Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pagani Zonda končí, poslední kusy nemůžou na silnici a stojí 69 milionů

  12:00
Argentinský umělec a konstruktér Horacio Pagani končí s výrobou svého prvního modelu Zonda. Ve výrobním programu firmy ho nahradil nový model Huayra. Zonda se ovšem loučí ve velkém stylu. Posledních pět aut nese označení Revolucion a jsou to učiněná monstra.
Pagani Zonda Revolucion

Pagani Zonda Revolucion | foto: Pagani

Horacio Pagani prorazil do klubu vyvolených. Jeho auta se směle rovnají těm nejlepším sporťákům na světě a značka zjevně prosperuje. Pagani sice vyrábí jen několik aut ročně a žádá si za ně extrémní částky, ale zákazníků má očividně dostatek.

Prvním modelem argentinského konstruktéra, který před vlastním byznysem sbíral zkušenosti u konkurence a vypracoval se v osmdesátých letech až na šéfa konstruktérů u Lamborghini, byl model Zonda. V sériové podobě se ukázal v roce 1999 a okamžitě vzbudil velkou pozornost. Ve výrobě pak zonda vydržela v několika verzích až do letoška, kdy se loučí extrémní verzí Revolucion.

Už základní zonda je velmi výkonný supersport. Zonda Revolucion jde však ještě dál a je už na hraně závodních monopostů. A to i z toho důvodu, že auto je určeno jen pro závodní tratě, nemá silniční homologaci.

Revolucion se chlubí upravenou aerodynamikou a hlavně pořádnou odtučňovací kůrou. Standardní model měl velmi nízkou hmotnost 1 250 kilogramů, Revolucion váží jen 1 070 kilogramů, tedy jako současná nejmenší sériová auta.

Pagani Zonda Revolucion

Hmotnost je pak potřeba porovnat s výkonem tradičního dvanáctiválce AMG od Mercedesu. V modelu Revolucion je motor naladěn na 588 kW a poskytuje točivý moment 750 Nm. Poměr hmotnosti a výkonu je tak fantastických 750 koní na tunu.

Lehká stavba je Paganiho specialitou. Konstruktér patří k průkopníkům použití kompozitních materiálů, které kdysi prosadil i u Lamborghini. Úspory se u revolucionu našly i jinde. Speciální úpravou prošla třeba i šestistupňová magnéziová sekvenční převodovka, nové jsou brzdové disky na úrovni vozů F1 nebo nastavení ABS.

Pagani Zonda Revolucion

Auto má 12 úrovní nastavení trakce od Bosche a dokonce zadní nastavitelné křídlo s funkcí DRS, která je známá z formule 1. Podle potřeby se tak dá stiskem tlačítka výrazně změnit aerodynamika vozu.

Poslední zondy vzniknou jen v pěti kusech. Cena je závratná, což ostatně platí i pro "obyčejné" modely z dílen Paganiho. Zonda Revolucion bude stát těžko uvěřitelných 69 milionů korun včetně daně. To je mnohem víc, než kolik stojí nejbližší konkurence: například Bugatti Veyron s podobnou dynamikou se dá pořídit jako nové zhruba za 44 milionů korun.

A pro porovnání, aktuální nový model Pagani Huayra se prodává zhruba za milion eur, tedy v přepočtu okolo 26 milionů korun. Navíc Zonda Revolucion nesmí na běžné silnice, takže se oněch pět kusů pravděpodobně stane kořistí buď extrémních nadšenců nebo spíš sběratelů.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...