Jakub Železný: V osmnácti po pivu s autem na střechu

  12:57aktualizováno  12:57
Jakub Železný je moderátorem České televize, kde uvádí pořad Dobré ráno, a Českého Rozhlasu 1-Radiožurnálu, působí i v brněnském studiu ČT. Bydlí střídavě v Praze a na jižní Moravě, takže po dálnici D1 jezdí několikrát týdně.

Moderátor přiznává řidičské hříchy z mládí; ale dnes už je i k sobě kritický.

Špatné řidiče dělí na řidiče zdržovače a řidiče piráty.

Přiznává, že v osmnácti letech převrátil auto rodičů na střechu. 
 
Jezdíte trasu Praha-Brno jen autem, nebo využíváte i veřejnou dopravu?
Jezdím většinou autem, odřídím za rok kolem pětašedesáti tisíc kilometrů. Ale na cestách mezi Prahou a Brnem docela rád v poslední době využívám i vlak. Je to příjemné, rychlé a bez nervů.

Jste k ostatním řidičům trpělivý, nebo vám občas ujedou nervy, když vidíte chování některých na silnici?
Jak tak toho najedu opravdu hodně, pochopitelně přitom na silnici vidím věci! S nadsázkou říkám, že špatní řidiči se dělí na dvě skupiny: na zdržovače a piráty. Ti první jsou schopni zastavit uprostřed křižovatky, když svítí zelená, a chování pirátů si asi každý umí představit.

Kuriózně podle mě mezi ty nejhorší patří řidiči kamionů. Když je vidím, co dělají na D1, tak se vůbec nepozastavuji nad tím, že prakticky pořád slyšíme o nehodách zaviněných kamiony.

Myslíte si, že mají čeští řidiči nějaká specifika?
Češi milují levý pruh, ať jedou jakkoli rychle. Dávají blinkr v zatáčce, a ne při odbočování. Dají nesmyslně pravý blinkr, když najíždějí na kruhový objezd, ale neblikají, pokud z něj vyjíždějí. Neumějí zip, myslí si, že když zatarasí jeden ze sbíhajících se pruhů, něčemu pomůžou.

Je to přece naopak - oba pruhy mohou pomaloučku jet až k zúžení, ale pořád jet! Češi jezdí na všech površích stejně - déšť, sníh, všechno jedno. A takových věcí by se našlo. Myslím, že problém našich řidičů je jejich malá zkušenost, když někdo najede pár tisíc kilometrů ročně, tak prostě nemůže být vyježděný. 

Chyby českých řidičů máte zmapovány, ale co vy, upřímně, jaký jste řidič?
Čím jsem starší, tím jezdím obezřetněji a snad bezpečněji. Každý nějakou tu chybu udělá, měl jsem i pár malých kolizí a jednu větší v osmnácti. Rozhodně o sobě netvrdím, že jsem lepší řidič než před pár lety, ale zkušenější, to určitě ano.

Jakub Železný: Hezké divadélko zvané Jestřáb 
Blanka Kosinová: Tak máme dalšího odborníka na dopravu!!!!!!!

Policie vytáhla na novináře jeho hříchy

Dost mě naštvalo, když v reakci na můj nedávný článek v MFD o akci Jestřáb policejní mluvčí Kosinová rozeslala novinářům pomlouvačný materiál o mně. Že prý dělám často přestupky! Kromě toho, že by neměla vůbec takové informace zveřejňovat, mě děsí, že nic z toho nebyla pravda. Já jsem to byl, kdo si ve dvou případech stěžoval na agresivitu policistů. Asi se to nevyplácí, pak o vás někdo veřejně šíří nesmysly. 

Baví vás řízení?
Baví, ale jen když nejsem unavený. 

Kolik aut už jste měl a jaké je to současné?
První auto, které jsem řídil, byla Škoda 100 a pak jsem jezdil se Škodou 120. Chviličku jsem používal auto po dědečkovi Fiat 600D - to bylo vynikající vozidlo, kde D ještě tehdy neznamenalo diesel. Mým prvním vlastním autem byla Škoda Favorit, pak Škoda Octavia a v současnosti jezdím s Audi A4. 

Spokojen?
Moc ne. Jsem dalek tvrdit, že všechna audi jsou špatná, třeba jsou všechna naprosto skvělá. Kromě toho mého, bohužel. Docela se těším, až mi za půl roku skončí leasing. Ale nechci té značce ubližovat, mé výtky jsou směřovány pouze a jen k tomu mému, konkrétnímu kusu. Asi jsem moc náročný, ale pětkrát za dva měsíce v servisu mi připadá trochu moc... 

A kdy jste vůbec poprvé usedl za volant?
V jedenácti letech na prázdninách mě maminka nechala řídit přibližně tři metry po zahradě. 

Jezdíte v autě rád rychle?
Snažím se i rychlost dodržovat. Myslím si, že má cestovní rychlost je bezpečná. Navíc když třeba začne pršet, rázem se stanu nejpomalejším řidičem a snažím se být více obezřetný. To víte, že na některých rovných úsecích se člověk chvíli nehlídá a najednou jede víc, než má. Ale stává se mi to čím dál méně. 

A co dopravní nehody?
Jak jsem říkal, pár kolizí jsem měl, přesněji řečeno jednu velkou, dvě malé a jednu, při níž jsem vůbec neseděl v autě. To jsem špatně zabrzdil, odešel od auta, které asi sto metrů ujelo samo a sousedovi zajelo elegantně do vrat. Bohužel zavřených. Ale nikomu se nic nestalo.

Tu jedinou velkou havárii jsem měl v osmnácti, dělal jsem si tehdy teprve řidičák. V zatáčce ve sto čtyřiceti jsem se otočil se škodovkou rodičů na střechu. A ještě v tom bylo nějaké pivo. Měl jsem tehdy opravdu velkou kliku. Následovala pochopitelně velká pokuta a rok a půl zákazu řízení. Drsná, ale hodně užitečná zkušenost pro mladého kluka. 

Co říkáte na zavedení bodového systému a zvyšování pokut pro řidiče?
Ani nevíte, jak bych si přál, aby to nedopadlo jako při zavedení zákona o provozu na pozemních komunikacích před pár lety, kdy přednost na přechodu znamenala jenom zmatek a v důsledku víc zraněných a mrtvých.

Moc se o tom nemluví, protože to nepřináší politické body. Já bych si přál, aby nešlo o politické body ani v případě bodů za přestupky. Aby šlo opravdu a upřímně o snížení počtu nehod a hlavně úmrtí na našich silnicích. 

Co alkohol za volantem?
Když někdo jede po pěti rumech, měl by rovnou přijít o papíry! Ale na druhou stranu: nevím, proč tady není tolerance třeba jedné sklenky vína k obědu - 0,5 nebo jen 0,3 promile, jako ve všech normálních zemích Evropy.

Když je to dobré pro všech původních patnáct zemí EU, musí to být dobré i pro nás! Ale opakuji, že mluvím o jedné sklence vína, ne o pěti panácích! To bych trestal nekompromisně!

Momentálně jezdí známý moderátor Jakub Železný s vozem Audi A4. Ale mnohem lepší vzpomínky má na takový Fiat 600D nebo i na škodovku.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz