Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O nejdražších autech rozhoduje los sirkami

  17:50
Pan Hora měl štěstí. Když se svým bentleyem vylétl na známém místě, kde se zabil Alexander Dubček, z dálnice D1 do lesa, přežil. Sotva se dostal z nemocnice, už si objednal bentleye nového.

Majitelů vozů, jejichž cena se pohybuje hodně nad sto tisíci eur, není v tuzemsku málo. A každoročně jich přibývá.

Loni se prodalo čtrnáct ferrari a osm maserati; tedy nových, k tomu ještě pět zánovních, říká Zdeněk Holubovský, majitel firmy HP Exklusiv, která na našem trhu zastupuje tyto dvě značky z nejzvučnějších.

"Které bylo nejdražší? Ferrari 550 Barchetta Pininfarina, z limitované série přesně 448 vyrobených kusů, za deset milionů korun." V autosalonu spolu s různými modely Ferrari přitahuje pohledy celá desítka nablýskaných nízkých krasavců. Které z nich je nejlevnější? "Tady to Ferrari 348 za milion čtyři sta tisíc. Deset let staré," říká Zdeněk Holubovský.

 "U těchto aut je to trochu jinak s hodnotou v závislosti na věku. Zatímco jiný vůz, jak vyjede z autosalonu, už ztrácí část své hodnoty, u ferrari tomu je naopak. Když někdo spěchá, zaplatí například za mírně užívaný vůz o deset až patnáct tisíc eur víc než za nový."

Značka dbající na svou jedinečnost dělá pro tento image vše: má svou pevně naplánovanou roční produkci pouhých čtyř tisíc vozů. A i kdyby před branami závodu stály fronty a obchodní zástupci bombardovali vedení společnosti úpěnlivými žádostmi o navýšení, v Maranellu nikdo ani nehne prstem.

Na ferrari si počkáte i tři roky

Ferrari se objednává přesnou procedurou, na některé modely se čeká např. v Německu dva až tři roky. Zájemce musí předem vyplnit poměrně obsáhlý dotazník, nad nímž v centrále rozhodnou, zda se dotyčný může značkou ozdobit. Teprve pak je objednávka přijata.

Český reprezentant firmy by mohl vyprávět řadu tragikomických příběhů, kdy si zájemci o vůz této značky mysleli, že ke koupi stačí jen hodně peněz.

Profil zákazníka neovlivní ani třeba intervence z nejvyšších vládních míst (byť to bylo ještě za předchozí politické garnitury a ze Slovenska), ani kufřík naditý penězi, pocházejí-li z ne právě morálně vyhlížející obchodní činnosti (o tom by zase mohl vyprávět jeden majitel eroscentra).

"Musel jsem řešit i případ, u kterého jsem si dlouho lámal hlavu, jak to korektně provést. Na Spider 360 (bratru za pět milionů korun pozn. autora) jsem měl objednávku pěti svých předních zákazníků, ale potvrzenou dodávku jen na tři. A to u Ferrari znamená opravdu tři - ani jedno navíc.

Koho odmítnout? Až nakonec mě napadlo nejprimitivnější řešení: pozval jsem všech pět pánů na dobrou večeři s tím, že pro dva z nich mám špatnou zprávu... A vytáhl jsem předem připravených pět sirek. Ty pak v mé ruce pod stolem rozhodly."

Když úplatek je k ničemu

Ještě hůř dopadnou čeští zájemci o nejnovější hit - model Enzo. I když jeho cena podle přepočtu z eur přesáhne o dost dvacet milionů korun (+ DPH), má Zdeněk Holubovský pět vážných zájemců. Ale zatímní příslib jen jednoho dodaného vozu. A k tomu nabídku za 1,8 milionu dolarů z Japonska.

 Takové skvosty se přeplácejí. "Jenomže to bych udělal jen jednou, prodat ferrari jinak než oficiální cestou. Tím bych skončil."

Lpění na obchodních pravidlech jde tak daleko, že značka se vzepjatým černým koněm v erbu má v evropských přístavech své zpravodajce, kteří, jakmile spatří nové ferrari určené k nalodění na zaoceánskou loď, hlásí do centrály VIN identifikační číslo - jakési rodné číslo všech dnes vyráběných vozů. A protože každé ferrari má svůj rodokmen majitelů, ve firmě hned vědí o případném spekulativním prodeji.

Mimo jiné nový majitel podepisuje v kupní smlouvě závazek, že když nové auto bez souhlasu zástupce firmy do roka prodá, zaplatí sankci 50 000. A každý podepisuje rád. Ferrari už i v Česku přestávají být demonstrací majetku (jak tomu bylo u některých finančně rychlokvašených "zájemců-úvěrářů" na počátku 90. let), ale životní potřebou zarytých fandů značky, milovníků tohoto zhmotnělého poselství neopakovatelnosti.


A nakonec něco pro ty, jimž by se ferrari líbilo až na ty ceny: Víte, jakou hodnotu má tradičně rudý prospekt této značky? Fandové jsou prý ochotni dát až tisíc eur.

***

FERRARI ENZO

Sotva lépe mohli vybrat Italové jméno než jako připomenutí zakladatele značky se vzpínajícím se černým koněm ve znaku. Není divu, že rudá karoserie skrývá techniku závodních automobilů formule jedna. Když tohle auto spatří Ital, prý se mu zastavuje srdce.


FERRARI 550 BARCHETTA PININFARINA

Na silnici se sice můžete těšit na maximální rychlost 300 km/h, ale nesmíte zapomenout sundat střechu, kterou firma povoluje používat jen do rychlosti 120 km/h.

Ferrari Modena 360

Ferrari Enzo

Ferrari Enzo - čelní pohled

Ferrari Enzo - interiér

Ferrari Enzo - volant

Ferrari 550 Barchetta

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...