V Praze nyní funguje mimo jiné služba sdílených elektrovozítek Re.volt.

V Praze nyní funguje mimo jiné služba sdílených elektrovozítek Re.volt. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

  • 23
Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická reprezentace. Uvedl to předseda výboru pro IT a smart city Jaromír Beránek z České pirátské strany.

S vytvořením tzv. e-carsharingu podle něj koalice počítá, ale nesouhlasí, aby město vybralo na sedm let jednoho provozovatele sdílených aut. Nechala proto pozastavit koncesní řízení, které ho mělo vybrat.

Letos v září schválili zastupitelé zadání dvou veřejných zakázek. První v hodnotě zhruba 50 milionů korun je na vybudování základen pro nabíjecí stanice. Druhý má podobu koncesního řízení na firmu, která základny osadí stanicemi a bude elektromobily provozovat. Přípravu projektu má na starosti městská firma Operátor ICT. Ta nyní na základě výzvy nového vedení druhou ze zakázek pozastavila.

Podle Beránka vznikla pracovní skupina, která má za úkol projekt přepracovat. Město by podle něj mělo vybudovat síť nabíjecích stanic a poté je poskytnout co největšímu množství provozovatelů, nikoliv pouze jednomu, který by za dobu trvání koncese získal do budoucna konkurenční výhodu. „Věřím, když jako město vybudujeme nabíjecí infrastrukturu, tak zájem potom přijde sám,“ uvedl.

Carsharing umožňuje více řidičům používat stejný automobil. Cílem projektu je nabídnout Pražanům alternativu k veřejné dopravě, pohybu vlastním autem nebo využívání taxi a služeb typu Uber. Zároveň má přispět ke zvýšení počtu elektromobilů v ulicích Prahy a ke zlepšení životního prostředí. Podle původního harmonogramu měla služba začít fungovat v polovině roku 2020.

Carsharing v dnešním pojetí je vlastně autopůjčovna, která pronajímá krátkodobě auta. Účtování probíhá často po minutách. Klasické sdílení (anglicky „sharing“) má spočívat v tom, že si auta půjčují uživatelé výhradně mezi sebou, v systému tedy nefiguruje základní flotila aut.

V Praze nyní fungují tři společnosti poskytující carsharing, které však téměř nenabízejí elektromobily. Největší z nich, firma Car4Way, disponuje téměř 400 vozy. V Praze nabízí také společnost Rekola sdílení kol a společnost Lime začala před časem v širším centru metropole půjčovat elektrické koloběžky.

,

Elektromobil