Jak rychle dokážete zastavit na mokru

  12:00aktualizováno  12:00
Víte, kolik metrů ujede váš vůz ještě poté, co dupnete na brzdový pedál? Na suché silnici auto z padesátky zabrzdí na 28 metrech, na ledu se bude klouzat o 50 metrů dále.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Samozřejmě záleží především na rychlosti, jakou jedete. Roli ale hraje také to, jak rychle stihnete sešlápnout brzdový pedál (takzvaná reakční doba), jestli je silnice suchá, mokrá, případně pod sněhem či ledem.

Délku brzdné dráhy ovlivní i to, jak starý máte automobil, jak moc je těžký nebo jestli je vybaven brzdovým systémem ABS.

Právě ABS se dnes stalo běžnou součástí i nejlevnějších automobilů. "Pokud je mokro, brzdění s ABS je kratší. Na suchu je ale oproti vozu bez ABS nepatrně delší,“ říká učitel autoškoly Petr Weber.

Výhodou však je, že auto s ABS je i při nejtvrdším brzdění ovladatelné. Jeho kola totiž nejsou zablokována. Vyhnutí překážce je tak snazší. Ve prospěch nových aut s ABS hovoří i to, že brzdná dráha deset let staré Škody Favorit bude výrazně delší než nové Škody Octavia.

"Zlepšují se technologie a zpřísňují se normy. Proto nová auta brzdí lépe,“ dodává Weber. S technickým stavem souvisí i správné nastavení brzd.

"To je jeden z nejčastějších problémů, které musíme řešit,“ říká Tomáš Kočovský ze stanice technické kontroly Autofija. Různé nastavení brzd přitom může způsobit velké problémy.

"Při tvrdém sešlápnutí brzdy se může stát, že samo auto dostane smyk,“ vysvětluje PetrWeber.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz