Sobota 29. ledna 2022, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 29. ledna 2022 Zdislava

Němci zaplatí za dobití elektromobilu kartou, Češi musí vystačit s mobilem

V podstatě za všechno související s provozem auta můžeme zaplatit platební kartou. Výjimkou je elektřina do elektromobilů u veřejných dobíjecích stanic. Na ně uživatel potřebuje čip nebo kartu. Němci už schválili změnu, v Česku provozovatelé s touto možností příliš nepočítají a spoléhají na to, že zákazníci budou platit mobilem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Platba pomocí čipu či speciální karty nebo aplikace v mobilu dává smysl, protože je možné si zvolit tarif a tím i cenu za kilowatthodinu, které řidiči auta vyhovují. Na druhou stranu proti benzinu či naftě jde o anomálii, která je jednou z komplikací pro rozvoj elektromobility. Síť dobíjecích stanic ještě zdaleka není dostačující, a ještě sledovat, jestli nabíječka, kolem které jedeme, přijímá zrovna můj čip či kartu, je přece jen trochu obtěžující. Představte si, že byste při delších cestách mohli tankovat třeba jen u jednoho řetězce benzinových pump. Automobilky se proto snaží do „své“ karty integrovat co nejvíc dobíjecích stanic.

V Německu schválila spolková vláda pro provozovatele dobíjecích stanic povinnost umožnit placení běžnou platební kartou. Nařízení má začít platit od poloviny roku 2023 pro všechny nově postavené stanice (psali jsme zde). Chystá se něco takového i v Česku?

„O této metodě placení se již dlouze diskutuje jako o snadnějším řešení, ale zdánlivě snadná cesta má svá úskalí,“ říká Vojtěch Fried, manažer pro elektromobilitu společnosti Pražská energetika (PRE). „Tento mechanismus nenabízíme a myslíme si, že pro to existují pochopitelné důvody,“ souhlasí s ním Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Úskalí vidí provozovatelé hned v několika oblastech. První je technika. Jedná se zkrátka o další technologický prvek na dobíjecí stanci, který zvyšuje pravděpodobnost poruchy. U bezobslužných zařízení, jako jsou dobíjecí stanice, platí pravidlo, čím jednodušší zařízení je, tím menší je pravděpodobnost poruchy. „Do některých menších stanic může být problém čtečku zakomponovat,“ přidává Tomáš Chmelík. Kromě toho dobíjecí stanice jsou certifikovaná zařízení, a je třeba zajistit, aby i platební terminál byl certifikovaný prvek.

„Druhý důvod je praktický, protože není možné, aby na stanici byla instalována tiskárna účtenek a dokladů o zaplacení, naráží to na stejné technické obtíže a zároveň klade nároky na údržbu a provoz. Účtenky lze zasílat e-mailem, ale v tu chvíli musí zákazník do naší aplikace vložit e-mailovou adresu, což je zhruba podobně náročné jako přes aplikaci zaplatit online,“ popisuje Chmelík.

Stanice vybavená podobným zařízením je podle názoru ČEZ náchylnější na vandalismus, zneužití a zvyšuje nároky na dohled, servisní zásahy a podobně. Řada stojanů nemá v dosahu obsluhu a je umístěna zcela samostatně třeba na parkovištích. Sečteno a podtrženo - další investice a provozní náklady na fungování by provozovatelé promítli do ceny za službu.

„V neposlední řadě je třeba říct, jak vnímáme poptávku zákazníků a budoucí obslužné kanály. Je jasným trendem cesta od karet, čipů a jiných nosičů jde směrem k aplikacím v mobilním telefonu. I platební karty se nám postupně přesouvají do mobilních telefonů,“ popisuje Fried.

PRE proto dává přednost variantě platební brány v mobilním telefonu. „Platební terminály nám přijdou jako dobrá technologie, ale pouze na vybraných místech, kde můžeme zajistit 100% funkčnost a vyšší provoz dokáže jednotlivým zákazníkům zajistit minimální dopad do koncové ceny za dobíjení,“ uzavírá Vojtěch Fried. Totéž platí i u dobíjecích stanic ČEZ. Zákazník má možnost jednorázově zaplatit s využitím mobilní aplikace FUTUR/E/GO. Za konkrétní dobití zaplatí svojí platební kartou přes platební bránu v aplikaci a obdrží účtenku e-mailem.

„V dnešní době, kdy stále rostoucí objem transakcí probíhá online, nám řešení přes aplikaci přijde jako adekvátní řešení, navíc se týká pouze okamžitých plateb, protože registrovaní zákazníci na místě u dobíjecí stanice nic neplatí. Do budoucna očekáváme další pokrok, kdy identifikace a autorizace bude probíhat přímo na základě komunikace auta a dobíjecí stanice (tzv. Autocharge) a celý proces se ještě zjednoduší. Myslíme si tedy, že spolu s rozvojem roamingu se platby přímo u stanice za konkrétní dobíjení stanou spíše vzácností,“ uzavírá Tomáš Chmelík.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Tichá pošta: StreetScooter se ukázal jako ideální řešení pro rozvoz balíků po...

VIDEO Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama...

Propad dekády. Volkswagen loni prodal méně než devět milionů aut

Volkswagen Polo GTI

Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen se v loňském roce snížil na...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

ilustrační snímek

Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel...

Dotační eldorádo. Češi si pořizují autonabíječky, i když elektromobil nechtějí

ilustrační snímek

Velká část Čechů, kteří si v současnosti pořizují domácí nabíječky na elektromobily se státním...

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

Pověstnou třešničkou na čínském dortu je vybudování továrny čínsko-amerického...

VIDEO Pubertální období čínských automobilek charakterizované odérem lepidel a „papírových“ karoserií je...

Těžba versus elektromobily. Spojené státy řeší, odkud brát lithium

ilustrační snímek

Spojené státy čeká těžká volba. Kvůli sílícímu odporu proti výstavbě nových dolů na lithium a jiné...

  • Nejčtenější

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Jak Djokovič ohrozil přechod Evropy k elektromobilitě, vysvětlují v Americe

Premium Článek amerického automobilového magazínu Jalopnik si všímá bouře nevole, jež v Srbsku vyvolalo vyhnání jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Nové časy: Hledáme Tototu či Nossan. Čína popotahuje Francouze za kopírování

Premium Začátek roku byl ve znamení bilancování toho uplynulého a také očekávání a plánování toho letošního. A mnozí hned na...

Motonovinky startují sezonu: retro, Čína, futurismus a speciál pro listonoše

V únoru se motorkáři obvykle začínají probírat ze zimního spánku a možná uvažovat, na čem vyrazit do nové sezony. Právě...

Jak Djokovič ohrozil přechod Evropy k elektromobilitě, vysvětlují v Americe

Premium Článek amerického automobilového magazínu Jalopnik si všímá bouře nevole, jež v Srbsku vyvolalo vyhnání jejich...

VIDEO: Specialista na otočky ovládá auto na milimetry

Kdyby couvl jen o centimetr, mohly by to být jeho poslední sekundy života. Hongkongský youtubový kanál DrivingSkill...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Za*raný zpátečnický příběh, opřel se Dinklage do Disney kvůli Sněhurce

Plán natočit novou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků příliš nepotěšil amerického herce Petera Dinklage. Obvinil...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...