Běloruský gigant belaz. Největší náklaďák světa uveze 330 fabií

  10:00aktualizováno  10:00
Největší sklápěčky na světě najdete v dolech, říká se jim dampry. Největší z největších teď představil běloruský Belaz, nadělil si ho k pětašedesátému výročí založení. Tento obr uveze až 350 tun, je vyšší než dvoupodlažní dům a na silnici zabere tři jízdní pruhy. Na délku o dva metry přesahuje kloubový autobus.

Obr z Běloruska o sobě dává sebevědomě najevo, že je největší ve své kategorii. Belaz 75710 při užitkové hmotnosti 450 tun uveze na korbě 350 tun. Stejnou hmotnost má přibližně 330 fabií s motorem 1.4 o pohotovostní hmotnosti 1 060 kg.

Největší náklaďák na světě má na výšku 8,1 metru a od konce korby až po přední světla měří více jak 20,6 metru. Rozvor má úctyhodných osm metrů. Asi už vás nepřekvapí, že šířka vozidla dosahuje téměř 10 metrů. Až na výjimky byste Belaz 75710 na českých dálnicích nepředjeli.

Belaz 75710

Belaz 75710

Kolos pohání dva šestnáctiválcové přímovstřikové turbodiesely, každý o výkonu 1 715 kW. Objem každého šestnáctiválce činí 65 litrů, jinak řečeno každý z válců má objem něco málo přes 4 litry. Motor pohání kola obou náprav. Všechna kola se také natáčejí, což zmenšuje poloměr otáčení na 20 metrů.

Fotogalerie

Maximální výkon 1 715 kW mají motory při 1 900 otáček za minutu. Maximum točivého momentu je 9 313 Nm. Maximálka je 64 km/h a při plném zatížení se ten kolos valí nejvýš čtyřicítkou.

Startování motoru umožňuje pneumatický startér, tlak vzduchu startovacího systému je mezi 0,6 a 0,8 MPa.

Pohon vozidla je dieselelektrický. Spalovací motory pohání dva generátory, které dodávají energii čtyřem trakčním motorům. Nafta je ve dvou nádržích, každá má objem 2 800 litrů.

Respekt budí kola na 63palcových discích. Obutí tvoří bezdušové radiální pneumatiky 59/80R63 s dezénem určeným pro použití v lomu. Gigantický belaz má dvojmontáž na obou nápravách. Tím konstruktéři Belazu obešli největší překážku ve zvětšování damprů: růst těchto gigantů totiž doprovází zvyšování hmotnosti a nosnosti, výrobci pneumatik ale nedokáží vyrobit gumu, která by tak těžké auto bezpečně unesla.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz