Středa 20. ledna 2021, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 20. ledna 2021 Ilona

Milujeme dinosaury. ASX má dvoulitr bez turba, přímého vstřiku a filtru

Pro značku Mitsubishi mají motorističtí nadšenci slabost. Vyrábí youngtimery, na které vyznavači starých pořádků s láskou vzpomínají. Když po devíti letech výroby jednoho ze svých nejdůležitějších modelů ASX s druhým výrazným faceliftem dají autu nově atmosferický benzinový dvoulitr, jsou v sedmém nebi.

Mitsubishi ASX | foto: Mitsubishi Motors Media Web

To není urážka. ASX se za ta léta opravdu výrazně změnilo. A možná je důkazem toho, že i dnes lze stavět auta nejen podle euronormovaných předpisů postavených na hlavu.

Fotogalerie

Mitsubishi je v Evropě trochu pozapomenutý nejmenší třetí člen aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, peněz na rozhazování zrovna mít nebude. Na některé věci tak musí jít od lesa. Třeba na vysvětlení, proč třetí nejdůležitější model z hlediska celosvětových prodejů po devíti letech obměňuje jen z poloviny. Nejen obrazně.

Příď je totiž zcela nová, až po A sloupek se neměnil jen design (a že se fakt povedl), ale i skelet karoserie a hlavně obsah skrytý za mohutnou maskou a zvýšenou kapotou. Mitsubishi svým staromilstvím možná trefilo hřebík na hlavičku. Postavilo auto přesně pro ty, kteří dnes marně procházejí evropské nabídky a maloobjemové turbomotory nechtějí. V rámci faceliftu trochu oprášili zadní partie, na bocích a interiéru už se měnila jen kosmetika. Materiály jsou japonsky strohé, design nadčasový, smontování výborné.

Mitsubishi ASX v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (/mm): 4365 x 1640 x 1810 x 2670 
  • objem kufru: 406 l
  • motor: řadový zážehový čtyřválec 1998 ccm, 110 kW (150 k), 195 Nm 
  • cena: od 415 000 korun

ASX je přesně to auto, které chce manželka, protože je hezké a módní SUV. A vy ho koupíte, protože má všechny předpoklady pro to, že na něj nebudete dlouhé roky „muset sáhnout“. Nemá turbo, nemá přímé vstřikování benzinu, nemá proto ani filtr pevných částic (ano, moderní přímovstřikové motory už je jinak mít musejí), nemá EGR, má sice start-stop systém (díky němu má nový speciální akumulátor s životností až 71 tis startovacích cyklů), ale zase má rozvod řetězem. Benzinové motory Mitsubishi vždycky umělo, vždyť na jejich základech začínala s motorařinou asi tak polovina korejských a čínských automobilek. A dvoulitrový atmosferický čtyřválec začíná být v Evropě trochu v kategorii Modrého Mauritia.

Dlouhověkost

ASX patří do trojice celosvětově nejprodávanějších modelů značky, premiéru mělo v roce 2010. Kategorii městských crossoverů tehdy pomáhalo zakládat a etablovat. Dnes stále tvoří čtvrtinu až třetinu evropských prodejů, v Česku je to až polovina, za devět let se jich tu prodalo 11 300.

Mitsubishi ASX

Nabídka ASX byla v průběhu času pestrá, původně byly těžištěm nabídky diesely, jeden čas dokonce velký 2,2litrový čtyřválec a na podzim života si dopřálo motor, který vyrovnaný přiměřeně aktivní penzista tak nějak automaticky zvolí. S diesely je konec, benzinový čtyřválec z Outlanderu, ve kterém je 150 koní a 195 Nm, je tak akorát, že je dostanete, až když přišlápnete plyn a motor vytočíte, je samo sebou. 

U Mitsubishi je to tradice díky osvědčenému variabilnímu časování a zdvihu ventilů. To dává motoru jasnou charakteristiku: do tří tisíc je to na městské poskakování a příměstské courání, nad ně má motor lineární gradaci výkonu. Sympatická je přímá a bezprostřední reakce na plyn, ukáže se, i když je dojem ředěný automatickou převodovkou.

Jezdí za sedm a půl až jedenáct a půl litru. To záleží na tom, jestli jedete po dálnici 130 km/h, nebo 165 km/h  přes Německo. My jezdili za osm.

Vyzkoušeli jsme verzi s převodovkou, která obstará řazení sama, to je stále žádanější volba. ASX dostalo japonskou klasiku, variátorový automat s virtuálními stupni. Mitsubishi umí v poslední době vyladit variátory možná nejlíp ze všech: konstruktérům se totiž daří potlačovat charakteristický projev „jízdy naprázdno“, kdy motor vyje, auto zrychluje jen vlažně a řidič cítí, jak mu síla mizí ve tření uvnitř převodovky. 

