Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podle cizinců má co dohánět policie, předpisy i značení

- Nejen české řidiče, ale i policii, dopravní značky a třeba i stav cest kritizovali řidiči ze zahraničí, když dostali otázku, co se jim v tuzemské dopravě nezamlouvá.
Když se účastníci ankety měli vyjádřit na téma místních dopravních policistů, nepadla pochvala ani v jednom případě. »Když jsem přijel do Ostravy, měl jsem Škodu 105, samozřejmě s holandskou SPZ. Rázem jsem se stal zajímavým objektem, terčem a obětí dopravní policie. Za zhruba tři čtvrtě roku si mne prověřili asi pětadvacetkrát,« vzpomíná Holanďan Jacco Herpst. Cizí nebo cizinecká značka dopravní policisty láká. »Když mám jezdit po Praze s autem s modrou značkou, pořádně si to rozmyslím,« dělí se o své dojmy Laosan Vong studující v Praze. »Policisté vůz s takovouto značkou rádi kontrolují, a když tuší, že řidič neumí dobře česky,rychle inkasují pokuty. Navíc cizinecké značky přitahují i zloděje.« Kritiku si vysloužila i pomalost policie, s jakou jezdí k nehodám. »Jednou v Jeseníkách jsme čekali na policii dvě hodiny. Nedávno jsem měl podobnou nehodu v Holandsku, policie se přiřítila ihned a během deseti minut jsem mohl jet dál,« říká Jacco Herpst. »Ještě mne tehdy na horách překvapila jedna věc. Dostal jsem pokutu pět set korun za vyjetí ze zatáčky, za kterou už byla dvě auta v sobě. Na sněhu jsem to neubrzdil a lehce do nich narazil. V Holandsku je za náraz vždy zodpovědný ten vpředu. A navíc: proč řidiči nehodu nezakreslí na papír a auta neodstaví ke kraji jako u nás? Možná se tak předejde další nehodě.«

Proč někoho nepřibrat, když je v autě místo?

Pro cizince je nepochopitelná situace v Praze, kde funguje hromadná doprava, a přesto spousta řidičů sedí sama v autě uprostřed dopravní zácpy. »Nechápu to, pocházím z Düsseldorfu, kde už i manažeři neváhají každé ráno sednout do vlaku nebo autobusu. Je to totiž rychlejší,« říká Filip Rotgeri. »V A ustrálii jsou pro auta obsazená nejméně třemi pasažéry vyhrazeny speciální pruhy,« popisuje situaci na vzdáleném kontinentu Petr Matoušek. »Už několikrát se mi stalo, že jsem čekal na autobus, když zastavilo auto a řidič nebo řidička mi nabídli svezení do města. Chyběl totiž třetí do počtu. Hodně to ale souvisí s tamním způsobem života. Jednou mne třeba takhle svezla Kanaďanka, která přiznala, že by to doma v Kanadě nikdy neudělala,« připomíná Petr Matoušek nízkou kriminalitu v A ustrálii. Přesvědčit lidi, aby přestoupili z aut do vlaků a autobusů, však není jednoduché. »Vidím to tady v Americe. Když se nějaký zvyk silně zakoření, stane se přirozeností a může trvat celé generace, než se něco změní,« myslí si Slávka Sieberová. »Tady si kdekdo radši docouvá k poštovní schránce,než aby ušel pár metrů, a potom běhá desítky kilometrů a šlape dlouhé hodiny na rotopedu.« I dopravní značení má při pohledu ze zahraničí své mezery. »Když jsem žil v Německu, nikdy jsem nepochyboval o tom, jestli jsem správně zaparkoval. V Česku si nejsem dodnes jistý a už vůbec nechápu, jak cizinci přelouskají složitě organizované parkování ve městech,« říká Petr Zahraj, který v současné době žije v Praze. »Dodnes jsem nepochopil barevné zóny v Praze,« přidává se Čechoněmec Filip Rotgeri a pokračuje: »Po celém Německu můžu jezdit bez mapy, tady se bez ní neobejdu. Například: Jedete-li z Brna do Ostravy, jen na málo místech po trase je Ostrava na cedulích vyvedená velkými písmeny. «

Semafor před křižovatkou? Jak nepraktick é!

Severoameričané si zase stěžují na světelné značení, které je v Česku umístěné před křižovatkami. »U nás visí semafory pro každý směr až na protilehlé straně křižovatky. Odpadá couvání a vyvracení hlav, naše semafory jsou také dvakrát větší než evropské,« říká Kanaďan Bill Durward. »Nebezpečné jsou podle mne neoznačené křižovatky. Už se do mne jednou takto trefil mladík v Sieře, ale neměl jsme mu to za zlé, i když jsem měl přednost. Jeho pocit, že je na hlavní silnici, jsem s ním sdílel. Proč nemáte na takových křižovatkách značku All W ay Stop (všichni m usí zastavit)? Všechna auta před touto značkou zastaví a rozjedou se v pořadí podle toho, jak přijela,« říká Bill Durward. S ním souhlasí Pavel Slováček, který již několik let žije v Brazílii. »V Sao Paulu se všichni navzájem pouštějí do pruhů. Pokud se sbíhají v jeden, řadí se auta střídavě za sebou.« Z třetího nejlidnatějšího města na světě má Pavel Slováček i jinou zajímavou zkušenost. »Značky a jízdní pruhy v Sao Paulu moc nejsou. Brazilci si v autě zanadávají, pobrečí, ale vyřeší to sami podle sebe. V Sao Paulu žije sedmnáct milionů lidí a prý tu jezdí asi sedm milionů aut. Když tu před půl rokem nějaká evropská pravidla zavedli, doprava zkolabovala. Po dvou měsících se vše vrátilo do původního stavu.

Cizinci to s parkováním u nás nemají lehké, prý nerozumí systému parkování ve městech.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...