Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otesánci na kolech: plná nádrž za 280 tisíc, spotřeba 1300 litrů na sto

Ceny paliv hýbou světem. Kolik dá u svého Rolls-Roycu Cullinan za plnou Leoš Mareš? Jak to, že lze nádrž Bugatti Chiron vyjet za 9 minut? Do kterého modelu z 90. let se vejde až 290 litrů benzinu, a jaký automobil má stejnou spotřebu jako Boeing 747? Čtěte o autech, která nechcete živit.
Obří běloruská sklápěčka pro povrchové doly BelAZ 75710 spotřebuje 1300 l nafty...

Obří běloruská sklápěčka pro povrchové doly BelAZ 75710 spotřebuje 1300 l nafty na 100 km. | foto: BELAZ

Za kolik jezdíte? Obvyklá otázka mezi motoristy je nyní hodně aktuální. Spotřeba paliva je momentálně hodně horké téma. Ceny benzinu a nafty kvůli ukrajinské krizi překonaly padesát korun za litr. Plná nádrž se tak stává již téměř jakousi pokladnicí.

Jací jsou dnes mezi auty největší „žrouti“? Většinou se jedná o modely s výkonnými mnohoválcovými motory, které si vozí i velké nádrže. U aut se kvůli snižování hmotnosti začaly v posledních letech právě nádrže zmenšovat. Stále ovšem existují modely, které si kvůli vysoké spotřebě vozí i více než stolitrové zásobníky.

K největším nádrží ze sériově vyráběných aut patří ta obřího amerického SUV Cadillacu Escalade, která má objem 107 litrů. U Range Roveru Sport to je 104 litrů a takový Mercedes třídy G má stolitrovou. Tedy stejně jako u Rolls-Royce Cullinan, který je s 16,3 l/100 km nejžíznivějším vozem značky. Leoše Mareše tak jedna nádrž tohoto mohutného britského SUV vyjde na cca 5 000 Kč. Jak se s Cullinanem jezdí čtěte zde.

Velké nádrže objemu plus minus 90 litrů mají mnohé osmiválcové modely, jako Land Rover Defender V8, Mercedes-Benz GLS 63 AMG či sportovní modely jako Audi R8 Spyder, Ferrari 812 Superfast či Lamborghini Aventador SVJ. Posledně jmenovaný model si každých 100 km odebere ze své 92 litrové nádrže minimálně 18 litrů. Tak to alespoň uvádí oficiální údaje, v praxi to může být hravě i dvojnásobek. Normovaná spotřeba je totiž u výkonných aut i přes její určité zreálnění v rámci normy WLTP stále dosti zavádějícím údajem. Záleží totiž na rychlosti a způsobu ovládání.

Ceny benzinu se zbláznily. Pojďte do rychlokurzu úsporné jízdy

Výše spotřeby je ovšem u takových aut ale přesto podružná. Tato auta většinou nejezdí každý den, a jejich majitelé na to mají. Nesmíme zapomenout ani na to, že spotřeba paliva je v celkové finanční bilanci takovýchto mnohamilionových aut s obřími žíznivými motory spíše jen podružnou záležitostí. Pokles jejich ceny při dalším prodeji je u nich totiž poměrně dramatický, což samozřejmě až tak neplatí o unikátech, jako jsou Bugatti Veyron či Chiron.

Oba modely disponují stolitrovou nádrží a z hlediska svých technických parametrů představují samostatnou kapitolu. Od jednoho z techniků této značky se před lety svět dozvěděl, že v rychlostech přes 300 km/h se spotřeba veyronu pohybuje okolo 500 litrů paliva za hodinu. Během 12 minut je tedy stolitrová nádrž pryč. A novější model Chiron s výkonnějším čtyřmi turbodmychadly přeplňovaným osmilitrovým šestnáctiválcem s výkonem 1500 koní při plném nasazení dokáže vyprázdnit svou nádrž dokonce již během pouhých 9 minut (čtěte zde). Spotřeba přitom dosahuje hodnoty až 158,7 l/100 km. Ta oficiální normovaná průměrná je ale u chironu 25,19 l/100 km, v městském provozu však spálí již plných 44,56 litrů benzinu. Oproti speciální pancéřované limuzíně amerického prezidenta to je ovšem stále málo. Spotřebuje okolo 60 l nafty na 100 km.

