Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

Italský fígl na emise je jednoduchý. Auto splňuje limit jen chvilku

  14:28aktualizováno  19:15
Německé ministerstvo dopravy nechalo přeměřit emise dieselových aut nabízených na domácím trhu. Podle listu Bild am Sonntag se při nich model od Fiatu choval nestandardně. Projít emisními testy totiž umí po svém.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA), který testy nechal provést, zjistil, že se systém pro zpracování emisí u jednoho nespecifikovaného modelu od Fiatu po 22 minutách od začátku testu automaticky vyřadil z činnosti.

To může být známka toho, že je nastavený tak, aby pouze obcházel testy emisí, jejichž standardní délka je 20 minut, tedy přesněji 1 180 sekund. Podle listu Bild am Sonntag na to německý úřad upozornila firma Bosch, která je mimo jiné významným vývojářem a dodavatelem komponent pro dieselové motory. Firma sama se brání nařčení, že figuruje v kauze Dieselgate, se níž se potýká Volkswagen a která od loňského podzimu hýbe autoprůmyslem.

Proti tomuto tvrzení bulvárního deníku se ovšem ohradil předseda představenstva společnosti Bosch, Volkmar Denner. „Řešení pro omezení funkce emisního systému nejen že existují, ale jsou dokonce nezbytně nutná pro fungování motoru,“ vysvětlil Denner během středeční výroční tiskové konference skupiny Bosch, proč vůbec takové nástroje jsou k dispozici. Jako příklad uvedl třeba režim motoru pro vypálení sazí z filtru pevných částic, ke kterému musí jednou za čas dojít. „Jestli je takové řešení používáno povoleným způsobem či nikoli, to nejsme schopni jako Bosch posoudit, to umí jen daní výrobci,“ prohlásil Denner s tím, že jeho firma na žádné řešení Fiatu neupozorňovala.

V podezření je Fiat 500x, u kterého už začátkem letošního roku německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe upozorňovala na několikanásobné překračování emisních limitů v některých jízdních režimech (více čtěte zde).

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH

Celá kauza Dieselgate se zabývá tím, že moderní automobily poznají, kdy jsou podrobovány oficiálnímu emisnímu testu. V tu chvíli přizpůsobí své chování tak, aby vypouštěly co nejméně emisí a splnily tak dané limity. Volkswagen na to šel v porovnání s Fiatem možná moc složitě, měřicí cyklus identifikoval podle různých okolností a chování „obsluhy“ vozu (specifické cyklické zatěžování motoru, držení volantu apod.).

Podle zjištění KBA na to šel Fiat mnohem jednodušeji: systém funguje jen určitý čas po nastartování. Podle informací iDNES.cz používají některé značky jako jednoduchý identifikátor testu například otevřenou kapotu. Oficiální měření se totiž neprovádí v reálném provozu, ale v laboratoři s otevřenou kapotou a osazením vozu speciální měřicí technikou (jak vypadá měřící cyklus čtěte zde).

Fotogalerie

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt oznámil, že právě možnost deaktivace systémů zpracování výfukových plynů v závislosti na čase bude KBA nyní zkoumat. „Toto řešení není vysvětlitelné potřebou ochrany motoru,“ uvedl Dobrindt. KBA uvádí, že mnoho výrobců při emisních testech využívá intervaly, při kterých je povoleno vypnout systémy pro filtraci výfukových plynů, z důvodů ochrany motoru před poškozením.

KBA v testu 22 naftových aut v reálném provozu zjistila, že mnohé z nich právě filtr pevných částic nebo systém pro odlučování oxidů dusíku (selektivní katalytická redukce) takto odpojují. Těmto intervalům říkají „termální okna“ a stávající podoba emisních testů s nimi počítá, s tím však bude konec.

„V nové podobě testů, která bude používána od roku 2017 je jasně specifikováno, že v rozsahu teplot minus sedm až plus 35 stupňů Celsia musí systémy pro zpracování emisí stále stoprocentně fungovat,“ uvádí pro iDNES.cz Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Bosch, který má mimo jiné na starosti vývoj pro autoprůmysl včetně palivových systémů.

Koncern FCA, do kterého Fiat patří, se k celé záležitosti zatím nevyjádřil. V prohlášení z února letošního roku automobilka uvádí: „Vozidla skupiny FCA se vznětovými motory nejsou vybavena žádným zařízením, které dokáže rozpoznat, že prochází zkouškou na testovací stolici v laboratoři, nebo aktivně omezit hladinu emisí v laboratorních podmínkách.“ Což vlastně platí i za předpokladu, že jejich diesely používají fígl, na který jim Němci přišli.

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Rok se „starým“ lvem: cenový trhák loňského roku má jen pár much

Zhruba před rokem nabídl český Seat extrémní slevy na dosluhující generaci kombíku Leon. Španělský sourozenec Golfu a...

Středočeské silnice jsou v dezolátním stavu. Na větší opravy chybí materiál

Výtluky hluboké i patnáct centimetrů, jedna obrovská díra vedle druhé, značky snižující rychlost i v úsecích dlouhých...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...