Sobota 2. července 2022, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 2. července 2022 Patricie

VIDEO: Jízda poslepu, slalom i brzdění. Tak se chovají řidiči s mobilem

Potkat řidiče, který má v ruce mobil, není složité. Když už ne za jízdy, tak během červené na semaforu máte téměř stoprocentní jistotu, že někoho s telefonem spatříte. Přitom mobil výrazně ovlivňuje pozornost. Jak přesně, ukazuje simulátor na Fakultě dopravní ČVUT, do kterého usedl reportér iDNES.cz Matěj Smlsal.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Programátor Jan Válek mě vede chodbami fakulty do malé místnosti, v níž se nachází simulátor, auto z vrakoviště, které obklopují plátna. Interiér vozu vypadá klasicky: sedačky, palubní deska, volant, automatická převodovka. Z desky na mě navíc míří několik kamer, které budou snímat, kam se dívám.

„Simulátor zjišťuje, jak se chovají řidiči, když jsou ospalí, vidí billboardy, i jak se chovají ve chvíli, kdy se dívají do mobilních telefonů,“ popisuje Válek.

Fotogalerie

Usedám do vozu. Nejdříve zkouším jízdu, na kterou se plně soustředím, tedy bez mobilu. Musím si mimo jiné zvyknout, že necítím zrychlení. Kvůli tomu mi není dobře. „Je pravdou, že lidem se tu dělá nevolno, někteří to museli vzdát,“ vzpomíná výzkumník.

Jedu dál. Už jsem si řízení osahal, beru do ruky mobil a začínám psát zprávu. Roztříštění pozornosti mezi řízení a telefon je znát okamžitě. Nevědomky přejíždím do levého pruhu. Poté pro změnu jedu škarpou vpravo a otřu se i o dopravní značku. Moje jízda vypadá jako slalom.

„Obecně řidiči, kteří se dívají do mobilu, v tu chvíli vůbec nedávají pozor. Dívají se pod sebe, ne před sebe. A ani psychicky se nevěnují tomu, že jedou, ale přemýšlí nad tím, komu píšou, co píšou a tak dále,“ vysvětluje programátor z Fakulty dopravní ČVUT.

Z pozorování vyplynulo, že jsem se díval do mobilu obvykle 1,5 sekundy a půl sekundy pak na vozovku. „Což znamená, že když jste jel rychlostí 90 km/h, tak jste ujel vždy přibližně 50 metrů bez toho, abyste se díval před sebe,“ varuje Válek.

To se mi vymstilo, když mi programátor pustil na silnici srnku. Na nenadálou situaci jsem nedokázal dostatečně rychle zareagovat a zvíře srazil. Při dalším pokusu, kdy jsem se plně věnoval řízení, jsem zvládl zabrzdit. Sice těsně před srnkou, ale zvládl.

„S telefonem v ruce jste navíc nebyl schopný jet plynule a stálou rychlostí,“ hodnotí Jan Válek. To je typický jev i na reálných silnicích. Například muž v bílém autě, kterého jsme natočili, zpomalil na Jižní spojce při psaní zprávy na 50 km/h, ačkoliv tam může jet 80 km/h.

Telefon si nesmíte vzít ani při čekání na zelenou

Častěji než při jízdě jsou však vidět lidé s telefonem v ruce na křižovatkách, když čekají na zelenou. Zřejmě si chtějí zkrátit čas odepsáním či zjištěním, co je nového na sociálních sítích. Přitom ani na semaforech nesmí telefon do ruky vzít.

„Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj či jiné hovorové či záznamové zařízení. Tedy i v případě, kdy zastaví motorové vozidlo, přeruší jízdu z důvodu nezávislém na vůli řidiče, jako je například zastavení na světelné křižovatce. Rozdíl je, pokud bude řidič stát s vozidlem, tedy uvede vozidlo do klidu na dobu dovolenou pro zastavení, či zastaví a uvede vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných lidí anebo k naložení a složení nákladu,“ vysvětluje policejní mluvčí Hana Rubášová.

Téma hovoru ovlivňuje pozornost výrazně

Spousta lidí už dnes telefonuje s handsfree. To je sice legální, nicméně pozornost věnovaná řízení také klesá. Velmi záleží, co je předmětem konverzace.

„Téma hovoru ovlivňuje vaši pozornost velmi výrazně. I pokud budete používat handsfree, tak když budete řešit náročný problém, vaše reakční doba se výrazně prodlužuje. Naopak pokud se budete bavit o něčem naprosto nevýznamném, tak to potom nemá velký vliv. Ale je to individuální,“ dodává Válek.

Za držení mobilu při řízení hrozí pokuta od 1 000 do 2 500 korun a 2 body.

Autor:
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

Premium S Thomasem Schäferem jsme mluvili poprvé, když Škodovku vedl měsíc. A toto je úplně poslední rozhovor ve zmíněné...

Rychlokurz balení na dovolenou. Pivo dolů, kufry přivázat, ať vás nezabijí

Uložit věci do kufru auta je chápáno až jako ten poslední úkon, který činíme, než vyrazíme k vytoužené dovolené. Špatné...

Zipování, předjíždění. Škola jízdy ukáže, jak nechybovat na dálnici

Řízení vozu je pro řadu z nás samozřejmost, naprosto přirozený způsob přepravy mezi dvěma body. Jenže zautomatizované a...

Nedostatek polovodičů bude pokračovat i v příštím roce, předpovídá Mercedes

Celosvětový nedostatek polovodičů, který narušuje výrobu automobilového sektoru, bude pokračovat i v příštím roce. Řekl...

SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™
SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™

Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte krabici plnou pokračovacího kojeneckého mléka Nutrilon 2 Profutura CESARBIOTIK™. Zbrusu nová receptura...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...