Dieselgate už klepe i na dveře Opelu, 60 tisíc dieselů se chová divně

aktualizováno 
Opelu se až dosud aféře Dieselgate dařilo vcelku vyhýbat. Teď ovšem podezření padá i na německou značku. Až 60 tisíc opelů má být vybaveno softwarem, který upravuje chování motoru tak, aby zakryl zvýšenou produkci oxidů dusíku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Opel

Německé ministerstvo dopravy potvrdilo, že federální úřad pro motorová vozidla KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) vyšetřuje Opel za manipulaci se systémem spalování u modelů Cascada, Insignia a Zafira, které mají splňovat ekonormu Euro 6. Deset tisíc těchto aut se mělo prodat na německém trhu. Ministerstvo dopravy ovšem zdůraznilo, že zatím „není nic definitivní“.

KBA má podezření, že zařízení - tedy spíš část softwaru řízení motoru - má vypínat systém čištění výfukových plynů, především tedy odlučování oxidů dusíku (NOX), pokud je vozidlo v pohybu. Týdeník Bild am Sonntag uvádí, že tyto opely překračovaly limity oxidů dusíku desetinásobně.

Opel nové obvinění nejprve reagoval obecným prohlášením, že už v roce 2015 automobilka „uznala, že je prostor pro zlepšení a zahájila technologickou kampaň za účelem zvýšení míry transparentnosti, efektivity a důvěryhodnosti vůči veřejnosti“. Poté, co jí od KBA dorazí oficiální cestou výzva k vysvětlení, bude mít dva týdny na přesnější odpověď.

KBA ještě dodává, že k takovému chování vozu „není technický důvod“. 

Fígly motorářů

Ten důvod existuje, ale nelíbí se úřadům. Je to klasický „fígl“, který automobilky používaly proto, aby jejich motory prošly emisními testy. 

Hlavním úkolem těchto zařízení je, aby auto poznalo, že je podrobováno testu emisí. Ten se provádí v laboratoři a má přesně danou metodiku.

Protože se emise měří na již sériově vyrobeném voze, mají takovou speciální funkci vždy všechny vozy dané specifikace. Všechny technologie odlučování emisí (SCR - selektivní katalytická redukce s pomocí močoviny AdBlue, filtr pevných částic a další) jsou velmi drahé na každém autě, do kterého je automobilka nemusí namontovat, tedy ušetří poměrně vysokou částku.

Aktuální obvinění KBA vůči Opelu říká, že se systém odlučování NOX vypíná za jízdy, to znamená, že funguje, když se auto nehýbe. A při měření v laboratoři auto v pohybu není. Pokud tedy systém rozpozná měřící cyklus (akceleraci, zpomalování) probíhající staticky bez toho, aby se auto hýbalo, auto pojme podezření, že se měří na dynamometru a snaží se výfukové plyny čistit co nejvíce.

Podobných strategií je více. Některé značky sledují řízení - pokud autu běží motor, ale netočí se volantem, je pravděpodobné, že je v laboratoři a je tedy třeba čistit výfukové plyny. To byla specialita vozů koncernu Volkswagen. Fiaty zase systémy odlučující emise vypínaly po určité době od nastartování (podrobnosti zde).

„Naše vozy splňují normy,“ uvádí Opel stejně jako všechny ostatní automobilky. A vlastně mají pravdu, spory se vedou o to, zda je legální (a etické) používat takovéto zařízení, které mění chování vozu v laboratoři a reálném provozu. Volkswagen už aféra Dieselgate stála miliardy. Evropa nově kromě vyhrožování soudy stále více znepříjemňuje automobilkám život, zvlášť když chtějí vyrábět a prodávat dieselová auta (čtěte zde).

Italský magazín Quattroruote připomíná, že Opel, do loňska patřící americkému koncernu GM (nyní je německá značka součástí koncernu PSA), byl mezi šestnácti společnostmi, které německá vláda v dubnu 2016 vyzvala ke svolání a úpravě aut. Mezi 630 tisíci dieselovými vozy byly také modely Astra a Insignia s motory 2,0 CDTI a Zafiry vybavené turbodieselem 1,6 CDTi. Ministr dopravy Alexander Dobrindt tehdy vyjádřil pochybnosti nad účinností úprav.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Superb omládl. Je z něj hybrid, skaut i sportovec

V Bratislavě byl 23. května 2019 představen vůz Škoda Superb v úpravě Scout.

Superb prošel mírnou změnou, která však není tak radikální, jak to občas u faceliftů bývá. Vlajková loď bude díky...

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

Najdete na iDNES.cz