Převodovka se při akceleraci snaží řadit mezi šesti pevně nastavenými stupni, ustálená jízda se obejde bez vytí pohonného řetězce. Pokud přešaltujete na voliči automatu na režim M, řadíte pádly na volantem, převodovka to sama neudělá. Sympatické je, že automat nechá motor vytočit klidně k sedmitisícové metě. To už je hodně slyšet, jinak je motor odhlučněný velmi dobře.

Mitsubishi ASX

Dnes už dokážou SUV jezdit víc jako nízký osobák. Na nových zimních gumách se ještě má tendenci občas sklouznout. Při brzdění do zatáčky se pak vyšší stavba karoserie (a těžiště) podpořená krátkým zadním převisem projeví tak, že auto zaklekne na vnější přední kolo a záď neklidně povlává. Suma sumárum, ASX je pro klidnější nátury. Odpružení je tak akorát, na české okresce se auto netrápí a neterorizuje kodrcáním ani posádku, to je vlastně nejdůležitější.

Mitsubishi ASX

ASX má poctivý grunt v tom, že umí pohon všech kol, tím se konkurence v této čtyřačtvrtmetrové kategorii občas ani neobtěžuje. Zprvu byly nejžádanější čtyřkolky, časem se zájem zákazníků přesunul výhradně ke dvoukolce se staromilskou benzinovou jedna-šestkou. Verzi 4x4 ovšem ASX nevypustilo, mezinápravová spojka umí poslat „dozadu“ až polovinu síly. 

Příjemná je neobvyklá funkce umožňující pohon zadní nápravy zcela odpojit a jezdit jen s „předokolkou“. Z pohledu spořílka, který chce šetřit decilitry, je otrava, že po každém nastartování se automaticky zapne mód 4WD Auto; třetí volbou pro poskakování po zasněžených kopcích je mód 4WD Lock. Pozor, ten napevno nepřipojí zadní nápravu, ovšem posílá v případě potřeby sílu na všechna kola dřív a zvýší točivý moment přenášený vzad.

Mitsubishi ASX

Líbí se mi skvěle svítící přední lampy seskládané z LEDek. Otravné je ovládání palubního počítače tlačítkem na přístrojovce (to je tradiční oldschool Mitsubishi). Nový infotainment s velkým tabletem funguje obstojně, navigaci si do něj vždycky můžete nejvýš zrcadlit z telefonu. Handsfree a všechno běží, jak má, bez nějakých kudrlinek a grafických výstřelků. Hloupé je, že slunce svítící bočním oknem displej oslní tak, že na něm nic nevidíte.

Upřímně, ASX se v aktuálním provedení nikdy nezbaví dojmu papírovosti. Když vezmete za dveře - zadní by se mohly otevírat ve větším úhlu - a zabouchnete je, máte pocit, že jsou nezvykle lehké a i to zaklapnutí je specificky dunivé. Mimochodem, zvuk se v některých automobilkách dost řeší a ladí se (hlavně v Evropě). U Mitsubishi se zabývají důležitějšími věcmi, i proto, že drží cenu na spodní hranici kategorie.

Nové provedení startuje na ceně 415 tisíc korun, nejlevnější dvoukolka s automatem je za 474 850, pokud chcete ještě k tomu čtyřkolku, bude to stát aspoň 529 850. I přes svůj věk může mít nejpřínosnější ze všech asistenčních systémů dneška: sledování mrtvého úhlu. I přes dostatečně velká zrcátka se to fakt hodí.

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Plug-in hybridy zbytečně na pranýři. Naučte se je používat a rychle nabíjet

Pokud se nemůžete rozhodnout mezi elektromobilem a vozidlem s klasickým spalovacím motorem, můžete se vydat střední...

BMW i8 dokazuje, že i hybrid umí být rychlé a zábavné auto

Premium Čas neskutečně letí. V květnu 2016 jsme ve SPEEDu začali se seriálem o těch nejlepších řidičských cestách. Po...

Elektromobil vybírejte na míru, zapomeňte na univerzálnost

Premium Vozidlo na bateriový pohon již na trh uvedla skoro každá automobilka a je tedy z čeho vybírat. Zároveň však modelů není...

Výzva přijata! Umí Audi e-tron S Sportback jezdit smykem?

Premium E-tron S je úplně první elektromobil na světě, v jehož sadě oficiálních fotek najdete smyk. Challenge accepted, takže...

SOUTĚŽ: Celoroční prémiové členství u Fitshakeru a cvičební diář k tomu
SOUTĚŽ: Celoroční prémiové členství u Fitshakeru a cvičební diář k tomu

Zapojte se do soutěže o prémiové členství a cvičte tak po celý rok zcela zdarma. Výherci navíc dostanou jako bonusový dárek speciální cvičební diář...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...