Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak. Použité Citigoe iV je až o sto tisíc dražší, než za kolik se zpočátku prodávalo nové.

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické Citigoe | foto: Škoda Auto

Vozy s alternativním pohonem tvoří v Česku i přes určitý nárůst stále jen velmi malou část trhu. Platí to jak pro nová, tak především pro ojetá auta. U nich se totiž stoupající obliba některých pohonů projevuje se zpožděním.

Například u ojetých elektromobilů se tedy výběr začíná postupně zlepšovat. Pokud nepočítáme klasické (mild) hybridní modely, staly se z elektromobilů na českém trhu nových aut nejoblíbenější vozy s alternativním pohonem. Elektromobily získaly zatím letos od ledna do října 0,93 procenta podílu na trhu, následují plug-in hybridy s podílem 0,81 procenta, vozy na CNG s 0,66 procenta a LPG s 0,53 procenta.

U ojetin je situace trochu jiná, alternativním pohonům vládnou modely na LPG s podílem 1,1 procenta, což je dáno i množstvím vozů s dodatečně namontovaným LPG pohonem. 

Elektromobily jako takové mají podíl 0,2 procenta a jsou na trhu vedle vozů s možností tankovat namísto benzinu i čistý etanol (tzv. Flex-fuel vozy) docela vzácností.

Na druhou stranu se situace v tomto ohledu zlepšuje. „Například ještě v roce 2016 bylo v Česku nabízeno pouze 484 plně elektrických aut, letos je to 1 712 vozů,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka provozovatele sítě bazarů AAA Auto.

Nástup Škody

Situace na trhu ojetých elektromobilů a plug-in hybridů se výrazně zlepšuje po vstupu domácí mladoboleslavské automobilky do těchto segmentů. Firma u nových modelů nabízí jako plug-in hybrid vozy Superb iV, Octavia iV a Octavia iV RS, které se postupně začnou objevovat (model Superb už se objevuje) na trhu ojetých aut. U elektromobilů byla první vlaštovkou Škoda Citigoe iV a zákazníci si mohou objednávat nové SUV Enyaq iV.

Na trhu nových elektromobilů a plug-in hybridů je letos Škoda v Česku jasnou jedničkou. Z celkem 1 531 doposud (do konce října) prodaných elektromobilů jich 732 nese značku Škoda, u plug-in hybridů je situace obdobná: z 1 338 vozů jich je 650 značky Škoda. „U modelu Superb připadá 12 procent nově registrovaných vozů na plug-in hybridní provedení,“ popisuje úspěch elektrifikovaného modelu Jan Hrbek z tiskového oddělení Škody Auto. Pro porovnání, u vozů Octavia, kde je dlouhodobě dostupný pohon na CNG, se podíl této alternativy pohybuje kolem pěti procent.

Je tedy logické, že se tyto vozy začínají ve větší míře objevovat i mezi ojetými modely. Například v programu certifikovaných ojetin Škoda Plus bylo podle Hrbka ke konci října v nabídce 50 plug-in hybridních superbů. A plně elektrických modelů Citigoe iV měla Škoda ve svém programu prodeje ojetin 13. Za pozornost stojí ceny. Ojetý plug-in hybridní superb stojí podle Hrbka zhruba od 800 000 korun, elektrické citigo vyjde v průměru na 520 000 korun.

Náklady vs. životnost

U superbu jde tedy o částku o něco nižší, než kolik byla základní cena při loňském uvedení na trh (876 900 Kč) i než kolik stojí nový nyní (od 952 900 Kč). Elektrické citigo ale mohlo při uvedení na trh prvních 500 šťastlivců získat za 429 900 Kč. I když byly později ceny vyšší a zákazníci nejspíš volili i lepší výbavu s podstatně vyšší cenovkou, je aktuální průměrná prodejní hodnota ojetého modelu možná trochu překvapením. 

Škoda prodej malého elektromobilu po roce ukončila, nyní v bratislavském závodě koncernu VW dokončují vozy, které si zákazníci objednali do září letošního roku (čtěte zde).

I tak jde ale stále o nejlevnější nový nebo zánovní elektromobil, jaký lze v Česku pořídit. S nárůstem ceny, který však dlouhodobě samozřejmě nevydrží, je navíc Citigo výjimka a u ojetých aut částky významně klesají.

Údaje společnosti Carvago například ukazují u čtyřletých elektromobilů u nás oblíbených značek pokles i o více než 50 procent, například čtyřletý Nissan Leaf se díky poklesu o 54,05 procenta oproti ceně nového vozu dá v průměru pořídit za 419 000 Kč. To už je částka, která činí elektromobil dostupnější.

Nižší pořizovací cena i nízké provozní náklady ojetých elektromobilů jsou jen jednou miskou vah. Tou druhou je obava o životnost baterie a kvalitu dobíjecí sítě. I tady se snaží domácí Škoda zákazníky „uklidnit“. 

Pro nabíjení nabízí svůj ekosystém MyŠkoda PowerPass pro nabíjení na více než 140 000 místech v celé Evropě. „Škoda zároveň poskytuje pro všechny elektrifikované modely záruku na baterie po dobu osmi let respektive 160 000 km. Po uplynutí tohoto cyklu garantuje ještě minimálně 70 procent původní kapacity baterie,“ říká Hrbek. Obdobné služby a záruky poskytují i další značky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...