přípravou, čelí čtyřikrát až pětkrát vyššímu riziku zavinění dopravní nehody. Taková je zkušenost ze zahraničí. Nejde přitom jen o individuální tragédie, ale i o celospolečenské ztráty: nehodovost v České republice nás každoročně vyjde na sedmdesát miliard korun, což je asi 1,4 procenta HDP. A jeden mrtvý následkem dopravní nehody stojí zhruba dvacet milionů korun. Takže jakékoli snížení výskytu těchto dopravních nehod znamená i nemalé celospolečenské úspory,“ apeloval Budský.

Centrum bezpečné jízdy v Sosnové u České Lípy

Centrum bezpečné jízdy v Sosnové u České Lípy

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....