Nová Škoda Fabia se představuje

  12:53aktualizováno  12:53
P r a h a - Nová Škoda se představuje, automobilka čtrnáct dní před oficiální premiérou odhalila první fotografii. Pětiletku po felicii tak Škoda pod křídly Volkswagenu přichází s novým vozem této kategorie. A opět s F na začátku - po favoritu a felicii je tu Fabia.
Škoda Fabia

Škoda Fabia - Nová Škoda Fabia, jak ji představila automobilka Škoda | foto: Škoda

Kromě fotografie fabie nastínila automobilka i pár technických údajů. Fabia je v porovnání s felicií o sedm centimetrů delší, o centimetr širší a o tři centimetry vyšší. "Prodávat ji začneme se dvěma benzinovými motory 1,4 a jedním naftovým motorem 1,9 SDI," řekl mluvčí společnosti Evžen Krauskopf. Slabší "čtrnáctistovka" se vyrábí v Mladé Boleslavi, pod kapotou ji má už několik měsíců i octavia. Pro menší fabii však paradoxně konstruktéři zvýšili výkon ze čtyřiačtyřiceti na padesát kilowattů.
Oba další motory dostane fabia od koncernu Volkswagen. Silnější motor 1,4 má výkon 74 kilowatty (100 koní), naftový motor se může pochlubit výkonem 47 kilowattů. Nabídka pohonných jednotek se časem rozšíří o slabší i výkonnější verze.
Automobilka slibuje, že fabia nebude uvnitř menší než na své rozměry prostorná felicia. O míře vnitřního prostoru mimo jiné rozhoduje rozvor náprav; ten má fabia o centimetr delší než felicia a za octavií fabia zaostane jen o pět centimetrů. Zavazadlového prostoru pojme fabia 248 litrů, kufr felicie je o dvaadvacet litrů větší.
Na rozdíl od felicie, která svůj rodný list odvozuje od letitého favorita, je fabia zcela nový vůz.
A při jeho konstrukci i výrobě automobilka Škoda, patřící ze sedmdesáti procent koncernu VW, sáhla do bohatých zásob německé firmy. Podvozek made in VW bude shodný pro fabii jako pro nové polo či Seat Ibiza.
Podle některých informací z Německa však byl malinko prodloužen. Celá fabia je totiž z rodiny malých vozů koncernu VW zdaleka největší.
Ze strategie VW je také zřejmé, že mnohé díly budou pro tuto kategorii aut totožné. Tak jako má například octavia ovládání světel, páčky blikačů a další díly shodné s VW Golf, bude mít podobnosti se svými sourozenci i fabia. Co z toho vyplývá? Zhruba sedmdesát, možná více procent dílů na tomto autě bude ze společných koncernových skladů a jen třetina domácí provenience. Tedy přesně opačný poměr než u dnešní felicie. Tomu odpovídá i odhadovaná cena mezi 250 a 270 tisíci za základní model. Dá se v každém případě předpokládat, že fabia bude minimálně na začátku dražší než dnešní felicia. Už jen proto, že se bude vyrábět a prodávat na trhu souběžně, stejná cena by neměla logiku. Dá se však počítat i s tím, že automobilka nasadí nejrůznější marketingové páky - slevy, akční modely a podobně, aby podpořila stagnující prodej felicií.
Sotva se objevily první informace o novém modelu, dočkala se nová fabia živého zájmu motoristů.
"Lidé se vesměs vyptávají na nový vůz, ačkoli zatím žádné podrobnější informace nemáme," potvrzuje šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc - Auto. Objednávky však zatím obchodníci nepřijímají. "Bývá obvyklé, že skutečná poptávka vypukne, až se lidé s novým modelem seznámí," vysvětluje.
Bude to obchodní trhák, očekávají všichni obchodníci, kteří nový vůz alespoň trochu znají. "Jsem přesvědčen, že to bude velká konkurence pro zahraniční vozy této kategorie," míní Jan Klokočka, majitel stejnojmenného pražského autosalonu. "Auto je rozhodně moc pěkné a určitě to bude hodně úspěšný model. V koncernu nasadili dobrý směr," míní i šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc.
Na trhu se vůz objeví zřejmě až v prosinci tohoto roku, a to pravděpodobně v omezeném množství. "V prodeji má být auto až na konci roku," předpokládá i ředitel Domu automobilů Jan Kalivoda. Po zkušenostech s náběhem výroby felicie i octavie se dá předpokládat, že automobilka bude nejdříve nabízet dražší a lépe vybavené modely.
Pro automobilku je fabia svým způsobem zlom - definitivně se odřízne od své socialistické minulosti. S ní ji felicia, které se vyrobilo přes 1,1 milionu kusů, přece jen ještě spojovala. Desítky miliard korun investovaných do nových výrob z ní tak dělají moderní továrnu ve vlastnictví a režii čtvrté největší automobilky světa. 

FABIA JE KONZERVATIVNÍ, ALE LÍBIVÁ, MÍNÍ DESIGNÉŘI
Jan Prokop, majitel designérské firmy

Předně musím říci, že hodnotíme fotku a auto může vypadat jinak naživo. Na první pohled vypadá Škoda Fabia velice konzervativně. Je ale líbivá, hlavně přední nárazník mi připadá opravdu pěkný. Celé auto vypadá trochu hranatě, ale to je asi dáno stříbrnou barvou, ve skutečnosti budou linky jemnější. Fabia nevybočuje z tvarů aut koncernu VW, kde je konzervatismus v designu téměř filozofií. Trochu mi fabia připomíná Volkswagen Boru, třeba tím, že světla nepřesahují do strany. Oceňuji, že mřížka s logem už nepůsobí tak násilně jako u felicie.
Design fabie bude úspěšný hlavně v Německu, v Británii a ve střední Evropě. Na Itálii, Španělsko i Francii moc nezapůsobí. Taky si myslím, že škodovka mohla dostat jiný ráz než tvarové předpoklady typické pro volkswagen. Časem to nemusí být pro mladoboleslavské vozy výhodné.

Pavel Hušek, designér
Proti smutné octavii má fabia usměvavý design. Je z něj však hodně cítit německý původ, hlavně v přesnosti linií. Třeba Francouzi by auto udělali ležérnější. Od začátku se mi na octavii a potom i na felicii líbila mřížka chladiče, která dobře evokuje historii škodovky, ale na malém autě, jako je fabia, by mohla být drobnější. Zajímavým designérským prvkem je plocha kapoty motoru, na kterou navazuje velký nárazník. Uprostřed je tato plocha rozdělena hodně členitou partií se světlomety a maskou. To je pěkné.
Fabia je ale malé auto. A tak přílišná přísnost jí dodává sice na důstojnosti, ale u malé škodovky bych očekával přece jen uvolněnější, vzletnější tvary. Taky bok auta vypadá až banálně, například prohnutí prahů směrem nahoru by ho vzhledově zatraktivnilo a odlehčilo.

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky
Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz