Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Peklo v Brně: poprvé v historii se pojede v Česku 24hodinovka

Poprvé se v Česku pojede čtyřiadvacetihodinový automobilový závod po vzoru Le Mans. Královská disciplína motorsportu zamíří v půlce října do Brna. A víc jak stovka jezdců se teď starostlivě škrábe na hlavě.

Epilog na brněnském Masarykově okruhu | foto: Automotodrom Brno, Radek Miča

Poprvé v Česku

Ještě nikdy se v České republice nejel čtyřiadvacetihodinový automobilový závod. V polovině října čeká Masarykův okruh milník. Dvanáctihodinový závod Epilog, který je od loňska zapsaný v kalendáři prestižních 24H Series, se protáhne na dvojnásobek. Ortodoxní automobilové fanoušky tak čeká podívaná, za kterou dosud museli za hranice!

Od dvanácti do dvanácti

Epilog 24H odstartuje přesně v poledne v sobotu 15. října, skončí v neděli o 24 hodin později. Celkem se na start postaví víc jak padesát vozů, přihlášeny jsou i české posádky v čele s loňskými vítězi z týmu Scuderia Praha.

Vydržet tak dlouho na krkolomné brněnské trati totiž nebude vůbec jednoduché. Čeho se závodníci v Brně musí bát?

Divoký profil

O Masarykově okruhu se říká, že je kreslený podle pětikoruny. Tak totiž vypadá na obrázku – všechny zatáčky stejné. Jenže zdání klame. Okruh má na poměry závodních tratí obrovské převýšení, každá zatáčka je jinak klopená a jsou řazené do sérií po dvou. „V šikanách musíte vždycky správně najet do první zatáčky, abyste byli rychlí na výjezd,“ přemítá pilot 24H Series Isaac Lopez, který Brno vyzkoušel už loni při dvanáctihodinovce. „Brno je jako malý Nürburgring. Je to pořád nahoru a dolů,“ přitakává mu další matador vytrvalostních závodů Peter Schmidt. A oba zmiňují další specifický faktor – hluboký les, který okruh obklopuje.

Tma tmoucí

Zatímco většina moderních okruhů je obklopena parkovišti s pouličními lampami, průmyslovými zónami, nebo i městy, kolem Masarykova okruhu je les. Světelný šum ze zástavby je minimální, brněnská tma je opravdu dokonale černočerná, stejně jako třeba na legendární severní smyčce Nürburgringu. Anebo ve Spa. „Myslím, že podmínky budou podobné. Nejisté počasí, nad ránem mlha, vlhko, hodně velká tma,“ porovnává Josef Král, formulový závodník, který letos usedá za volant Ferrari Scuderie Praha – vítězného týmu loňské dvanáctihodinovky.

Epilog na brněnském Masarykově okruhu
Epilog na brněnském Masarykově okruhu

Ze tmy mají ostatně vrásky i pořadatelé. S vytrvalostními závody sice v Brně zkušenost mají, rekordem je ale loňská dvanáctihodinovka, která skončila o půlnoci. Teď se bude závodit potmě dobrých dvanáct hodin. „Místo vlajek vybavujeme traťové komisaře světelnými LED tabulemi, na kterých lze měnit barvu signalizace. Budou mít samozřejmě čelovky, aby měli při zásahu vždy volné ruce a zároveň viděli,“ popisuje sportovní ředitel okruhu Miroslav Bartoš.

Kdepak asi jsem?

Jezdci za volantem sice čelovku nepotřebují, výkonná světla závodních speciálů však na brněnské poměry nestačí. Může za to další brněnské specifikum – velkorysá šířka trati. Ta má v celé délce okruhu 15 metrů. Pro srovnání – jeden jízdní směr rekonstruované dálnice D1 má 10,75 metru včetně odstavného pruhu. A teď si představte, že by na ní chyběly jakékoliv čáry kromě těch krajních. A naopak by na ní průměrně každých 375 metrů byla prudká zatáčka, vy jste museli jet průměrnou rychlostí až 160 kilometrů v hodině a vydržet několik hodin bez přestávky.

Fotogalerie

Jedinými pomocníky jsou tak „mety“ označující vzdálenost do nejbližší zatáčky. Oproti standardním závodům dostanou na čtyřiadvacetihodinovku alespoň reflexní polep.

A když už se mluví o viditelnosti, ještě jeden rizikový faktor závodníky čeká – východ a západ slunce. Pokud bude jasná obloha, budou navečer dobré dvě hodiny najíždět do nejrychlejší zatáčky okruhu poslepu. „To samé je nejspíš čeká ráno ve zrádné páté zatáčce. Ale to jen odhadujeme, ještě nikdy tam nikdo za východu slunce nezávodil,“ připomíná brněnskou premiéru sportovní ředitel Bartoš.

...jen aby nesněžilo

Brněnský vytrvalostní závod Epilog tradičně zakončoval českou okruhovou sezonu. Jenže za starých časů se jezdil jako šestihodinovka a končil v osm večer. I tak už se mechanikům i fanouškům kouřilo od pusy a jeden rok se závod málem musel zrušit, protože ráno před jeho začátkem nasněžilo. Jaká bude teplota ve čtyři ráno, je pro závodní týmy velká neznámá. „Sněžit snad nebude, ale lehkou námrazu bych klidně čekal,“ podotýká Král. Zároveň ale dodává, že pro jeho tým by velké chladno mohlo být výhodou. Tým totiž v Brně odstartuje s novým Ferrari 488 namísto osvědčeného předchůdce 458, který je po těžké havárii v Barceloně poničený. Model 488 má větší přítlak, který pomůže v zatáčkách, kvůli méně výkonnému motoru je ale pomalejší na rovinkách. Na výkonu přeplňovaného motoru by se mohlo chladno dobře podepsat. „A větší přítlak se bude hodit, abychom udrželi pořád zahřáté pneumatiky,“ vysvětluje Král.

Epilog na brněnském Masarykově okruhu

Naopak ortodoxní fanoušci, kteří chtějí na okruhu skutečně přenocovat, se budou mít kde zahřát. „Po vzoru Le Mans vytvoříme improvizovaný kemp přímo na horní ploše nad tribunou C. Budou tam připravena ohniště i dřevo, aby tam návštěvníci vydrželi celou noc,“ popisuje manažerka závodu Jana Božková. A traťoví komisaři? Ti si budou muset vystačit s teplým prádlem a zimním pracovním oblečením. Během závodu se vystřídají dvě směny, na rozdíl od fanoušků si ale přitápět nemohou.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...