Stotunový obr v akci: největší věda je ho ubrzdit

aktualizováno 
Stojíte vedle kola, které je větší než vy, a nestačíte se divit. Tomuhle autu nesahá žádný supersport ani po ráfky - doslova. A za volant se leze po schůdkách. K řízení takového víc než stotunového obra - přesně 109 769 kilogramů - je vám nanic i řidičák na nákladní auto.

Pojízdná stodola, která se prohání po lomech, váží, když je prázdná, padesát tun a naloží dalších šedesát. Odborně se tomuhle obřímu náklaďáku říká dampr. Ani šoférovi se neříká "řidič", ale strojník. "Když to chcete řídit, nemusíte mít řidičák, musíte mít ale takzvaný strojnický průkaz a projít zvláštním zaškolením," vysvětluje Pavel Černý, předvaděč a školitel společnosti Phoenix-Zeppelin, která obry značky CAT do Česka dováží.

Dampr Caterpillar 775F

Ve Velkolomu Čertovy schody, který najdete v Koněprusích, mají tyhle obry od letoška rovnou tři. Pracují tu šestnáct hodin denně. Vápenec tam donedávna vozili běloruskými Belazy, které byly menší a konstrukčně velmi zastaralé. Caterpillar 775F uveze třikrát tolik. Není to největší náklaďák na světě (ty jezdí v třeba v Kanadě), ale v Česku je největší určitě. Všechno, na co jste zvyklí u normálního auta, znásobte, zvětšete, přežeňte a dostanete se na míry vlastní tomuhle caterpillaru.

Může se hodit

Aktuální nabídku nákladních vozidel
si můžete prohlédnout
na inzertním serveru www.automodul.cz

Řidič - vlastně strojník - sedí na dvanáctiválcovém motoru objemu 27 litrů. Čtyřmi turbodmychadly přeplňovaný agregát z produkce Caterpillaru má výkon 751 koní, 3 501 newtonmetrů rozjede obra až za šedesátikilometrovou rychlost. Dieselmotor vybavený elektromechanickým vstřikováním paliva musí plnit přísné emisní limity.

Dampr Caterpillar 775F

obři

Ty největší dampry najdete v Severní Americe, Asii a Africe; mají celkovou hmotnost až 650 tun. Větší nikdo nevyrábí, neexistuje totiž pneumatika, která by ho pak naložený unesla.

Korba z dva centimetry tlustého železa pobere 42 kubíků nákladu, celkem to je až 64 tun nákladu. Také dampry procházejí "crashtesty", jenže v lomu vás můžou potkat jiné nehody než na silnici. Testuje hlavně na úroveň ochrany při převrácení a před padajícím kamením.

Nemusíte mít řidičák, abyste s ním mohli jezdit. Musíte být ale spolehlivý a rozvážný. Dampr má na šířku víc jak pět metrů, ale parkovat, najíždět si na místo pro nakládku a samozřejmě trefit se do drtiče musíte s velkou přesností.

Kabina, nástup do ní a vůbec celkové řešení je maximálně bezpečné a komfortní. "Je uděláno maximum pro bezpečnost, aby se strojníkovi nic nestalo," vysvětluje Pavel Černý. Všechno musí být maximálně jednoduché, bezpečné a "blbuvzdorné".

Jak to ubrzdit...

Je to jako řídit obyčejné auto s automatem, akorát že tohle stojí 15 milionů bez daně. Do všech směrů máte z prosklené kukaně skvělý výhled. Na schované konce vidíte hromadou zrcátek a dozadu kouká oko kamery. Usadíte se do vzduchem odpružené anatomické sedačky, pak už jen pustit klimatizaci, naladit rádio a osmihodinová směna začíná.

Jak se to ovládá? Nastartujete klíčkem, stejně jako osobák, chvíli sice trvá, než se sedmadvacetilitrový dvanáctiválec předmaže, ale pak je vše velmi jednoduché.

Dampr Caterpillar 775F

Připoutáte se festovním širokým pásem a pravou nohou ovládáte jen pedály plynu a brzdy, ten třetí červený nalevo je nouzová brzda, kdyby základní okruh vypověděl službu. Při jízdě nastavujete na voliči automatické převodovky D – jízda, nebo jen maximální převodový stupeň, který může automat řadit. Ve Velkolomu Čertovy schody vystačíte maximálně se čtyřkou z celkových sedmi dopředu. Před rozjezdem musíte zatroubit, tím dáte ostatním vědět, že mají dát pozor.

Všechno v kabině je co nejjednodušší a velmi přehledné: pár čudlíků a přístrojovka s nejzákladnějšími údaji. Hromada dat se dá vyčíst z palubního počítače. Třeba že ten "náš" obr napracoval od dubna přesně 1 000 motohodin, za které spotřeboval 30 886 litrů nafty a najezdil 8 126 kilometrů. Spotřeba se u dampru udává v litrech na odpracovanou hodinu. Caterpillar 775F vystačí průměrně s třiceti litry. Nádrž má 700 litrů.

