Čtvrtek 26. listopadu 2020, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. listopadu 2020 Artur

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla pojišťovat a zároveň neprodělat.

Crashtest elektromobilu Polestar 2 | foto: Polestar

Odhaduje se, že v roce 2030 by na světových silnicích mohlo jezdit až 100 milionů elektrických aut. Teď je to jen něco kolem 7 milionů. A pojišťovny musí řešit, jak se k nim v oblasti svého podnikání postavit.

Pojišťovna Allianz vydala zprávu Allianz Global Corporate & Specialty, kde v části zvané R-EV-OLUTION tvrdí, že v oblasti elektromobilů není jasně daná zodpovědnost za samotný produkt a za množství environmentálních a provozních rizik, kterými jsou hlavně bezpečnost a spolehlivost. „Budoucnost dopravy je jasně elektrická, ale přechod z fosilních paliv nebude snadný a povede k zásadní změně rizika pro výrobce automobilů, dodavatele i pojišťovny,“ říká studie. „Přestože je pojištění motorových vozidel pro elektromobily dobře zavedeno, z pohledu pojištění odpovědnosti za škodu existují rizika a výzvy. Je třeba je řešit.“

Allianz upozorňuje především na to, že v elektromobilech se kombinují technologie z jiných odvětví a používají se pro nové účely, což může přinést riziko závad a problémů s výkonem. Testy provedené Technologickým střediskem Allianz (AZT) ukázaly, že vysokonapěťové komponenty elektrických automobilů jsou dobře chráněné a při většině nehod nebudou zasaženy

Přesto náklady na opravy elektromobilů jsou v průměru vyšší než u konvenčních vozidel. „Pokud je třeba baterii vyměnit, je auto v podstatě bezcenné. K vyšším nákladům na opravy přispívá také nízký průměrný věk elektrických vozidel a skutečnost, že majitelé je mohou chodit opravovat pouze do značkových servisů,“ uvedl v zprávě Carsten Reinkemeye z AZT.

Další věcí, na kterou Allianz upozornila, jsou požáry. Neexistuje zatím žádná studie, která by dokazovala, že elektromobily hoří častěji než konvenční vozidla. Ovšem existují aspekty technologie, které by mohly představovat zvýšená bezpečnostní rizika, jako třeba vzplanutí jednoho segmentu baterie, které jako řetězová reakce přeskočí na další části. Navíc požár elektromobilu se hasí i 24 hodin, což samozřejmě zvyšuje pojistné náklady. Na lepší analýzu ale zatím neexistuje dostatečně velký počet požárů, aby měl statisticky vypovídající hodnotu (více o hašení požárů elektromobilů čtěte zde).

V neposlední řadě Allianz píše, že není dostatečně jasné, kdo má zodpovědnost za baterii. Životnost se obvykle uvádí na 8 až 10 let, při častém rychlonabíjení se zkracuje. „Kdo v takovém případě nese zodpovědnost?“ ptá se Allianz. Výrobce auta, nebo dodavatel baterie? To je pro pojišťovnu důležité. Životnost baterie snižuje i to, v jakém prostředí je auto používáno. Baterie je sice z velké míry chráněná proti vnějším teplotním vlivům, údaje z jedné americké studie však ukazují, že kapacita baterie u elektromobilu se snižuje rychleji v severněji položených státech s chladnějším klimatem.

I českým pojišťovnám zatím chybějí údaje pro stanovení přesné strategie, jak dlouhodobě nastavit ceny pojištění elektrických aut. „Do výpočtu pojistného za povinné ručení vstupuje mnoho proměnných,“ komentuje pro iDNES.cz mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek. „Zásadní vliv na cenu povinného ručení mají další vstupní parametry jako např. bonus či malus klienta, roční nájezd kilometrů, region aj. V případě elektromobilů je možné očekávat vývoj a rozdílné postupy pro stanovení pojistného. Zpočátku budou odvislé od průzkumu ceny oprav a náhradních dílů, a postupně i od zkušeností s likvidacemi konkrétních pojistných událostí.“

S tím souhlasí i Jan Marek z Generali České pojišťovny: „Situace kolem elektromobilů se postupně s jejich rostoucími počty na českých silnicích začíná jasněji vykreslovat. Co už na základě praxe, ale i zkušeností našich kolegů z evropských zemí, víme, je, že kvůli složitějším technologiím jsou u nich škody výrazně vyšší než u klasického automobilu. Je to dáno i tím, že elektromobily se pohybují hlavně ve městech, kde možnost mnohdy bleskové akcelerace dostává řidiče a jejich auta do poměrně složitých situací, následky nehod tak bývají větší právě kvůli tomu, že se stávají ve vyšší rychlosti. Proto z čistě matematického pohledu by naopak pojistné elektromobilů mělo být spíše vyšší než u vozidel s konvenčním pohonem. Nechceme negativně ovlivňovat tento segment vozidel s ohledem na jejich ekologický přínos (hlavně) ve městech, proto u nich držíme standardní sazby.“

Třetí velká pojišťovna na českém trhu, Kooperativa, situaci také sleduje, ale vzhledem ke stále nízkému počtu elektromobilů na českých silnicích nemá k detailní analýze dostatek dat. „Kromě uvedených vyšších nákladů na zásah hasičů předpokládáme rovněž vyšší náklady na opravy vozidel po nehodě, kdy je technologie opravy složitější, delší, a tedy i dražší (nutnost „bezpečnostního“ odstavení vozu před započetím opravy, nutnost výměny celé bateriové sady, apod.). To by se v budoucnu mohlo projevit i v sazbách pojištění takových vozidel. Obecně platí, že vybrané pojistné musí být postačující k tomu, aby z něj byly uhrazeny veškeré náklady související se škodou,“ dodává mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

Elektromobily MG ZS před cestou do Evropy

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní...

Ticho a blesková akcelerace. Jízda s elektromobilem má i své výhody

Škdoa Enyaq

Budoucnost osobní automobilové dopravy bude technologicky pestrá. Různé potřeby a možnosti budou...

Přechod k elektromobilům pomůže Číně ukončit ropnou éru, tvrdí studie

Ilustrační snímek

Agresivní přechod k elektromobilům vedený Čínou sníží do roku 2030 globální poptávku po ropě o 70...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Domácí nabíjení elektroauta. Investici za desítky tisíc se vyhne málokdo

Nabíječka elektromobilů

Dlouhodobý provoz elektromobilu nebo plug-in hybridu se neobejde bez zesílené nabíječky doma či v...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

ANALÝZA: Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

Škoda Enyaq

VIDEO Škoda v Česku zahájila předprodej svého nového modelu Enyaq iV, který představila 1. září. Prozatím...

  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Škoda po roce startuje výrobu modelu Enyaq. Zesilovala se továrna

Dosud se v hlavním mladoboleslavském závodě Škody vyráběly jednotky kusů modelu Enyaq. V předsériovém režimu se...

Zbrojení na Rallye Dakar vrcholí.

Na start 43. ročníku Rallye Dakar, který začíná 3. ledna 2021 v Saúdské Arábii, se postaví několik českých týmů. Poosmé...

Každé čtvrté auto se prodá přes internet, věří v Mercedesu

Exkluzivně Nákup auta na internetu musí být snadný, jako když vybíráte knihu, říká Britta Seegerová, která je členkou...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...

Žena nemá ráda oblečení. Nudismus praktikuje všude, kde to je možné

Dvaatřicetiletá Molly Spocková z Los Angeles od mala nesnesla mít cokoli na kůži. V pubertě už začala chodit doma nahá...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....