Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poznejte 10 rozdílů: Otestovali jsme nové mitsubishi od Renaultu

Zdá se vám to auto nějak povědomé? Aby ne, vždyť nová generace Mitsubishi ASX je přeznačkovaným Renaultem Captur. Jaké výhody a nevýhody to skýtá? Dobíjecí hybrid umí jet tiše, zdarma ho zaparkujete na modrých zónách, ale zato dokáže udělat pořádný zářez do bankovního konta.

Značka tří diamantů se v roce 2020 rozhodla po dlouhých letech zmrazit vývoj nových aut pro Evropu a v podstatě ji opustit. Nabídka modelů Mitsubishi se smrskla na ty, co šlo spočítat na prstech jedné ruky, a již poněkud „vousatý“ prodejní hit jménem ASX se po dlouhé službě a čtyřech faceliftech bez náhrady odporoučel. Potom ovšem někdo řekl: „Ne, zůstáváme!“

A rychle se objevila zbrusu nová generace ASX a dokonce i příslib nového coltu. A s nimi přišel pocit déjà vu. Zatímco před jedenácti lety se Mitsubishi ASX stalo základem pro jen drobně odlišné modely Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008, tak nyní se role obrátila a japonská automobilka v Evropě „nakupuje“, ale pro změnu od Renaultu, s nímž je ve společné alianci.

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Druhá generace ASX je tak jen přeznačkovaný Renault Captur. A nový Colt zase bude Clio s logy tří diamantů. Nikdo se to příliš nesnaží maskovat. Hrdě to prozrazuje jak štítek s nápisem Renault na sloupku karoserie dole, tak třeba i nálepka vespod podlahy zavazadlového prostoru. Znak tří diamantů je navíc na podkladu, který evidentně jinak nese velký „diamant“ Renaultu.

ASX se u nás stalo hitem zásluhou toho, že jako jedno z prvních nabídlo oblíbenou vizáž SUV a snadné nastupování na vyvýšená sedadla. Bodovalo i velmi dobrým poměrem ceny a užitné hodnoty, poctivým dvoulitrem, a také verzí spalující LPG. Postupem času se z něj stalo relativně dostupné auto, oblíbené také u seniorů.

Dobíjecí verze jako vrchol ledovce

Nová generace je rozměrově nepatrně menší a má poněkud odlišnou skladbu motorů. Vše začíná tříválcové litrové turbo bez elektrické podpory, pokračuje přes dvě mild-hybridní čtyřválcové verze, hybrid a vše vrcholí plug-in hybridem, který jsme si vyzkoušeli i my. ASX v podobě top výbavy Instyle přijde na téměř milion korun, tedy dvojnásobek ceny nejlevnější varianty. Nejlevněji lze zásuvkový hybrid pořídit za 909 950 Kč, což je cena nad možnosti běžné klientely aut této velikosti. Oproti předchůdci se tedy již nejedná o cenově dostupný vůz pro starší ročníky, ale o módní stylovku se vším, co k tomu patří.

Jeho technika spočívá v kombinaci atmosférické šestnáctistovky s výkonem 67 kW (91 k), elektromotoru o výkonu 36 kW (49 k) a startér-generátoru s 15 kW (20 k). Celkový výkon soustavy je 117 kW (159 k). Uváděné zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 s nepůsobí nijak hvězdně, ale dynamika je subjektivně mnohem lepší. „Kabelové“ ASX se rozjíždí vždy jen pomocí elektromotoru a zásluhou jeho plynulého zátahu jste králem semaforů. Trakční baterie s celkovou kapacitou 9,8 kWh vystačí přibližně na 40 až 45 km elektrické jízdy a opět ji doma z běžné zásuvky doplníte za necelých pět hodin a u veřejné dobíječky za necelé tři.

Mitsubishi zpátky v Evropě na plný plyn. První jízda s důležitým novým ASX

Sladění celého pohonného ústrojí je harmonické a spotřeba u plug-in hybridu samozřejmě odpovídá tomu, jak často dobíjíte. Pokud byste tak činili skutečně každých 100 km, dostali byste se na hodnoty spotřeby benzinu do dvou litrů a k tomu příděl okolo 15 kWh elektřiny. Ve smíšeném provozu lze jezdit i okolo čtyř litrů, ale spíše počítejte s pěti a více. Režim E-Nav v nastavené navigaci pomáhá na delších trasách k co nejefektivnějšímu využití elektřiny.

K dispozici jsou různé režimy jízdy a v palubním menu si můžete při dostatečně nabité baterii nastavit jízdu jen na elektřinu, nebo naopak udržování nabití baterie na později. Na dálnici (na elektřinu lze jet rychlostí až 135 km/h) se baterie rychle vybije a spotřeba roste přes sedm litrů, s plynem na podlaze klidně ještě o dva litry výše. Pokud nedobíjíte tak často, tak se toto mitsubishi chová jako běžný hybrid. Stále si ale s sebou vozíte velkou baterii a oproti hybridu si připlatíte 200 000 Kč. Takovýto způsob užívání ale nedává smysl. Kvůli absenci ekodotací má totiž u nás smysl koupě této verze jen pro toho, kdo využije benefitů elektrických registračních značek.

Ztráty a nálezy

Nevýhodou plug-in hybridu je kromě vysoké ceny také skromnější palivová nádrž o objemu 39 litrů, a menší zavazadlový prostor pod jehož podlahou je palivová nádrž, kterou zpod zadních sedadel vystrnadila trakční baterie. Pod podlážkou navíc zabírají prostor dobíjecí kabely. Základních 265 litrů je hodně podprůměrná hodnota, pro rodinné potřeby nedostačující. Pokud ovšem posunete zadní lavici o 16 cm vpřed, tak je to s 379 litry již mnohem lepší. Bohužel již prakticky nezbývá prostor pro nohy zadních cestujících.

