Pagani Zonda končí, poslední kusy nemůžou na silnici a stojí 69 milionů

  12:00aktualizováno  12:00
Argentinský umělec a konstruktér Horacio Pagani končí s výrobou svého prvního modelu Zonda. Ve výrobním programu firmy ho nahradil nový model Huayra. Zonda se ovšem loučí ve velkém stylu. Posledních pět aut nese označení Revolucion a jsou to učiněná monstra.

Pagani Zonda Revolucion | foto: Pagani

Horacio Pagani prorazil do klubu vyvolených. Jeho auta se směle rovnají těm nejlepším sporťákům na světě a značka zjevně prosperuje. Pagani sice vyrábí jen několik aut ročně a žádá si za ně extrémní částky, ale zákazníků má očividně dostatek.

Fotogalerie

Prvním modelem argentinského konstruktéra, který před vlastním byznysem sbíral zkušenosti u konkurence a vypracoval se v osmdesátých letech až na šéfa konstruktérů u Lamborghini, byl model Zonda. V sériové podobě se ukázal v roce 1999 a okamžitě vzbudil velkou pozornost. Ve výrobě pak zonda vydržela v několika verzích až do letoška, kdy se loučí extrémní verzí Revolucion.

Už základní zonda je velmi výkonný supersport. Zonda Revolucion jde však ještě dál a je už na hraně závodních monopostů. A to i z toho důvodu, že auto je určeno jen pro závodní tratě, nemá silniční homologaci.

Revolucion se chlubí upravenou aerodynamikou a hlavně pořádnou odtučňovací kůrou. Standardní model měl velmi nízkou hmotnost 1 250 kilogramů, Revolucion váží jen 1 070 kilogramů, tedy jako současná nejmenší sériová auta.

Pagani Zonda Revolucion

Hmotnost je pak potřeba porovnat s výkonem tradičního dvanáctiválce AMG od Mercedesu. V modelu Revolucion je motor naladěn na 588 kW a poskytuje točivý moment 750 Nm. Poměr hmotnosti a výkonu je tak fantastických 750 koní na tunu.

Lehká stavba je Paganiho specialitou. Konstruktér patří k průkopníkům použití kompozitních materiálů, které kdysi prosadil i u Lamborghini. Úspory se u revolucionu našly i jinde. Speciální úpravou prošla třeba i šestistupňová magnéziová sekvenční převodovka, nové jsou brzdové disky na úrovni vozů F1 nebo nastavení ABS.

Pagani Zonda Revolucion

Pagani Zonda Revolucion

Auto má 12 úrovní nastavení trakce od Bosche a dokonce zadní nastavitelné křídlo s funkcí DRS, která je známá z formule 1. Podle potřeby se tak dá stiskem tlačítka výrazně změnit aerodynamika vozu.

Poslední zondy vzniknou jen v pěti kusech. Cena je závratná, což ostatně platí i pro "obyčejné" modely z dílen Paganiho. Zonda Revolucion bude stát těžko uvěřitelných 69 milionů korun včetně daně. To je mnohem víc, než kolik stojí nejbližší konkurence: například Bugatti Veyron s podobnou dynamikou se dá pořídit jako nové zhruba za 44 milionů korun.

A pro porovnání, aktuální nový model Pagani Huayra se prodává zhruba za milion eur, tedy v přepočtu okolo 26 milionů korun. Navíc Zonda Revolucion nesmí na běžné silnice, takže se oněch pět kusů pravděpodobně stane kořistí buď extrémních nadšenců nebo spíš sběratelů.

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz