Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450 tisíc elektromobilů. Za šest let ale budou elektromobilů dva miliony. | foto: Profimedia.cz

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných dobíjecích stanic už nestačí. Dilema provozovatele sítě přitom nikterak neusnadňuje, že většina dobíjecích stanic pro elektromobily existuje mimo evidenci, v domácnostech. Bez regulace to prý nepůjde.

Začneme zeširoka. Společnost Stedin se řadí k největším provozovatelům elektrické sítě v Nizozemsku. Poskytuje energii přibližně dvěma milionům domácností a zajišťuje další dva miliony připojení pro malé a velké firmy, ať už běžné provozovny nebo výrobní závody. Současně má také „pod palcem“ Utrecht, Haag a Rotterdam, tři ze čtyř nejlidnatějších nizozemských měst.

Perspektivní partner, řeklo by se. Jenže pohled do statistik hospodaření energetického gigantu odhaluje něco jiného. Byť dnes prodává elektřiny víc a přibližně o 150 milionů eur dráž než před sedmi lety, čisté zisky společnosti poklesly za tuto dobu desetkrát. Místo 423 milionů eur v roce 2017 je to dnes jen necelých 40 milionů.

Situace v regionech vygradovala natolik, že například v Utrechtu už provozovatel sítě negarantuje novým odběratelům připojení k elektřině.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Elektromobil