Milujeme dinosaury. ASX má dvoulitr bez turba, přímého vstřiku a filtru

Sedadla jsou dobře tvarovaná, byť pocitově s trochu tužšími výstelkami. Posez vzadu i přes poměrně hodně kolmá opěradla ujde, při nastupování si však musíte dát pozor na hodně skloněný sloupek. Velká pochvala směřuje k rozměrnému vertikálně umístěnému středovému displeji s velmi dobrou grafikou, přehledným uspořádáním a rychlými reakcemi. Stejně jako k navigaci s 3D zobrazením budov a výbornému audiosystému Bose s devíti reproduktory.

ASX se příjemně řídí a má ideální rozměry pro pohyb po městě, kde situaci trochu ztěžuje jen zhoršený výhled vzad. Vše ale usnadní parkovací kamera. S 18“ koly jsou u těžšího plug-in hybridu méně kvalitní silnice více znát, cestovní komfort je ale celkově solidní. Podobně, jako u jiných elektrifikovaných modelů, vám občas neujde jen trochu jiný pocit na brzdovém pedálu, ale nejedná se o nic nepříjemného. S adaptivním tempomatem umí Mitsubishi ASX v koloně aut zastavit a při krátkém intervalu se samo dát opět do pohybu, popřípadě při delším stání na pokyn tlačítka na volantu nebo ťuknutím do plynového pedálu.

Plug-in hybridní provedení ASX má z hlediska běžného tuzemského uživatele Mitsubishi až příliš nevýhod, přičemž tou hlavní je samozřejmě vysoká cena. Pro někoho to ale může být (podobně jako u full-hybridu) také nižší maximální povolená hmotnost brzděného přívěsu, která je jen 750 kg, zatímco ostatní verze zvládnou až 1 200 kg.

Badge engineering: Značková „turistika“ s možnými riziky

Tzv. badge engineering není v autobranži ničím neobvyklým. Zejména v oblasti lehkých užitkových dodávek a pick-upů se hojně rozšířil. Ve velké míře se ovšem běžně používá i u osobních automobilů, a to i historicky. A nemusíme chodit daleko. Vždyť třeba i taková Lada VAZ-2101 byla v podstatě Fiatem 124 a Dacia 1300 zase Renaultem 12. Historie zná hodně dlouhý seznam takovýchto aut. A některé dnešní modely Suzuki jsou jen přeznačenými toyotami. To se nebavíme o půjčování v rámci jednotlivých koncernů. Cílem je snížit vývojové a výrobní náklady, ale také v případě potřeby zaplnit volné místo v portfoliu výrobce. Auto formátu, které jim zrovna chybí v nabídce a potřebují ho rychle, zkrátka „půjčí“, nalepí na něj svůj znáček, a je hotovo!

Sedan Cimarron, upravená verze Chevroletu Cavalier, v 80. letech na dlouhá léta pošramotil pověst značky Cadillac.

První takové případy tzv. badge engineeringu sahají v USA až sto let zpět. Naplno je tam začali uplatňovat giganti jako General Motors a Chrysler u svého širokého portfolia značek. A taktéž British Motor Corporation po soustředění domácích značek pod jednu střechu.

Uplatnění badge engineering ovšem nemusí být při nevhodné volbě „dárce“ bez rizika, a to zejména z hlediska image. V 80. letech se o tom přesvědčil Cadillac, když přišel s malým sedanem Cimarron. Tato vyšperkovaná verze plebejského Chevroletu Cavalier se totiž nesetkala s příliš velkým pochopením a na dlouhá léta pošramotila pověst Cadillaku. U Aston Martinu zase rádi rychle zapomněli na model Cygnet. Této vyšperkované Toyoty iQ se místo plánovaných čtyř tisíc kusů prodalo jen sto padesát. Pověsti Saabu nepřispěly experimenty s upravenými SUV od GM (modely 9-7X a 9-4X) a lehce upravené Subaru Impreza (9-2X) si vysloužilo hanlivou přezdívku Saabaru. Neobvyklý byl i Saab-Lancia 600 (Lancia Delta). U Alfy Romeo zase neradi vzpomínají na propadák jménem Arna, což byl upravený Nissan Cherry.

Nejčtenější

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Do Bruselu dorazily krabice od bot, francouzská voňavka i symbol štěstí

V Belgii ostře startuje nový automobilový rok. Evropská komise tam s výrobci v nejbližších dnech zahájí „strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě“. Ještě předtím lednový...

Zrození a pád královny silnic. Zářnou kariéru Elišky Junkové utnula tragédie

Premium

Před 101 lety se poprvé postavila na start jako samostatná závodnice. A hned se svým vozem Bugatti pokořila ostatní závodníky, vesměs muže. Česká hvězda automobilových závodů Eliška Junková to poté...

25. ledna 2025

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025,  aktualizováno  15:05

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025,  aktualizováno  12:16

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

Antibiotika nemusejí jen pomáhat, příliš časté užívání škodí.
Antibiotika nemusejí jen pomáhat, příliš časté užívání škodí.

Antibiotika lze považovat za velký zázrak medicíny. Dokážou rychle a účinně pomoci. Na druhou stranu, pokud se s nimi zachází nevhodně a užívají se...

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...