Pondělí 23. listopadu 2020, svátek má Klement
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. listopadu 2020 Klement

Nová Škoda Fabia se představuje

  12:53
P r a h a - Nová Škoda se představuje, automobilka čtrnáct dní před oficiální premiérou odhalila první fotografii. Pětiletku po felicii tak Škoda pod křídly Volkswagenu přichází s novým vozem této kategorie. A opět s F na začátku - po favoritu a felicii je tu Fabia.
Škoda Fabia

Škoda Fabia - Nová Škoda Fabia, jak ji představila automobilka Škoda | foto: Škoda

Kromě fotografie fabie nastínila automobilka i pár technických údajů. Fabia je v porovnání s felicií o sedm centimetrů delší, o centimetr širší a o tři centimetry vyšší. "Prodávat ji začneme se dvěma benzinovými motory 1,4 a jedním naftovým motorem 1,9 SDI," řekl mluvčí společnosti Evžen Krauskopf. Slabší "čtrnáctistovka" se vyrábí v Mladé Boleslavi, pod kapotou ji má už několik měsíců i octavia. Pro menší fabii však paradoxně konstruktéři zvýšili výkon ze čtyřiačtyřiceti na padesát kilowattů.
Oba další motory dostane fabia od koncernu Volkswagen. Silnější motor 1,4 má výkon 74 kilowatty (100 koní), naftový motor se může pochlubit výkonem 47 kilowattů. Nabídka pohonných jednotek se časem rozšíří o slabší i výkonnější verze.
Automobilka slibuje, že fabia nebude uvnitř menší než na své rozměry prostorná felicia. O míře vnitřního prostoru mimo jiné rozhoduje rozvor náprav; ten má fabia o centimetr delší než felicia a za octavií fabia zaostane jen o pět centimetrů. Zavazadlového prostoru pojme fabia 248 litrů, kufr felicie je o dvaadvacet litrů větší.
Na rozdíl od felicie, která svůj rodný list odvozuje od letitého favorita, je fabia zcela nový vůz.
A při jeho konstrukci i výrobě automobilka Škoda, patřící ze sedmdesáti procent koncernu VW, sáhla do bohatých zásob německé firmy. Podvozek made in VW bude shodný pro fabii jako pro nové polo či Seat Ibiza.
Podle některých informací z Německa však byl malinko prodloužen. Celá fabia je totiž z rodiny malých vozů koncernu VW zdaleka největší.
Ze strategie VW je také zřejmé, že mnohé díly budou pro tuto kategorii aut totožné. Tak jako má například octavia ovládání světel, páčky blikačů a další díly shodné s VW Golf, bude mít podobnosti se svými sourozenci i fabia. Co z toho vyplývá? Zhruba sedmdesát, možná více procent dílů na tomto autě bude ze společných koncernových skladů a jen třetina domácí provenience. Tedy přesně opačný poměr než u dnešní felicie. Tomu odpovídá i odhadovaná cena mezi 250 a 270 tisíci za základní model. Dá se v každém případě předpokládat, že fabia bude minimálně na začátku dražší než dnešní felicia. Už jen proto, že se bude vyrábět a prodávat na trhu souběžně, stejná cena by neměla logiku. Dá se však počítat i s tím, že automobilka nasadí nejrůznější marketingové páky - slevy, akční modely a podobně, aby podpořila stagnující prodej felicií.
Sotva se objevily první informace o novém modelu, dočkala se nová fabia živého zájmu motoristů.
"Lidé se vesměs vyptávají na nový vůz, ačkoli zatím žádné podrobnější informace nemáme," potvrzuje šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc - Auto. Objednávky však zatím obchodníci nepřijímají. "Bývá obvyklé, že skutečná poptávka vypukne, až se lidé s novým modelem seznámí," vysvětluje.
Bude to obchodní trhák, očekávají všichni obchodníci, kteří nový vůz alespoň trochu znají. "Jsem přesvědčen, že to bude velká konkurence pro zahraniční vozy této kategorie," míní Jan Klokočka, majitel stejnojmenného pražského autosalonu. "Auto je rozhodně moc pěkné a určitě to bude hodně úspěšný model. V koncernu nasadili dobrý směr," míní i šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc.
Na trhu se vůz objeví zřejmě až v prosinci tohoto roku, a to pravděpodobně v omezeném množství. "V prodeji má být auto až na konci roku," předpokládá i ředitel Domu automobilů Jan Kalivoda. Po zkušenostech s náběhem výroby felicie i octavie se dá předpokládat, že automobilka bude nejdříve nabízet dražší a lépe vybavené modely.
Pro automobilku je fabia svým způsobem zlom - definitivně se odřízne od své socialistické minulosti. S ní ji felicia, které se vyrobilo přes 1,1 milionu kusů, přece jen ještě spojovala. Desítky miliard korun investovaných do nových výrob z ní tak dělají moderní továrnu ve vlastnictví a režii čtvrté největší automobilky světa. 