Dampr Caterpillar 775F

Diagnostika posílá neustále bezdrátově do centrály údaje o chování motoru, počítá, kolik toho dampr odpracoval, kolik odvozil kamení a hlásí případné poruchy. Obrovský žlutý stroj si umí sám zvážit náklad, vypočítá to ze stlačení obřích tlumičů naplněných dusíkem a olejem. Sleduje se mimo jiné také maximální teplota brzd, chladicí kapaliny, maximální dosažené otáčky, teplota měniče převodovky... A zároveň všechny řídící jednotky agregátů komunikují mezi sebou.

Rozjet to jde lehce, horší je to ubrzdit. Vepředu má dampr klasické kotoučové brzdy, vzadu olejem chlazené lamelové, které fungují podobně jako spojka. Jenže při jízdě s plnou korbou byste je brzy "uvařili", proto má  dampr funkci automatického brzdění (ARC).

Počítač vyhodnocuje provozní hodnoty a sám vydá informaci, která řídí brzdy, zároveň hlídá i otáčky motoru a teplotu oleje. Navolíte si maximální převodový stupeň automatické převodovky, která je spojena s klasickým hydrodynamickým měničem, šlápnete na plyn a už jen točíte volantem.

Dampr Caterpillar 775F

Rozvážný obr

Řidič jede rozvážně, ale rozhodně rychleji, než vám to na stotunovou pojízdnou stodolu přijde bezpečné. Musíte mít nervy jak špagáty, abyste sjeli v klidu svah vlastně bez brzdění.

Počítač řídí otáčky motoru a také volí ten správný okamžik pro sepnutí spojek v převodovce. Budeme se drápat naložení do kopce, řidič tedy navolí, že pojedeme maximálně na čtyřku (dva nejnižší jsou nastavitelné pákou napravo, zbytek na voliči převodovky). Cítíte, jak silný motor táhne, namáhá se, ale nezastaví. Automatická převodovka řadí jemně a hezky plynule. Při řazení nahoru plyn ubere, když řadí nižší stupně, přidá si.

Když je dampr plný, pěkně se houpe a v zatáčkách se lehce naklání. Aby byl poloměr otáčení co nejmenší, má krátký rozvor, takže projede oblouk s menším poloměrem. "Každé zvětšení zatáčky znamená v lomu obrovské investice," vysvětluje Pavel Černý.

Dampr Caterpillar 775F najíždí k drtiči

Dojedeme k drtiči, do kterého musíme vápenec vysypat. Na každé straně je tak metr místa, couvá se až na doraz k hraně. Pak přijde na řadu druhá páka po pravé ruce, tou se sklápí korba. Páka ma čtyři polohy, vyklopení trvá devět sekund, sklopení zpátky dvanáct. Delší je to proto, že musí hydraulika na konci operace zpomalit těžkou korbu, aby "nespadla" na rám stroje z velké výšky. Zároveň řidiče elektronika hlídá, aby se s vyklopenou korbou nerozjel dozadu. Dopředu je pak řazení zablokováno do prvního převodového stupně.

Dampr Caterpillar 775F v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 10 334 x 5 255 x 4 428 x 4 206
celková/provozní/užitečná hmotnost (kg) 109 769/45 089/64 149
světlá výška (mm) 675
rozchod předních/zadních kol (mm) 3 205/2 929
pneumatiky 24,00 R 35 (E4)
palivová nádrž 700 litrů
průměr zatáčení 23,5 m
objem korby 32 m3 (navršená korba 41,9 m3)
motor Cat C27 ACERT 12válec, objem 27 litrů
celkový výkon 587 kW/798 k
maximální točivý moment 3501 Nm
vrtání/zdvih 137/152 mm
maximální rychlost 67,5 km/h (dozadu 14,2 km/h)
cena 15 milionů Kč bez DPH

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na trh se ovšem výrobci...

Elektrický Jaguar nabízí famózní svezení, slabinou je domácí nabíjení

Vzduchový podvozek Jaguaru i-Pace skvěle vyžehlí i hodně hrbolatou cestu.

První elektrický jaguar překvapivě není sportovní sedan, ale luxusní SUV. Výrobce se tak pustil do vod, kde zatím zcela...

Při balení na lyže dbejte na bezpečnost. Ideální je kombík s okýnkem

Zkoušeli jsme, do kterého auta nejlépe naložíme bagáž na lyžovačku.

Čtvery lyže, k nim přezkáče, helmy, výbava a další lyžařské propriety. Trocha proviantu a oblečení na prodloužený...

Najdete na iDNES.cz