Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Z nahé krásky na pláži je zase spíš chlapák. Nový viper představen

  12:16
Je to déle než rok, co šéf Dodge slíbil, že nový viper bude jako nahá kráska na pláži. K vidění je teď na autosalonu v New Yorku. Zase je to ale spíš typický americký svalovec, ze kterého síla a adrenalin skoro odkapávají. Předchůdci vyznávali brutální sílu, sofistikovanost byla neznámé slovo. Novinka to má změnit, má dokonce i ESP.

Ale hlavně je to nejsilnější atmosférické auto pod sluncem.

Legendární viper je zpátky. Už nemá jméno Dodge, ale má opět předlouhý čumák a v něm desetiválec. Třetí generace legendárního sporťáku, který zhmotňuje pojetí supersportu Made in USA, se představuje v New Yorku.

SRT Viper

A to to ještě nedávno vypadalo, že je s viperem amen. I na základě hlasů zákazníků se koncern Chrysler rozhodl vytvořit novou generaci. Už ale nenosí značku Dodge, nová zmije (anglicky "viper") vyjíždí pod značkou SRT (Street and Racing Technology). Ručně je budou stavět v tradiční detroitské fabrice na Conner Avenue, odkud vipery vyjíždějí už od roku 1995. Prodej má odstartovat koncem letoška. Prozatím se spekuluje o ceně kolem sta tisíc dolarů.

Linie a proporce zůstávají věrné tradici viperu, jehož kariéra začala v roce 1992. Historie modelu sahá do roku 1989, kdy se na výstavě v Detroitu představil první prototyp. Dvoumístný roadster si tehdy pro svůj pohon vybral osmilitrový desetiválec pocházející z náklaďáku.

Novodobý viper bude k mání ve dvou verzích, tu základní doplní ještě provedení GTS s elektronicky stavitelnými tlumiči a další výbavou. Ostrá závodní verze se pak bude jmenovat GTS-R a s jejím vývojem pomáhá Riley Technologies. Jen pro zajímavost: podle italského automagazínu Quattroruote při vývoji nového viperu radili Američanům Italové od Ferrari. Když už dnes koncern Fiat v koncernu Chrysler vládne...

SRT Viper

Italové prý pomáhali hlavně při šlechtění interiéru, který byl u předchůdce přeci jen hodně obyčejný. Posádku tak v novém viperu uvítají parádní sedadla (v ostřejším provedení GTS jsou to laminátovo-kevlarové skořepiny od firmy Sabelt), ušlechtilé materiály a moderní technické vychytávky. Například multimediální centrum se sedmipalcovým displejem nebo digitální přístrojovka. Vůbec poprvé taky viper dostane tempomat, stabilizační systém a program pro rychlé starty "launch control". Předchozí zmije totiž až do svého konce nepodlehla svodům stabilizačního či protiprokluzového systému, odolala i automatické převodovce.

SRT Viper

Objem ničím nenahradíš

Pod dlouhatánskou kapotou trůní za přední nápravou 8,4litrový hliníkový vidlicový atmosferický desetiválec, ve kterém je schovaných 649 koní výkonu. Širokánské zadní pneumatiky si budou muset poradit s 815 kroutícími newtonmetry. To dělá z viperu nejsilnější auto s atmosférickým motorem na světě. Hodnotu maximální rychlosti i zrychlení z nuly na stovku ale Chrysler zatím tají.

Jde o evoluci agregátu z předchozí generace, znalec by na něm našel ještě stopy po původním motoru z náklaďáku. Desetiválec je o 11 a půl kilogramu lehčí než v minulém modelu, jehož poslední kus vyrobili 1. července 2010, má nové sání vyrobené z kompozitů a modifikovaný výfuk s katalyzátorem omezujícím zpětný tlak. Upravovaly se také kované písty, motor taky dostal hliníkový setrvačník pro větší chuť po otáčkách, červené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 6 200.

SRT Viper

Tenhle reaktor je spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou Tremec TR6060.

Rám je o 50 procent tužší než u předchůdce, je ale taky o 45 kg lehčí. Výrobce tvrdí, že si pro jeho stavbu půjčili technologie ze závodních aut. Nad motor namontovali speciální vzpěru ve tvaru X. Jejím úkolem je zvyšovat celkovou torzní tuhost a také tuhost nápravy.

Rám využívá hliník, hořčík a vysokopevnostní oceli. Třeba vepředu je hliníkový nosník, lehký materiál použili konstruktéři pro lepší rozložení 1 495 kil hmotnosti základního provedení. Třeba dveře jsou z ocelového plechu, hodně dílů karoserie má být z karbonu.

SRT Viper

Zadní náprava je úplně nová. Se systémem Bilstein DampTronic Select ve verzi GTS může řidič volit mezi cestovním nebo okruhovým odpružením. O brzdění se starají třmeny Brembo se čtyřpístkovými brzdiči. Ty se zakusují do velikánských kotoučů 355×32 mm. Devatenáctipalcové ráfky obouvají Pirellky P Zero Corsa vepředu s šířkou 295 mm a vzadu 355. Za příplatek budou třeba odlehčené ráfky od StopTechu v rámci kitu Track Package.

  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Nadávat za volantem může být terapie. Jak říkáte ostatním na silnici vy?

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...