Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na světě, kterou pro ně navrhla španělská organizace Applus+ Idiada. Branou do Evropy pak je spolupráce s největším českým internetovým prodejcem pneumatik, pro který Číňané vytvořili privátní značku.
Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli není „šišatá“. | foto: Jan Páleník

Továrnu ve městě Čao-jüan i pár desítek kilometrů vzdálenou novou testovací dráhu navštívil zpravodaj iDnes.cz.

Haly továrny ve východočínském Čao-jüanu mají 380 hektarů. To je oslňující číslo – celý areál jaderné elektrárny Temelín by se na takovou plochu vešel třikrát. Jenže Číňané se tímto údajem příliš nechlubí. Doby, kdy chtěli Evropany ohromit nekonečnými možnostmi levných výrobních kapacit, jsou pryč. Nyní s nimi nejvíc času tráví ve vývojovém centru a v obří hale, kde na kilometrech pásů projíždějí tisíce pneumatik procházejících několikastupňovou kontrolou.

Přesně to vystihuje taktiku, se kterou čínské značky včetně Linglongu chtějí posílit v Evropě. „Evropský zákazník je nejnáročnější na světě. Pokud dokážeme uspět u něj, můžeme expandovat globálně,“ popisuje marketingová manažerka značky Linglong Čang Tchao. Ve stejné továrně vznikají i pneumatiky české značky Tomket, kterou vlastní Radek Grill, majitel největší českého on-line prodejce pneumatik nejlevnejsipneu.cz.

Cesta od ušmudlané továrny

Představa čínské továrny jako ušmudlaného ponurého místa, kde na desítky let zastaralých strojích vznikají levné výrobky podprůměrné kvality, bere rychle za své. Většina továrních hal je starých sotva deset let a vybaveny jsou technologiemi od renomovaných evropských výrobců. „Továrna byla založena v roce 1975 a tehdy tu představu nemoderní výroby splňovala. Proto také nedokázala prosperovat. Obrat nastal v roce 1986, kdy po příchodu nového vedení došlo k první modernizaci,“ popisuje obchodní manažer pro Evropu Wendell Wen. Od té doby značka expanduje. Momentálně je čtvrtá největší v Číně a dvacátá na světě.

Ročně vyrobí 75 milionů pneumatik na osobní auta, z toho 33 milionů v Čao-jüanu, 9 milionů nákladních a 300 tisíc pro speciální stroje. Na pneumatikách značky Linglong vyjíždějí z továren například i Volkswageny, které se v čínských pobočkách německé značky vyrobí. Každá pneumatika před opuštěním továrny prochází několikastupňovou kontrolou – prověří se házivost, zkušebně se nafoukne, odchylky měří laser.

„V prvním kole projdou výstupní kontrolou zcela perfektní pneumatiky. Pokud je zaznamenána nějaká odchylka, projde pneumatika dalšími testy, které prověří, zda jde skutečně o vadu,“ vysvětluje Wen. Že by se vadná pneumatika dostala k zákazníkovi, je podle Číňanů prakticky nemožné. Mnohem větší riziko pro pneumatiku představuje přeprava v kontejnerech do Evropy, většina defektů, které zákazníci reklamují, vzniká právě tak.

Pampeliškový prototyp

Vývojové centrum má několik hektarů. „V laboratorních podmínkách testujeme všechny atributy pneumatiky – hlučnost, životnost, adhezi, odolnost při zatížení,“ vyjmenovává Wen. Třicátník, který mluví velmi dobře anglicky, v továrně začínal jako řadový dělník na lince. Na manažerskou pozici se vypracoval díky kariérnímu systému firmy – i ten je inspirovaný evropskými personálními systémy. Inspiraci západním světem ostatně nezastírají ani v samotném vývojovém centru. Ve skladu vývojářů leží desítky doslova rozpitvaných pneumatik s obnaženým kordem, jednotlivými vrstvami gumy či plátna. Převažuje mezi nimi „domácí“ produkce, ale na některých bočnicích se skvějí jména renomovaných značek z Evropy, Japonska a Spojených států.

Na druhou stranu v nejmodernějších trendech čínský Linglong drží krok se světovými lídry. Například ve výzkumu náhrad kaučuku. Stejně jako Continental nebo Bridgestone vyvíjejí Číňané pneumatiku, ve které nedostatkový a zdražující tradiční kaučuk nahrazuje látka s podobnými vlastnostmi obsažená v takzvané „ruské pampelišce“ – rostlině, jejíž kořen obsahuje velmi kvalitní kaučuk, který je vhodný i pro průmyslové zpracování. Vývoj pneumatik z tohoto materiálu světové značky oznámily přibližně před sedmi roky, dnes testují prototypy. Čínská značka je s vývojem ve stejné fázi, přestože začala později.

Do Evropy se Španěly a Čechy

Před pár týdny firma pár desítek kilometrů od Čao-jüanu otevřela testovací polygon na místě vysloužilé závodní dráhy pro trucky. Pro čínskou značku jej za dvě a půl miliardy korun postavila španělská společnost Applus+ Idiada, jedna z nejprestižnějších světových firem zaměřujících se na vývoj a testování automobilů. Jediný podobný polygon společnost provozuje v domovské zemi v Tarragoně.

Od začátku spolupráce uplynuly tři roky, první testovací vozy na trať vyrazí během několika týdnů. „Nová trať nám umožní testovat v reálných podmínkách nové produkty s know-how nejprestižnější světové organizace svého druhu,“ popisuje Wendell Wen polygon, který ovíjí klopená dráha, na níž je možné stabilně udržovat rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Paradoxně si Číňané svoji novou trať extrémně chrání před špionáží – na místě je přísný zákaz fotografování, dostupná je jen vizualizace a několik oficiálních fotografií a videí.

Další výraznou investici už značka plánuje v Evropě. Do několika let zde chce postavit továrnu, která by měla produkovat asi 12 milionů pneumatik ročně. V užším výběru zemí je i Česká republika, investici pomáhá zprostředkovat Radek Grill.

„Stále je několik lokalit, mezi kterými se vedení Linglongu rozhoduje. Klíčová pro rozhodnutí bude určitě ochota jednotlivých vlád investici podpořit. Záleží i na tom, zda je země členem EU. Hendikepem Česka je měna, pokud bychom přijali euro, naše šance by se zvýšily,“ popsal Grill.

Pokud továrna v Evropě vznikne, budou se v ní vyrábět i pneumatiky jeho značky Tomket. „Pro nás by to znamenalo výrazně jednodušší logistiku a administrativu, předpokládáme, že kapacitu továrny bychom dokázali v budoucnu vytížit až z jedné třetiny,“ doplnil.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...