Nejmenší sériově vyráběný vůz na světě Peel P50 oproti tomu jezdil za 2,8 l/100 km a vystačil si s osmilitrovou nádrží. Pro srovnání: tříkolový velorex měl spotřebu okolo 4 litrů a nádrž o objemu 18 l. Produkčním autem, který si sebou naopak vozilo největší nádrže, bylo Lamborghini LM 002 z přelomu 80. a 90. let pro ropné šejky. Jeho 5,2litrový dvanáctiválec zásobovaly dvě nádrže o celkovém objemu 290 litrů, přičemž průměrná spotřeba se pohybovala mezi 20 a 40 litry.

Plná nádrž za 75 tisíc

Jak si, pokud se jedná o spotřebu, vedou nákladní automobily? Zkušení řidiči na dobrých autech jezdí v průměru okolo 30 l/100 km, běžná je spotřeba do 40 l, v závislosti na trati a nákladu ovšem i na úrovni 60 l. Objemy nádrží běžných kamionů se přitom pohybují mezi 700 až 1500 litry. Při ceně 50 korun za litr nafty je tedy v extrémním případě plná i za 75 000 Kč. Ale i náklaďáky umí být úsporné. Již pátý rok po sobě v řadě získala titul „Green Truck“ značka Scania. Její tahač Scania R 410 s návěsem (hmotnost soupravy 32 tun) dokázal jet stanovenou trasu s průměrnou spotřebou 23,53 l/100 km.

Specifickou záležitostí jsou závody. Před lety Martin Macík, když ještě jezdil Dakar s liazkou, prozradil, že do nádrže jeho vozu se vejde 900 litrů paliva: „Spotřeba v závodním režimu je 150 litrů na 100 kilometrů, což je takový malý tank. Ale v normálním provozu se dostanu na 30 až 35 litrů.“

Pravděpodobně nejvyšší spotřebou benzinu v Česku má ZIL 135 LM, nosič jaderné rakety Scud ještě z produkce bývalého Sovětského svazu. Vůz s nádržemi na 400 l benzinu si podle slov majitele v zimním terénu „řekne“ na stovku kilometrů o 220 litrů benzinu, v létě pak „jen“ o 150 litrů. Při šetrné jízdě po silnici se prý dokonce spokojí se 70 litry na 100 kilometrů. 

Oproti obřímu běloruskému dampru pro povrchové doly BelAZ 75710 je to ovšem učiněná economy run. Tento největší automobil světa s nosností 450 tun pohání dva dieselové šestnáctiválce, každý o objemu 65 litrů. Průměrná spotřeba je okolo 1 300 litrů na 100 km, tedy prakticky stejně, kolik spotřebuje na stejnou vzdálenost letu Boeing 747. Při 50 Kč za litr by tedy ujetí stovky kilometrů belazu přišlo na 65 000 Kč. Kilometr jízdy tak vychází za 650 Kč a plná nádrž přijde na 280 000 Kč.

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Multipla je autobus vypraný na 90 stupňů. První MPV nabídli i v Československu

Při Bruselském autosalonu v roce 1956 na sebe strhl velkou pozornost malý, ale šestimístný Fiat 600 Multipla. Netradiční vůz vypadal na první pohled jako autobus vypraný na 90 stupňů a méně...

27. března 2025

Superambiciózní BYD má 120 tisíc inženýrů. Poráží Teslu a vstupuje do Česka

Čínská elektromobilka vznikla před 22 lety, dnes je největším výrobcem elektrifikovaných vozidel na světě, kromě osobáků produkuje nákladní vozy, dodávky i autobusy. A pro ně vlastní trakční baterie....

27. března 2025

Simply clever byznys Škody. Do Vietnamu se dostala lacino, dodává tam skládačky

Exkluzivně

Ha Long, Vietnam (od zpravodaje iDNES.cz) Před dvěma roky tu nebylo nic, stan pro uvítání delegace Petra Fialy za účasti člena představenstva Škody Martina Jahna a jedna budka, ve které byla tiskovka k zahájení stavby fabriky. Dnes tu jsou...

27. března 2025

Stellantis si nechal patentovat pneumatiky z vaječných skořápek. Jsou bio

V koncernu Stellantis, vyrábějícím opely, fiaty, citroëny, jeepy, peugeoty, maserati a auta spousty dalších značek, se nechtějí pídit po odpovědi na otázku, zda byla dřív slepice, či vejce. Zato mají...

26. března 2025

Loučení se čtyřlístkovým stelviem. Alfasaurus s dotykem ferrari se řítí do cíle

Alfa Romeo v případě modelu Stelvio naučila mohutné SUV mravům nízkých kupé, a zejména u verze Quadrifoglio je to vstupenka do světa velkých zážitků. Nyní ovšem tato alfa dojíždí do cíle a její nové...

26. března 2025

Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku,...

26. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025