Automobilky začínají čím dál víc sázet na to, že pokud v řidičích probudí ostych za špinění vzduchu a včas nabídnou náhradní řešení, budou o krok napřed.
Drahá ropa, přísnější ekologické zákony a rozmach konzumu v Číně dávají úvahám o konci závislosti na benzinu novou dimenzi: dražší ekologická vozítka se začnou lidem vyplácet.
A konstruktéři automobilových motorů přinášejí nadějné výsledky.
Kdo šetří, má za tři
V Paříži je k vidění nejen odvážný design a pestré modely, ale i tlak na úspornost a čistotu aut - počínaje městskými vozítky přes luxusní vozy s úspornějšími naftovými motory až po auta na vodík nebo elektromobily proslavené uvědomělými hollywoodskými hvězdami.
Právě Kalifornie, která patří mezi americké státy s nejvíce zamořeným životním prostředím, nyní nařídila výrobcům aut snížit emise výfukových plynů o třetinu do roku 2016.
"S pokrokem lidstva budou lidé chtít auta, která fungují jinak než dnes," říká člen nejvyššího vedení Toyoty Kamio Takashi. Pro příklad uvádí prudký rozmach průmyslu a spotřeby zboží v Číně, kvůli nimž už má Japonsko potíže s kyselými dešti. Podle Takashiho se bude muset svět o dokonalejší technologie s Čínou podělit. Kdyby totiž Číňané chtěli jezdit auty stejně jako Evropané, nebo dokonce jako Američané, svět a hlavně Japonsko by potkala ekologická katastrofa.
I proto Toyota podle Takashiho tolik sází na vývoj takzvaných hybridních aut, která jezdí po dálnici na benzin a ve městě se přepnou na elektřinu. Zjednodušeně řečeno, při jízdě z kopce se dobíjí baterie a elektromobil se sám zapne ve chvíli, kdy auto jede pomalu, hodně zastavuje a rozjíždí se, což není pro spotřebu benzinu ani pro emise dobré.
Loni Toyota začala prodávat druhou generaci svého "hybridu" Prius a zažila nečekaný úspěch - auto se stalo módním hitem mezi bohatými Američany. Auto si koupily hvězdy jako Cameron Diazová či Brad Pitt a Toyota nestačí vyrábět. "Poptávka je ohromující," prohlásil pro agenturu Reuters Kevin Koloszy, jeden z řadových dealerů v americkém státě Tennessee, k němuž prý volá kvůli hybridní Toyotě deset lidí týdně. A automobilka má přitom pro jeho obchod jen jedno auto měsíčně.
BMW NA VODÍK. Bavorská automobilka vytvořila speciál s označením H2R, který je poháněný jen vodíkem. Vůz připomínající ponorku "uletí" kilometr za dvanáct vteřin... více ZDE |
Na ekologickou a úspornou strunu hrají v Paříži i další. Domácí Citroën přestavil model C3 v provedení Stop&Start, což je auto, které na semaforu nebo v zácpě samo vypne motor a při rozjezdu jej zase zapne. "Zhasnout motor a znovu jej nastartovat dnes už nezpůsobuje zvýšenou spotřebu paliva," tvrdí francouzští konstruktéři a v dopravní zácpě naopak slibují snížení spotřeby až o 17 procent. Auto má také automatickou převodovku.
Nafta má zelenou
Hybridní pohon zatím Francouzi nabízet nechtějí, ale pracují na něm. "Náklady jsou příliš velké a hybrid není něco, co lze nabídnout masovému trhu," prohlásil Jean-Marc Nicolle, šéf pro strategii Citroënu a Peugeotu. Během příštích pěti let by však podle něho měl být hotov hybrid elektromobilu s naftovým pohonem. Jinak je nafta coby úspornější palivo pro Peugeot a Citroën prioritou pro další vývoj.
Na větší rozšíření nafty sází i Toyota, která odhaduje, že v roce 2008 na ni bude jezdit šedesát procent aut v EU ve srovnání s dnešními čtyřiceti. V Česku chce prodávat úspornější motory; Toyota čeká jen na zavedení evropských norem, které přinesou čistší naftu s menším obsahem síry.
Podobnou cestou jde i VW, jehož dvoulitrový naftový motor se spotřebou 5,5 litru se objeví v nejvyšší verzi nové octavie. Kdysi opovrhovaná nafta voní i luxusním značkám. V Paříži jsou k vidění například limuzíny Jaguar s novým dieselovým motorem, na naftu bude jezdit také kabriolet BMW trojkové řady.
Nissan a Opel do Paříže přivezly ukázat pokrok na poli vodíkových motorů, které na rozdíl od hybridů nemají vůbec žádné zplodiny. Na jejich vývoji se však ještě musí pracovat. Auta v "nádržích" vozí místo benzinu stlačený vodík, který při reakci s kyslíkem uvolňuje energii. Z výfuku auta jde jen vodní pára.
Svízel je však ve skladování vodíku a také v tom, že jej není kde tankovat. "V Tokiu už jezdí tři naše vodíkové modely, ale čerpacích stanic je jen deset," uvádí Thomas Dreumont z konstrukčního týmu japonského Nissanu. Ten do Paříže přivezl terénní vůz X-Trail s vyvýšenými zadními sedadly, pod kterými je schovaná baterie.
Opel má v Paříži vodíkovou Zafiru. Ta má za sebou osvětový maraton po čtrnácti zemích Evropy, kde chce vzhledem k vysokým daním z benzinu dát vodíková auta časem do prodeje.
ČISTÁ A RYCHLÁ. Toyota Prius ve sportovní verzi GT se objevila na pařížském autosalonu. Auto předvedlo, že hybridní vůz (kombinovaný pohon benzin a elektřina) nemusí být líný. Z nuly na stovku zrychluje za necelých devět vteřin. Prius v běžné verzi by se měl začít prodávat v Česku za měsíc, cena by se měla pohybovat okolo 750 tisíc korun... více se dočtete TADY |
Toyota Prius ve sportovní verzi GT se objevila na pařížském autosalonu. Auto předvedlo, že hybridní vůz (kombinovaný pohon benzin a elektřina) nemusí být líný. |
Z nuly na stovku zrychluje za necelých devět vteřin. Prius v běžné verzi by se měl začít prodávat v Česku za cenu okolo 750 tisíc korun. |