Návrh Jakuba Mendela (3. místo) – architektonická soutěž společnosti Shell

Návrh Jakuba Mendela (3. místo) – architektonická soutěž společnosti Shell | foto: Archiv

Nabíječka na každé čerpací stanici. Benzin budou muset doplnit elektrony

  • 84
Zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacím motorem od roku 2035, který schválil Evropský parlament, budí různé reakce. Jedni ho mají za málo ambiciózní, druzí za nesmysl, který planetě nepomůže a bude znamenat, že auto si budou moct dovolit jen bohatí. A pak jsou takoví, jako třeba německý magazín Focus, kteří hledají cesty, jak se s tímto nařízením vyrovnat.

Nedávno proto navrhl několik konkrétních kroků. Tím hlavním je, že „když neexistuje žádná legální alternativa k elektromobilitě, není důvod utrácet za ni miliardy z peněz daňových poplatníků“ a navrhuje okamžitě zastavit dotace na elektromobily. Naopak na ně uvalit daně, které by pokryly výpadek spotřebních daní z pohonných hmot.

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Dvoutunové elektrické SUV sice neprodukuje žádné lokální emise, ale opotřebovává silnice, potřebuje parkoviště apod. Dalším návrhem je přestat budovat pomalé nabíjecí stanice (typicky 22 kW) a stavět jen ty opravdu rychlonabíjecí od 150 kW výš. Většina elektromobilů se stejně bude muset nabíjet z domácích nebo firemních wallboxů.

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

A v neposlední řadě by všem provozovatelům čerpacích stanic měla být podle Focusu zákonem dána povinnost do určité doby instalovat i rychlonabíjecí stanici.

„Přítomnost dobíjecích stojanů je podle nás součástí procesu transformace čerpacích stanic. Naše společnost plánuje do roku 2030 vybudovat 2,5 milionu nabíjecích bodů po celém světě. Nabíjení elektromobilů trvá déle a lidé na stanicích budou trávit více času než doposud. Čerpací stanice Shell se proto již nyní stávají zázemím nejen pro natankování, ale také místem rychlého nákupu základních potravin, odpočinku, pracovního setkání a nabízejí také možnost kvalitního občerstvení v hezkém prostředí,“ řekl iDNES.cz Daniel Vagaský, předseda představenstva společnosti Shell Czech Republic.

Návrh Martina Suchardy (2. místo) – architektonická soutěž společnosti Shell

Je to ale vůbec reálné technicky? „Instalovat nabíječky pro elektromobily lze v zásadě kdekoliv, ale taková investice musí dávat i ekonomický smysl,“ komentuje Daniel Vagaský. „V rámci sítě našich čerpacích stanic pro české řidiče nyní nabízíme vysokorychlostní nabíječky IONITY na dálnici D1 (Nupaky, Ladná) a rovněž nabíječky v dalších pěti lokalitách.“

Na vlastní kreditku. Lidl zpoplatnil nabíjení elektroaut, vyzkoušeli jsme to

Podobně to vidí i konkurenční síť stanic Orlen Benzina. „Na našich čerpacích stanicích chceme nabízet co nejširší portfolio produktů,“ říká mluvčí Michal Procházka. „Vedle klasických paliv také alternativní pohonné hmoty a elektrickou energii. Ve spolupráci s externími dodavateli postupně instalujeme dobíjecí stanice na desítkách lokalit, zejména ve městech, na dálnicích a na silnicích první třídy. V současné době máme dobíjecí stojany nainstalované již na 51 lokalitách a počítáme s jejich výstavbou na dalších desítkách čerpacích stanic.“

Větší perspektivu však Benzina vidí ve vodíku. „Ten brzy doplní současnou bateriovou elektromobilitu,“ tvrdí Procházka. „První veřejnou vodíkovou plnicí stanici jsme chtěli otevřít letos na jaře. Byli jsme ale informováni generálním dodavatelem, že dodávky nezbytných komponentů z vícero zemí nabraly kvůli omezeným globálním distribučním kapacitám a narušenému dodavatelskému řetězci zpoždění. Proto jsme byli nuceni otevření přesunout na druhé pololetí. V současné době je již technologické zařízení nainstalováno na čerpací stanici v Praze na Barrandově a čekají jej komplexní testy.“

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Z průzkumu mezi českými řidiči vyplývá, že v roce 2050 bude 35 % z nich vlastnit elektromobil. Stejně tak si 58 % lidí v Česku myslí, že čerpací stanice budou přeměněny na nabíjecí místa pro elektromobily. To se odrazilo například i ve výsledcích architektonické soutěže, kterou Shell uspořádal při příležitosti 30 let od otevření své první pobočky na českém území.

Například vítězný návrh Dominika Lehnerta ukazuje stanici, která je rozdělena do tří zón – první nabízí tankování tradičních paliv (benzin, nafta), druhá je určena pro plynné pohonné hmoty, třetí slouží k dobíjení elektromobilů.

Vítězný návrh Dominika Lehnerta– architektonická soutěž společnosti Shell


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Elektromobil