Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová Škoda Fabia se představuje

  12:53
P r a h a - Nová Škoda se představuje, automobilka čtrnáct dní před oficiální premiérou odhalila první fotografii. Pětiletku po felicii tak Škoda pod křídly Volkswagenu přichází s novým vozem této kategorie. A opět s F na začátku - po favoritu a felicii je tu Fabia.
Škoda Fabia

Škoda Fabia - Nová Škoda Fabia, jak ji představila automobilka Škoda | foto: Škoda

Kromě fotografie fabie nastínila automobilka i pár technických údajů. Fabia je v porovnání s felicií o sedm centimetrů delší, o centimetr širší a o tři centimetry vyšší. "Prodávat ji začneme se dvěma benzinovými motory 1,4 a jedním naftovým motorem 1,9 SDI," řekl mluvčí společnosti Evžen Krauskopf. Slabší "čtrnáctistovka" se vyrábí v Mladé Boleslavi, pod kapotou ji má už několik měsíců i octavia. Pro menší fabii však paradoxně konstruktéři zvýšili výkon ze čtyřiačtyřiceti na padesát kilowattů.
Oba další motory dostane fabia od koncernu Volkswagen. Silnější motor 1,4 má výkon 74 kilowatty (100 koní), naftový motor se může pochlubit výkonem 47 kilowattů. Nabídka pohonných jednotek se časem rozšíří o slabší i výkonnější verze.
Automobilka slibuje, že fabia nebude uvnitř menší než na své rozměry prostorná felicia. O míře vnitřního prostoru mimo jiné rozhoduje rozvor náprav; ten má fabia o centimetr delší než felicia a za octavií fabia zaostane jen o pět centimetrů. Zavazadlového prostoru pojme fabia 248 litrů, kufr felicie je o dvaadvacet litrů větší.
Na rozdíl od felicie, která svůj rodný list odvozuje od letitého favorita, je fabia zcela nový vůz.
A při jeho konstrukci i výrobě automobilka Škoda, patřící ze sedmdesáti procent koncernu VW, sáhla do bohatých zásob německé firmy. Podvozek made in VW bude shodný pro fabii jako pro nové polo či Seat Ibiza.
Podle některých informací z Německa však byl malinko prodloužen. Celá fabia je totiž z rodiny malých vozů koncernu VW zdaleka největší.
Ze strategie VW je také zřejmé, že mnohé díly budou pro tuto kategorii aut totožné. Tak jako má například octavia ovládání světel, páčky blikačů a další díly shodné s VW Golf, bude mít podobnosti se svými sourozenci i fabia. Co z toho vyplývá? Zhruba sedmdesát, možná více procent dílů na tomto autě bude ze společných koncernových skladů a jen třetina domácí provenience. Tedy přesně opačný poměr než u dnešní felicie. Tomu odpovídá i odhadovaná cena mezi 250 a 270 tisíci za základní model. Dá se v každém případě předpokládat, že fabia bude minimálně na začátku dražší než dnešní felicia. Už jen proto, že se bude vyrábět a prodávat na trhu souběžně, stejná cena by neměla logiku. Dá se však počítat i s tím, že automobilka nasadí nejrůznější marketingové páky - slevy, akční modely a podobně, aby podpořila stagnující prodej felicií.
Sotva se objevily první informace o novém modelu, dočkala se nová fabia živého zájmu motoristů.
"Lidé se vesměs vyptávají na nový vůz, ačkoli zatím žádné podrobnější informace nemáme," potvrzuje šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc - Auto. Objednávky však zatím obchodníci nepřijímají. "Bývá obvyklé, že skutečná poptávka vypukne, až se lidé s novým modelem seznámí," vysvětluje.
Bude to obchodní trhák, očekávají všichni obchodníci, kteří nový vůz alespoň trochu znají. "Jsem přesvědčen, že to bude velká konkurence pro zahraniční vozy této kategorie," míní Jan Klokočka, majitel stejnojmenného pražského autosalonu. "Auto je rozhodně moc pěkné a určitě to bude hodně úspěšný model. V koncernu nasadili dobrý směr," míní i šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc.
Na trhu se vůz objeví zřejmě až v prosinci tohoto roku, a to pravděpodobně v omezeném množství. "V prodeji má být auto až na konci roku," předpokládá i ředitel Domu automobilů Jan Kalivoda. Po zkušenostech s náběhem výroby felicie i octavie se dá předpokládat, že automobilka bude nejdříve nabízet dražší a lépe vybavené modely.
Pro automobilku je fabia svým způsobem zlom - definitivně se odřízne od své socialistické minulosti. S ní ji felicia, které se vyrobilo přes 1,1 milionu kusů, přece jen ještě spojovala. Desítky miliard korun investovaných do nových výrob z ní tak dělají moderní továrnu ve vlastnictví a režii čtvrté největší automobilky světa. 

FABIA JE KONZERVATIVNÍ, ALE LÍBIVÁ, MÍNÍ DESIGNÉŘI
Jan Prokop, majitel designérské firmy

Předně musím říci, že hodnotíme fotku a auto může vypadat jinak naživo. Na první pohled vypadá Škoda Fabia velice konzervativně. Je ale líbivá, hlavně přední nárazník mi připadá opravdu pěkný. Celé auto vypadá trochu hranatě, ale to je asi dáno stříbrnou barvou, ve skutečnosti budou linky jemnější. Fabia nevybočuje z tvarů aut koncernu VW, kde je konzervatismus v designu téměř filozofií. Trochu mi fabia připomíná Volkswagen Boru, třeba tím, že světla nepřesahují do strany. Oceňuji, že mřížka s logem už nepůsobí tak násilně jako u felicie.
Design fabie bude úspěšný hlavně v Německu, v Británii a ve střední Evropě. Na Itálii, Španělsko i Francii moc nezapůsobí. Taky si myslím, že škodovka mohla dostat jiný ráz než tvarové předpoklady typické pro volkswagen. Časem to nemusí být pro mladoboleslavské vozy výhodné.

Pavel Hušek, designér
Proti smutné octavii má fabia usměvavý design. Je z něj však hodně cítit německý původ, hlavně v přesnosti linií. Třeba Francouzi by auto udělali ležérnější. Od začátku se mi na octavii a potom i na felicii líbila mřížka chladiče, která dobře evokuje historii škodovky, ale na malém autě, jako je fabia, by mohla být drobnější. Zajímavým designérským prvkem je plocha kapoty motoru, na kterou navazuje velký nárazník. Uprostřed je tato plocha rozdělena hodně členitou partií se světlomety a maskou. To je pěkné.
Fabia je ale malé auto. A tak přílišná přísnost jí dodává sice na důstojnosti, ale u malé škodovky bych očekával přece jen uvolněnější, vzletnější tvary. Taky bok auta vypadá až banálně, například prohnutí prahů směrem nahoru by ho vzhledově zatraktivnilo a odlehčilo.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...