Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj cen surovin. Auta na baterky sice nespotřebovávají ropu, jejíž deriváty by spalovaly, ale vyžadují obrovské množství jiných vzácných surovin. Po lithiu, kobaltu, niklu a manganu teď výrazně roste cena mědi.

Trh s elektromobily je dnes omezený na deset zemí - 95 procent vozidel do zásuvky se prodá v Číně, Spojených státech, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku. | foto: Volvo

Když automobilový expert a bývalý vývojář spalovacích motorů Fritz Indra varuje před nepřímou hospodářskou válkou, kterou svět povede kvůli surovinám, nemluví jen tak do větru. Čína - jako největší automobilový trh a velmoc deroucí se také na pozice technologického lídra - ovládá obří naleziště surovin a také jejich zpracovatele. Světové automobilky tak musejí nakupovat v Číně, čímž samy sebe staví do pozice obrovské závislosti. Kvůli surovinám, jejichž ceny závratně rostou, se kdysi válčilo doopravdy. Dnes je výhled hlavně na extrémní zdražení.

Kov Kypru

Měď (chemická značka Cu, latinsky Cuprum)

Člověk jí zná již od starověku. Nejstarší doklady o tavení tohoto kovu v primitivních pecích, v nichž se topilo datlovými peckami nebo suchým trusem, pocházejí z 3. tisíciletí ze severní Mezopotámie. V období Římské říše se měď těžila hlavně na Kypru, proto dostala název cyprium (kov Kypru), později se zkrátil na cuprum. Vyznačuje se velmi dobrou tepelnou a elektrickou vodivostí, dobře se mechanicky zpracovává a je odolná proti atmosférické korozi. Je základní součástí řady velmi důležitých slitin a mimořádně důležitá pro elektrotechniku.

Zdroj: wikipedia

Dnes jezdí po světě tři miliony elektrických a hybridních vozidel, v roce 2027 to má být 27 milionů, dohaduje konzultantská společnost IDTechEx ve studii, kterou si objednala Mezinárodní asociace mědi (ICA). Pro zajímavost: Trh s elektromobily je dnes omezený na deset zemí - 95 procent vozidel do zásuvky se prodá v Číně, Spojených státech, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku.

„Je to bláznivé. Čísla se mění téměř každý den. Trh je opravdu napjatý,“ říká Peter Secker, generální ředitel Bacanora Minerals, která příští rok otevře lithiový důl v Mexiku.

Rostoucí počet elektromobilů má v příštím desetiletí zdevítinásobit nárůst poptávky po mědi. Čína dnes spotřebovává téměř polovinu celkového množství. „Náš výzkum předpovídá, že nárůst poptávky po elektrických vozech a autobusech zvýší poptávku po mědi ze 185 000 tun v roce 2017 na 1,74 milionu tun v roce 2027,“ řekl Franco Gonzalez, analytik IDTechEx. Celosvětový trh s mědí je přibližně 23,9 milionu tun ročně. To znamená, že elektromobily by podle odhadů analytiků mohly za deset let představovat zhruba 6 procent celosvětové roční poptávky po mědi.

Kobalt

Boj o suroviny může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut. Čtěte více o rostoucí poptávce po kobaltu - zde

Elektromobily používají velké množství tohoto ušlechtilého prvku v bateriích a ve vinutí elektromotorů. Jedno auto má podle ICA až šest kilometrů měděného vedení. Auta se spalovacími motory dnes potřebují až 23 kg mědi, hybridní vozidlo jí potřebuje 40 kg a plug-in (dobíjecí) hybrid ještě o dvacet víc. Na výrobu elektromobilu je to kolem devadesáti kilogramů. V závislosti na velikosti baterie může elektrobus potřebovat 224 kg až 369 kg mědi. Andrew Miller, analytik společnosti Benchmark Minerals uvádí, že aktuálně je ve výstavbě 26 továren na výrobu akumulátorů pro elektromobily.

V souvislosti s rozmachem elektromobility je třeba také zajistit dostatečnou síť nabíječek, které potřebují další měď. „Šťávu“ pro elektromobily mají dodat také solární panely, i pro jejichž výrobu je potřeba měď.

Podle specializovaného magazínu mining.com narostla cena mědi od prosince 2016 o více než 70 %. Pan Pacific Copper (PPC), největší japonský zpracovatel mědi, očekává, že její ceny v příštích dvou letech vzrostou o více než čtvrtinu, neboť celosvětová poptávka i nadále roste a překonává nabídku. PPC očekává, že ceny vzrostou z průměrných 6 100 dolarů za tunu za loňský rok na 7 280 dolarů v letošním roce a 7 720 tun za tunu v roce 2019. Prezident firmy Satoshi Arai dodává, že poptávku zvyšuje rozvoj infrastruktury v rozvíjejících se zemích, obnovitelné zdroje energie a elektromobily.

Podle Araie na celosvětovém trhu loni chybělo 51 tisíc tun mědi, za letošní rok to má být 216 tisíc tun. „To povede k růstu cen,“ dodal. Těžaři navíc vyhlížejí růst nákladů na těžbu kvůli nižšímu obsahu mědi v rudách, náročnější těžbě v odlehlých lokalitách a přísnějším ekologickým předpisům. Aby PPC mohlo uspokojit rostoucí poptávku, bude prý do roku 2030 potřebovat nové doly, které dodají 4,6 milionu tun měděné rudy.

Mezi největšími světovými producenty mědi je Chile, Peru a USA v Novém Mexiku a Utahu. Velká ložiska měděných rud se jsou v Zairu, Zambii, Kanadě, Kazachstánu a Polsku.

Nevytěžené zásoby mědi podle současných odhadů vystačí na třicet let. I proto je velký tlak na její recyklaci. V Evropě nyní pochází 40 % spotřebované mědi z recyklace.

Hlad po lithiu, kobaltu, niklu a manganu kvůli elektrifikaci dopravy má ještě jeden efekt: výhled na pokles poptávky po olovu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

Tesla Model 3

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....