Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

  12:15aktualizováno  12:15
Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými passaty odmítá svolávací akce zúčastnit.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

V případě uprav vozidel s podvodným softwarem, který Volkswagen využíval pro splnění emisních norem, panují v Německu přísné podmínky. Majitelé se musí svolávací akce, při níž je tento software odstraněn, zúčastnit prakticky povinně. Hrozí jim totiž, že neprojdou na technické prohlídce a že jejich vozidlu bude odebrána homologace.

Policie v Bavorsku však teď vyslala spolkovému ministru dopravy Alexanderu Dobrindtovi jasný signál, že podobný postup není po chuti ani státním institucím. Zatím nehodlá poslat do servisu ani jeden ze svých 500 passatů.

„Policejní oddělení pro pořizování nových vozidel v Dolních Frankách (oblast na severozápadě Bavorska - pozn. red.) se po konzultaci se zemskou vládou rozhodlo, že se se svými vozy postiženými emisní aférou nezúčastní svolávací akce,“ potvrdil pro německý Focus Online mluvčí zemské vlády. „Rozhodnutí, jestli a kdy se tak stane, zatím není konečné. Ale chceme zamezit tomu, aby přehrání softwaru nezhoršilo nebo neznemožnilo vymahatelnost nároků, které by mohly v budoucnu vzniknout. Chceme vyčkat na ukončení soudních jednání ohledně náhrady škody a k tomu patří i snahy EU o zajištění odškodnění pro postižené zákazníky.“ Svolávací akce se policejní volkswageny mohou zúčastnit do konce roku 2017. „To nám dává určitý prostor. Zatím jsme nedokončili interní právní analýzu celé věci,“ doplnil mluvčí.

V pozadí za tím, že se policisté „staví na zadní“, může být i to, že Volkswagen zatím nedal zákazníkům žádnou záruku, že úpravy na vozidlech neovlivní jejich životnost. V USA zákazníci s upravenými vozy dostanou příští rok v servisu nový katalyzátor a filtr pevných částic. Motory totiž po přehrání softwaru pracují se zvýšenou recirkulací výfukových plynů, s čímž inženýři původně nepočítali.

Pokud by se celá věc dostala k soudu, budou pravděpodobně zapotřebí drahé expertní posudky. K tomu, aby německý úřad pro motorová vozidla (KBA) povolil svolávací akci, provedl i testy, které měly simulovat dlouhodobé zatížení, ale bližší informace k nim stejně jako VW neposkytuje.

Chování bavorské policie každopádně vyvolá na nejvyšších místech rozruch. KBA by mohl zakázat provoz hlídkových policejních vozů. Na druhou stranu je také precedentem pro ostatní majitele „cinklých“ aut.

Mnichovský advokát Markus Klammert, který zastupuje zákazníky VW, svým mandantům nadále doporučuje, aby update softwaru neprováděli. Jeho názor souhlasí s názorem bavorské zemské vlády. „Provedení softwarového updatu zbaví zákazníky jakýchkoliv práv vzniklých na základě odhalení vady (vrácení peněz atd.). Nebudou již moci tato práva uplatnit proti dealerům, ale museli by se soudit přímo s Volkswagenem. A to je výrazně složitější.“

Autoři:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Účet manažerů VW za Dieselgate. Soud se dopočítal škody dva biliony korun

Martin Winterkorn už vyčerpal svůj čas u Volkswagenu. O žádných podvodech s...

Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou bilionů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři...

Europarlament trvá na kamionech na elektřinu, které ovšem nejsou

Kamiony mají v budoucnu jezdit podobně jako trolejbusy, tedy přímo napojené na...

Evropský parlament potvrdil pravidla pro snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Cílem je k roku 2030...

Najdete na iDNES.cz