Otesánci na kolech: plná nádrž za 280 tisíc, spotřeba 1300 litrů na sto

Ceny paliv hýbou světem. Kolik dá u svého Rolls-Roycu Cullinan za plnou Leoš Mareš? Jak to, že lze nádrž Bugatti Chiron vyjet za 9 minut? Do kterého modelu z 90. let se vejde až 290 litrů benzinu, a jaký automobil má stejnou spotřebu jako Boeing 747? Čtěte o autech, která nechcete živit.
Obří běloruská sklápěčka pro povrchové doly BelAZ 75710 spotřebuje 1300 l nafty...

Obří běloruská sklápěčka pro povrchové doly BelAZ 75710 spotřebuje 1300 l nafty na 100 km. | foto: BELAZ

Za kolik jezdíte? Obvyklá otázka mezi motoristy je nyní hodně aktuální. Spotřeba paliva je momentálně hodně horké téma. Ceny benzinu a nafty kvůli ukrajinské krizi překonaly padesát korun za litr. Plná nádrž se tak stává již téměř jakousi pokladnicí.

Jací jsou dnes mezi auty největší „žrouti“? Většinou se jedná o modely s výkonnými mnohoválcovými motory, které si vozí i velké nádrže. U aut se kvůli snižování hmotnosti začaly v posledních letech právě nádrže zmenšovat. Stále ovšem existují modely, které si kvůli vysoké spotřebě vozí i více než stolitrové zásobníky.

K největším nádrží ze sériově vyráběných aut patří ta obřího amerického SUV Cadillacu Escalade, která má objem 107 litrů. U Range Roveru Sport to je 104 litrů a takový Mercedes třídy G má stolitrovou. Tedy stejně jako u Rolls-Royce Cullinan, který je s 16,3 l/100 km nejžíznivějším vozem značky. Leoše Mareše tak jedna nádrž tohoto mohutného britského SUV vyjde na cca 5 000 Kč. Jak se s Cullinanem jezdí čtěte zde.

Velké nádrže objemu plus minus 90 litrů mají mnohé osmiválcové modely, jako Land Rover Defender V8, Mercedes-Benz GLS 63 AMG či sportovní modely jako Audi R8 Spyder, Ferrari 812 Superfast či Lamborghini Aventador SVJ. Posledně jmenovaný model si každých 100 km odebere ze své 92 litrové nádrže minimálně 18 litrů. Tak to alespoň uvádí oficiální údaje, v praxi to může být hravě i dvojnásobek. Normovaná spotřeba je totiž u výkonných aut i přes její určité zreálnění v rámci normy WLTP stále dosti zavádějícím údajem. Záleží totiž na rychlosti a způsobu ovládání.

Ceny benzinu se zbláznily. Pojďte do rychlokurzu úsporné jízdy

Výše spotřeby je ovšem u takových aut ale přesto podružná. Tato auta většinou nejezdí každý den, a jejich majitelé na to mají. Nesmíme zapomenout ani na to, že spotřeba paliva je v celkové finanční bilanci takovýchto mnohamilionových aut s obřími žíznivými motory spíše jen podružnou záležitostí. Pokles jejich ceny při dalším prodeji je u nich totiž poměrně dramatický, což samozřejmě až tak neplatí o unikátech, jako jsou Bugatti Veyron či Chiron.

Oba modely disponují stolitrovou nádrží a z hlediska svých technických parametrů představují samostatnou kapitolu. Od jednoho z techniků této značky se před lety svět dozvěděl, že v rychlostech přes 300 km/h se spotřeba veyronu pohybuje okolo 500 litrů paliva za hodinu. Během 12 minut je tedy stolitrová nádrž pryč. A novější model Chiron s výkonnějším čtyřmi turbodmychadly přeplňovaným osmilitrovým šestnáctiválcem s výkonem 1500 koní při plném nasazení dokáže vyprázdnit svou nádrž dokonce již během pouhých 9 minut (čtěte zde). Spotřeba přitom dosahuje hodnoty až 158,7 l/100 km. Ta oficiální normovaná průměrná je ale u chironu 25,19 l/100 km, v městském provozu však spálí již plných 44,56 litrů benzinu. Oproti speciální pancéřované limuzíně amerického prezidenta to je ovšem stále málo. Spotřebuje okolo 60 l nafty na 100 km.

Nejmenší sériově vyráběný vůz na světě Peel P50 oproti tomu jezdil za 2,8 l/100 km a vystačil si s osmilitrovou nádrží. Pro srovnání: tříkolový velorex měl spotřebu okolo 4 litrů a nádrž o objemu 18 l. Produkčním autem, který si sebou naopak vozilo největší nádrže, bylo Lamborghini LM 002 z přelomu 80. a 90. let pro ropné šejky. Jeho 5,2litrový dvanáctiválec zásobovaly dvě nádrže o celkovém objemu 290 litrů, přičemž průměrná spotřeba se pohybovala mezi 20 a 40 litry.

Plná nádrž za 75 tisíc

Jak si, pokud se jedná o spotřebu, vedou nákladní automobily? Zkušení řidiči na dobrých autech jezdí v průměru okolo 30 l/100 km, běžná je spotřeba do 40 l, v závislosti na trati a nákladu ovšem i na úrovni 60 l. Objemy nádrží běžných kamionů se přitom pohybují mezi 700 až 1500 litry. Při ceně 50 korun za litr nafty je tedy v extrémním případě plná i za 75 000 Kč. Ale i náklaďáky umí být úsporné. Již pátý rok po sobě v řadě získala titul „Green Truck“ značka Scania. Její tahač Scania R 410 s návěsem (hmotnost soupravy 32 tun) dokázal jet stanovenou trasu s průměrnou spotřebou 23,53 l/100 km.

Specifickou záležitostí jsou závody. Před lety Martin Macík, když ještě jezdil Dakar s liazkou, prozradil, že do nádrže jeho vozu se vejde 900 litrů paliva: „Spotřeba v závodním režimu je 150 litrů na 100 kilometrů, což je takový malý tank. Ale v normálním provozu se dostanu na 30 až 35 litrů.“

Pravděpodobně nejvyšší spotřebou benzinu v Česku má ZIL 135 LM, nosič jaderné rakety Scud ještě z produkce bývalého Sovětského svazu. Vůz s nádržemi na 400 l benzinu si podle slov majitele v zimním terénu „řekne“ na stovku kilometrů o 220 litrů benzinu, v létě pak „jen“ o 150 litrů. Při šetrné jízdě po silnici se prý dokonce spokojí se 70 litry na 100 kilometrů. 

Oproti obřímu běloruskému dampru pro povrchové doly BelAZ 75710 je to ovšem učiněná economy run. Tento největší automobil světa s nosností 450 tun pohání dva dieselové šestnáctiválce, každý o objemu 65 litrů. Průměrná spotřeba je okolo 1 300 litrů na 100 km, tedy prakticky stejně, kolik spotřebuje na stejnou vzdálenost letu Boeing 747. Při 50 Kč za litr by tedy ujetí stovky kilometrů belazu přišlo na 65 000 Kč. Kilometr jízdy tak vychází za 650 Kč a plná nádrž přijde na 280 000 Kč.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025