FABIA JE KONZERVATIVNÍ, ALE LÍBIVÁ, MÍNÍ DESIGNÉŘI
Jan Prokop, majitel designérské firmy

Předně musím říci, že hodnotíme fotku a auto může vypadat jinak naživo. Na první pohled vypadá Škoda Fabia velice konzervativně. Je ale líbivá, hlavně přední nárazník mi připadá opravdu pěkný. Celé auto vypadá trochu hranatě, ale to je asi dáno stříbrnou barvou, ve skutečnosti budou linky jemnější. Fabia nevybočuje z tvarů aut koncernu VW, kde je konzervatismus v designu téměř filozofií. Trochu mi fabia připomíná Volkswagen Boru, třeba tím, že světla nepřesahují do strany. Oceňuji, že mřížka s logem už nepůsobí tak násilně jako u felicie.
Design fabie bude úspěšný hlavně v Německu, v Británii a ve střední Evropě. Na Itálii, Španělsko i Francii moc nezapůsobí. Taky si myslím, že škodovka mohla dostat jiný ráz než tvarové předpoklady typické pro volkswagen. Časem to nemusí být pro mladoboleslavské vozy výhodné.

Pavel Hušek, designér
Proti smutné octavii má fabia usměvavý design. Je z něj však hodně cítit německý původ, hlavně v přesnosti linií. Třeba Francouzi by auto udělali ležérnější. Od začátku se mi na octavii a potom i na felicii líbila mřížka chladiče, která dobře evokuje historii škodovky, ale na malém autě, jako je fabia, by mohla být drobnější. Zajímavým designérským prvkem je plocha kapoty motoru, na kterou navazuje velký nárazník. Uprostřed je tato plocha rozdělena hodně členitou partií se světlomety a maskou. To je pěkné.
Fabia je ale malé auto. A tak přílišná přísnost jí dodává sice na důstojnosti, ale u malé škodovky bych očekával přece jen uvolněnější, vzletnější tvary. Taky bok auta vypadá až banálně, například prohnutí prahů směrem nahoru by ho vzhledově zatraktivnilo a odlehčilo.

Autor:
  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Nejextrémnější crashtest Volva: Z 30 metrů na čumák kvůli zlaté hodině

Automobilka Volvo, proslavená pasivní bezpečností svých vozů, uskutečnila vůbec nejextrémnější nárazový test ve své...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

Němci ohlásili šrotovné na náklaďáky, jež nejsou, a dodávky, co nic neujedou

Německo vyčlení tři miliardy eur (zhruba 80 miliard Kč) na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k životnímu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sběratelské propadáky. Které modely nepotvrdily svůj investiční potenciál

Premium Automobilky často přicházejí s různými limitovanými edicemi, omezenými sériemi či speciálními modely s výrazně vyšší...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

VIDEO: Šílená honička s policií skončila útěkem řidiče

Začalo to jako obyčejná policejní kontrola řidiče v nouzi. Skončilo to jako šílená honička. Kamera za sklem policejního...

Nekonečné patálie s airbagy. GM svolává šest milionů aut

Největší americká automobilka General Motors (GM) svolá 5,9 milionu vozů kvůli potenciálně nebezpečným nafukovačům...

Nepusťte koronu do auta. Obnošené roušky vyhoďte a vypněte vnitřní cirkulaci

Na pravidlo 3R – ruce, roušky, rozestupy – si Češi během druhé vlny pandemie už zvykli. Za volantem v kabině vozu je to...

Projížďka po Posázaví Alfou Romeo Giulia Veloce: nejen kulisy Tmavomodrého světa

Premium V sedmdesát kilometrů dlouhém úseku mezi Kácovem a Světlou nad Sázavou budeme legendární trampskou řeku lemovat z obou...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Kdo nemá košík, nenakoupí. Obchody vymýšlejí, jak spočítat zákazníky

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak budou dodržovat pravidlo „jeden zákazník na 15 metrů“, které většinou považují...

Nejprestižnější svaz someliérů se hroutí kvůli obřímu sexuálnímu skandálu

Organizaci Court of Master Sommeliers, která je považována za nejprestižnějšího poskytovatele someliérského vzdělání,...