ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Michal Růžička, MAFRA

Ojetiny, které Češi chtějí: velké auto na naftu do čtvrt milionu

  • 243
Průměrná cena ojetých aut prodaných na českém trhu loni stoupla o pět procent na 234 900 Kč. Nejprodávanější byly diesely s průměrným stářím 9,5 roku a nájezdem 162 000 km. Oznámila to Asociace obchodu s ojetými automobily.

V České republice klesl kvůli uzavření provozoven a dalším omezením v loňském roce prodej ojetin o 53 000 na 707 000 vozů. Polovinu z nich tvořila auta historicky dovezená ze zahraničí. Průměrná doba prodeje ojetého vozu se v důsledku vládních omezení vyšplhala na 100 dní, což je meziročně o 15 dní více.

„Uplynulý rok přinesl na trhu ojetin dvě významné změny. Naučil Čechy kupovat ojetiny online a zvýšil jejich preferenci směrem k většímu zavazadlovému prostoru. Jednoduše vzrostl zájem o větší automobily, zejména kombi a SUV,“ uvedl předseda asociace Jiří Grund.

Mezi prodávanými vozy dominovala auta na naftu s podílem 55 procent. Vzrostl ale zájem o ojeté hybridní vozy. Toyota, která je vedoucí značkou v segmentu tzv. full hybridů, jich loni prostřednictvím své dealerské sítě prodala 1056, což bylo 40 procent všech prodaných ojetých Toyot a přibližně o devět procent více než v roce 2019. 

„Zákazníci u ojetých hybridů dávají přednost prověřeným vozům přímo u dealerů. I kvůli tomu jsme loni spustili program Toyota Prověřené Vozy v rámci kterého si mohou zájemci vyhledat online auta s garancí původu a stavu,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Mezi nejčastější barvy patřily šedé a stříbrné vozy následované černými.

V důsledku nejisté či horší finanční situace změnilo 54 procent kupujících svůj přístup k nákupu vozu. Více než polovina z nich vůz vybírá déle, 36 procent z nich hledá levnější auto a třetina se zaměřuje více na prověření historie vozidla před jeho nákupem. Lidé se více obávají, že by se mohli stát obětí podvodu a koupit si auto se stočeným tachometrem či zatajenou havárií.

Prodávat ojetiny online bylo do začátku prvního lockdownu loni v polovině března téměř nepředstavitelné. I největší prodejci prodávali online formou pouze jednotky vozů měsíčně. Nyní jich prodávají tisíce. Zvýšila se i úspěšnost online prodeje. Pokud v dnešní době zákazník kontaktuje prodejce, je už ve většině případů rozhodnutý ke koupi.

,