Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když se obři dají na atletiku: BMW X6 M a BMW X5 M

Rozpohybovat víc než dvoutunové auto není snadné, 555 koní osmiválců to ale umí tak, až budou kusy ze všech čtyř poháněných kol lítat. Mastodonti od BMW prošli posilovnou a vyráží závodit. Do terénu ale asi ne...
BMW X6 M a X5 M

BMW X6 M a X5 M | foto: BMW

Jedny z původních zásad psaných v deskách s velkým M na titulce zní: žádné sportovní BMW nebude mít pohon všech kol, turbodmychadlo a nebude terénní. Trh se na "pravěké" zásady nikoho neptá, a tak šly desky na dno šuplíku. Novinky z "eMkového" chovu BMW všechna tahle pravidla porušily všech bodech naráz.

Poslední skrupule zřejmě padly, když se Porsche ve jménu zisků rozhodlo obětovat poslední velké tabu a do svého cayennu, který sám o sobě dodnes způsobuje pravověrným fanouškům pálení žáhy, namontovali ekonomický diesel. O Porsche TDI čtěte ZDE

Když oni, tak my taky, řekl si zřejmě šéf BMW Norbert Reithofer a povolil zboření další tradice. U Mercedesu i Porsche dobře vědí, že řada z těch nejbohatších potřebuje ke stovkám koní a newtonmetrů ještě děsit řidiče malých aut obrovskými maskami a xenonovými výbojkami, umístěnými co nejvýše, a že krize se netýká všech.  

Dohnat a předehnat

BMW X5 a zejména jeho sportovnější klon X6 byly dosud považovány za jedny z nejsportovnějších velkých SUV. Zejména se čtyřsestpadesátikoňovým osmiválcem 4,4 l biturbo dokáží na silnici neuvěřitelné věci a zřejmě nejlépe dokáží své dvě tuny poskládat i do zatáček. To vše ale nestačí; Mercedes-Benz M 63 AMG má 510 koní a Porsche Cayenne Turbo S dokonce 550.

Motor pro BMW X6 M a X5 M

A tak byl cíl dán předem; dohnat a předehnat, výkonově tedy dvě nová M o fous překonávají Cayennu Turbo S, nabízejí totiž 555 koní (408 kW) výkonu. Točivým momentem sice trochu zaostávají (680 proti 750 Nm), avšak zrychlení 0–100 km/h je o desetinku rychlejší (4,7 proti 4,8 s). Pomohly k tomu rozsáhlé úpravy sotva rok staré pohonné jednotky 50i, jež vystřelily její výkony o více než 100 kilowattů vzhůru.

Standardní šestistupňový automat Steptronic byl také posílen a nyní se jeho projev blíží sekvenční převodovce při současných úsporách paliva (13,9 l/100 km je mezi konkurencí zdaleka nejlepší hodnota).

O chlup lepší je pohotovostní hmotnost, v otázce maximální rychlosti naopak BMW rezignovalo. Ačkoliv teoreticky by obě velká M dokázala hodně přes 300 km/h, standardní elektronický omezovač na 250 km/h lze za tučný příplatek jen posunout na 275, nikoliv zcela deaktivovat jako u M5/M6. Cayenne Turbo S umí vždy 280...

Obrázek není k dispozici

Dnes už je těžké porazit konkurenci najednou o desítky koní a stovky newtonmetrů, jako to svého času uměly mercedesy AMG, takže to BMW bude muset zkusit jinak. Zatímco hlavní konkurenti se ani příliš nesnaží jezdit rychle jinde než po dálnici, na beztak dobře dimenzovaných podvozcích BMW se ještě zapracovalo a výsledkem by měla být nová meta, kam až lze zajít při sportování s dvouapůltunovým autem.

Detailně přepracovaný podvozek se ztuženým uložením ramen, sníženým pérováním a hydraulickými aktivními stabilizátory dokáže lépe odolávat extrémním bočním zrychlením.

Elektronický pohon všech kol xDrive byl vyladěn a nyní předává více síly na zadní nápravu. Největší novinkou je ovšem standardní montáž aktivního zadního diferenciálu DPC i do starší X5, zatímco dosud byl výsadou jen sportovnější X6.

Nechybí "dávkový" spínač různých jízdních režimům MDM, možnost úplné deaktivace všech asistentů a také Launch Control, zajišťující maximální akceleraci bez ohledu na životnost poháněcí soustavy. Dvacetipalcová kola jsou mezi konkurencí pomalu nejmenší, ale Bavorští většinou vědí, co dělají.

Na trh přijedou současně X5 M a X6 M, vybavené očekávanými sportovními doplňky v interiéru a exteriéru. Čtyři výfuky jsou povinností, zaujme ovšem výlučný design nárazníků a kol a také hrb na kapotě.

Obě mají přesně stejnou pohotovostní hmotnost i parametry a proti svým vzorům přijíždějí poněkud chuději nastrojeny, aby zdůraznily svůj silničnější charakter. V autosalonech se objeví letos na podzim, cenou se výrobce zatím nepochlubil, ale zřejmě bude o chlup nižší než u mercedesu a výrazně vstřícnější proti Porsche Cayenne Turbo S.

Jak jim stačit za třetinu ceny

Jak se dá stačit všem těmto monstrům za třetinu ceny? Recept je jednoduchý – sehnat mírně ojetý Dodge RAM SRT-10, který se na úplný závěr kariéry v roce 2006 prodával za směšných 28 000 $. Desetiválec 8,3 l z Dodge Viper také nabízí 500 koní a stydět se nemusí ani za točivý moment 712 Nm.

Obrázek není k dispozici

Zrychlení 0–96 km/h trvá jen o desetinu vteřiny déle než zmíněnému Cayennu Turbo S, maximálka 249 km/h je zase o pouhý kilometr v hodině za BMW. A co je na tom všem zvláštní? Mluvíme o pick-upu, který mj. dovede odtáhnout přívěs těžký 3 400 kg a jako završení všeho nabízí ručně řazenou šestistupňovou převodovku a k tomu porci adrenalinu, o jaké si řidiči BMW i mercedesu mohou nechat jen zdát...

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...