Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Policie nedokáže vymoci z řidičů pokuty

  11:13
Kamery jsou vyhozené peníze. Šéf dopraváků přiznal, že kamery nedostatek policistů nevyřeší. Zákon umožňuje řidičům uniknout trestu.
Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie

Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie | foto: MF DNES

Bezpečnostní kamery a automatické radary policisty u českých silnic jen tak nenahradí. Návrh tento týden představil šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas jako řešení situace, kdy není reálná šance na poslání dalších policistů do terénu.

Jenže se ukazuje, že tak jednoduché to nebude. Policie na novou elektroniku nemá peníze a její využití podvazuje mezera v novém silničním zákoně.

Ten platí od července. Policisté si přitom od něj slibovali, že díky němu půjdou snadněji vymáhat pokuty za dopravní přestupky. Ale téměř nic se nezměnilo.

Dopravní expert a bývalý dopravní policista Stanislav Huml za chybnou považuje část zákona, která umožňuje majiteli vozu odmítnout sdělit policii či úřadům totožnost osoby, jež si od něj auto půjčila.

"Kamery, které například měří rychlost, kvůli tomu fungují jen na slušné řidiče. Ti ostatní si prostě stáhnou stínítko, aby nebylo vidět, kdo auto řídil,“ řekl Huml.

Levnější kamery
Stejný názor mají i další dopravní odborníci. A uznává to nakonec i sám Zdeněk Bambas. "Kvůli té chybě by investice do kamer byla jen vyhozením peněz,“ přiznal. Přesto za kamerami stále stojí.

"V západních státech jsou taková opatření běžná. Třeba Velká Británie by se dala označit za zemi radarů a u silnic tam policisté také nestojí,“ zopakoval včera Bambas.

Na některých místech v Česku kamery provoz na silnicích už sledují. A údaje dávají za pravdu Bambasovi, když tvrdí, že pořízení a provoz techniky je levnější než zaměstnání nových policistů.

Třeba v Praze řidiče hlídá už kolem padesáti kamer, které se aktivují automaticky při projetí na červenou nebo při vysoké rychlosti. Záznamy sice musí vyhodnocovat strážníci, ale je jich méně, než kolik by jich muselo být nasazeno na kontrolu oblastí, které přístroje pokrývají.

"Od poloviny srpna do konce září kamery zachytily 22 tisíc překročení rychlosti,“ řekl náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Pro automatické kamery mluví i jejich cena.
"Mobilní radar stojí třeba milion a k tomu se musí připočítat plat policistů, kteří ho obsluhují. Pořízení kamery s radarem, která hlídá jeden jízdní pruh, stojí mezi šesti až osmi sty tisíci,“ dodal Blažek.

Státní policie přesto na další novou techniku nemá. "Kvůli silničnímu zákonu jsme už letos novou techniku nakupovali. Jde o nová auta, motorky a také ruční radary. Celkem asi za 80 milionů korun,“ řekl ekonomický náměstek policejního prezidenta Pavel Bouberle.

Nedokážeme vymoci z řidičů pokuty
 Policisté čelí kritice: zatímco v červenci byli vidět u silnice téměř neustále, teď se úplně vytratili. „Nezmizeli jsme. Do ulic posíláme všechny lidi,“ tvrdí šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Oznámil jste, že policisty by mohly nahradit u silnic kamery. Neřekl jste kdy. Můžete to upřesnit?
Brzy to bohužel nebude. A kvůli současným zákonům by to byly navíc jen vyhozené peníze. Sice bychom díky kamerám zaznamenali tisíce řidičů, kteří porušují rychlost, nedokážeme však od nich vymoci pokuty.

Proč to nedokážete?
Je to chyba zákona, která umožňuje majiteli auta neoznámit osobu, která vůz řídila. To je hlavní důvod, proč část řidičů nedodržuje pravidla tak jako v červenci. Vědí, jak se vyhnout postihu. Musí se to změnit.

A tušíte jak?
Vzal bych si příklad z Velké Británie, kde majitel vozu totožnost řidiče tajit nesmí.

Česko má nedostatky i v jiných věcech. Vy vedete dopravní policii přes deset let. Nešlo ve vaší funkci dělat některé věci jinak? Třeba se snažit získat víc lidí?
Při současném rozpočtu státu se nedá čekat, že bude víc peněz na policii, proto po tom ani tak nevolám. Nás navíc není méně než někde na Západě.

Na rozdíl od tamních států ale máme problémy s legislativou a po její změně volám už roky. Jde to pomalu. Třeba bodový systém jsme navrhovali snad už před 10 roky a prosadit se ho podařilo až loni.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...