Němci vyšetřují, jak moc lžou automobilky o spotřebě

aktualizováno 
Je poměrně známé, že udávané hodnoty spotřeby nemají mnoho společného s realitou. Podle měření německých úřadů ale automobilky falšovaly i laboratorní hodnoty. Teď by jim mohlo hrozit, že budou muset platit obrovské odškodnění.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Dieselgate byla dosud otázkou nadměrných oxidů dusíku. Speciální software ovlivnil chování motoru tak, že v běžném provozu vyprodukoval několikanásobně vyšší množství toxických oxidů dusíku, než je dovoleno. Výsledkem byl podvod, který ale nijak nezasáhl zákazníka jako takového.

Teď by se to ale mohlo změnit. Podle nejnovějších zjištění německého Spiegelu vyšetřují německé úřady podvod, který se bude dotýkat přímo majitelů aut. Výrobci totiž nekale manipulovali se spotřebou.

Udávané vs. naměřené hodnoty

  • Audi A6 3.0 TDI
    Udáno: 5,0 l/100 km, 133 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,8 l/100 km, 179,6 g CO2 na km
    Odchylka 35 %
  • Jaguar XE 20d
    Udáno: 4,0 l/100 km, 106 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,1 l/100 km, 136 g CO2 na km
    Odchylka: 28,3 %
  • Range Rover Evoque TD4
    Udáno: 4,9 l/100 km, 129 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,0 l/100 km, 157,9 g CO2 na km
    Odchylka: 22,4 %
  • VW Polo 1.2 TDI
    Udáno: 3,7 l/100 km, 99 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,6 l/100 km, 121,8 g CO2 na km
    Odchylka: 23,0 %
  • Mercedes-Benz C 220 d
    Udáno: 4,3 l/100 km, 115 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,2 l/100 km, 140 g CO2 na km
    Odchylka: 21,7 %
  • Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,0 l/100 km, 131,5 g CO2 na km
    Odchylka: 20,6 %
  • VW Touran 2.0 TDI
    Udáno: 4,7 l/100 km, 125 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,6 l/100 km, 148,8 g CO2 na km
    Odchylka: 19,1 %
  • Smart fortwo 0.8 CDI
    Udáno: 3,3 l/100 km, 86 g CO2 na km
    Naměřeno: 3,8 l/100 km, 101,7 g CO2 na km
    Odchylka: 18,3 %
  • VW Passat Variant 2.0 TDI
    Udáno: 4,5 l/100 km, 120 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,3 l/100 km, 141,3 g CO2 na km
    Odchylka: 17,8 %
  • Volvo V60 D2
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 15,3 %
  • Porsche Macan S Diesel
    Udáno: 6,2 l/100 km, 164 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,1 l/100 km, 187,2 g CO2 na km
    Odchylka: 14,2 %
  • VW Touareg 3.0 TDI
    Udáno: 6,6 l/100 km, 174 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,6 l/100 km, 202,4 g CO2 na km
    Odchylka: 16,3 %
  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI
    Udáno: 4,1 l/100 km, 112 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 12,2 %

Spolkový úřad pro motorová vozidla provedl opakované měření u 54 modelů. Téměř 30 z nich v laboratoři vykázalo vyšší emise CO2 a s tím i vyšší spotřebu, než kolik stálo v technickém průkazu. U testovaného Audi A6 3.0 TDI byla spotřeba vyšší téměř o dva litry, o 35 % vyšší než udávaná. Velké odchylky se ukázaly např. i u Jaguaru XE, Range Roveru Evoque, Mercedesu C 220 d, Opelu Zafira, Volvo V60 a Porsche Macan.

Měření, která mají k dispozici němečtí novináři, byla provedena v souvislosti s opakovanými prověrkami emitovaných oxidů dusíků. Na začátku tohoto roku si je kvůli dieselgate vyžádala vyšetřovací komise Spolkového ministerstva dopravy. Na základě výše uvedených zjištění se teď chce zaměřit i na hodnoty emisí CO2.

Co to může znamenat pro automobilky? Finanční ztráty. Pokud byly u jednotlivých modelů uváděny lživé hodnoty spotřeby, zákazníci by měli mít právo na odškodnění. Pokud je rozdíl mezi nově zjištěnou a původně udávanou spotřebou vyšší než deset procent, vzniká dokonce právo na odstoupení od smlouvy a vrácení auta.

A to není vše, ve většině evropských zemí se silniční daň počítá právě podle emisí CO2. V Německu by tak Spolkové ministerstvo financí mohlo po výrobcích požadovat doplatek daně, která byla původně spočítána podle nepravdivých údajů.

Audi, Jaguar Land Rover, Mercedes, Opel, Volvo a Porsche zatím celou kauzu odmítly komentovat, neznají totiž podmínky, za jakých byla měření prováděna.

Volkswagen, v jehož případě byla vyšší spotřeba zjištěna u modelů Polo, Golf, Touran, Touareg a Passat, již reagoval zvýšením oficiálních údajů o spotřebě u posledních dvou jmenovaných modelů. Podle centrály ve Wolfsuburgu už do budoucna nebude možné využít všechny triky ke snížení spotřeby, o nichž jsme psali zde.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Německý nejvyšší soud se v kauze dieselgate postavil za zákazníky

Ilustrační snímek

Podle soudců Německého federálního soudu by se majitelé vozů, u nichž společnost Volkswagen manipulovala s měřením...

Najdete na iDNES.cz