Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. prosince 2021 Květoslava

Dieselgate už klepe i na dveře Opelu, 60 tisíc dieselů se chová divně

Opelu se až dosud aféře Dieselgate dařilo vcelku vyhýbat. Teď ovšem podezření padá i na německou značku. Až 60 tisíc opelů má být vybaveno softwarem, který upravuje chování motoru tak, aby zakryl zvýšenou produkci oxidů dusíku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Opel

Německé ministerstvo dopravy potvrdilo, že federální úřad pro motorová vozidla KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) vyšetřuje Opel za manipulaci se systémem spalování u modelů Cascada, Insignia a Zafira, které mají splňovat ekonormu Euro 6. Deset tisíc těchto aut se mělo prodat na německém trhu. Ministerstvo dopravy ovšem zdůraznilo, že zatím „není nic definitivní“.

KBA má podezření, že zařízení - tedy spíš část softwaru řízení motoru - má vypínat systém čištění výfukových plynů, především tedy odlučování oxidů dusíku (NOX), pokud je vozidlo v pohybu. Týdeník Bild am Sonntag uvádí, že tyto opely překračovaly limity oxidů dusíku desetinásobně.

Opel nové obvinění nejprve reagoval obecným prohlášením, že už v roce 2015 automobilka „uznala, že je prostor pro zlepšení a zahájila technologickou kampaň za účelem zvýšení míry transparentnosti, efektivity a důvěryhodnosti vůči veřejnosti“. Poté, co jí od KBA dorazí oficiální cestou výzva k vysvětlení, bude mít dva týdny na přesnější odpověď.

KBA ještě dodává, že k takovému chování vozu „není technický důvod“. 

Fígly motorářů

Ten důvod existuje, ale nelíbí se úřadům. Je to klasický „fígl“, který automobilky používaly proto, aby jejich motory prošly emisními testy. 

Hlavním úkolem těchto zařízení je, aby auto poznalo, že je podrobováno testu emisí. Ten se provádí v laboratoři a má přesně danou metodiku.

Protože se emise měří na již sériově vyrobeném voze, mají takovou speciální funkci vždy všechny vozy dané specifikace. Všechny technologie odlučování emisí (SCR - selektivní katalytická redukce s pomocí močoviny AdBlue, filtr pevných částic a další) jsou velmi drahé na každém autě, do kterého je automobilka nemusí namontovat, tedy ušetří poměrně vysokou částku.

Aktuální obvinění KBA vůči Opelu říká, že se systém odlučování NOX vypíná za jízdy, to znamená, že funguje, když se auto nehýbe. A při měření v laboratoři auto v pohybu není. Pokud tedy systém rozpozná měřící cyklus (akceleraci, zpomalování) probíhající staticky bez toho, aby se auto hýbalo, auto pojme podezření, že se měří na dynamometru a snaží se výfukové plyny čistit co nejvíce.

Podobných strategií je více. Některé značky sledují řízení - pokud autu běží motor, ale netočí se volantem, je pravděpodobné, že je v laboratoři a je tedy třeba čistit výfukové plyny. To byla specialita vozů koncernu Volkswagen. Fiaty zase systémy odlučující emise vypínaly po určité době od nastartování (podrobnosti zde).

„Naše vozy splňují normy,“ uvádí Opel stejně jako všechny ostatní automobilky. A vlastně mají pravdu, spory se vedou o to, zda je legální (a etické) používat takovéto zařízení, které mění chování vozu v laboratoři a reálném provozu. Volkswagen už aféra Dieselgate stála miliardy. Evropa nově kromě vyhrožování soudy stále více znepříjemňuje automobilkám život, zvlášť když chtějí vyrábět a prodávat dieselová auta (čtěte zde).

Italský magazín Quattroruote připomíná, že Opel, do loňska patřící americkému koncernu GM (nyní je německá značka součástí koncernu PSA), byl mezi šestnácti společnostmi, které německá vláda v dubnu 2016 vyzvala ke svolání a úpravě aut. Mezi 630 tisíci dieselovými vozy byly také modely Astra a Insignia s motory 2,0 CDTI a Zafiry vybavené turbodieselem 1,6 CDTi. Ministr dopravy Alexander Dobrindt tehdy vyjádřil pochybnosti nad účinností úprav.

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Německý tisk na stopě zemětřesení ve VW: šéf Škody Schäfer má vést Volkswagen

Další kolo sporů mezi šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem a německými odbory, které se na úrovni vedení celé...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Ojeté BMW 5: levně koupíte, skvěle jezdíte, draze opravujete

Premium Zdá se to až k nevíře, že tuto manažerskou ikonu koupíte dnes už za šedesát tisíc korun. Rozpočet sto tisíc obvykle...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky...

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku zhruba půl milionu...

Chtěli jsme auto vonící po koření, říká designér kolínské Toyoty

Premium Nová generace Toyoty Aygo, která se bude nadále vyrábět ve středočeském Kolíně, je výrazně jiný vůz než jeho...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...