Jak rychle dokážete zastavit na mokru

  12:00aktualizováno  12:00
Víte, kolik metrů ujede váš vůz ještě poté, co dupnete na brzdový pedál? Na suché silnici auto z padesátky zabrzdí na 28 metrech, na ledu se bude klouzat o 50 metrů dále.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Samozřejmě záleží především na rychlosti, jakou jedete. Roli ale hraje také to, jak rychle stihnete sešlápnout brzdový pedál (takzvaná reakční doba), jestli je silnice suchá, mokrá, případně pod sněhem či ledem.

Délku brzdné dráhy ovlivní i to, jak starý máte automobil, jak moc je těžký nebo jestli je vybaven brzdovým systémem ABS.

Právě ABS se dnes stalo běžnou součástí i nejlevnějších automobilů. "Pokud je mokro, brzdění s ABS je kratší. Na suchu je ale oproti vozu bez ABS nepatrně delší,“ říká učitel autoškoly Petr Weber.

Výhodou však je, že auto s ABS je i při nejtvrdším brzdění ovladatelné. Jeho kola totiž nejsou zablokována. Vyhnutí překážce je tak snazší. Ve prospěch nových aut s ABS hovoří i to, že brzdná dráha deset let staré Škody Favorit bude výrazně delší než nové Škody Octavia.

"Zlepšují se technologie a zpřísňují se normy. Proto nová auta brzdí lépe,“ dodává Weber. S technickým stavem souvisí i správné nastavení brzd.

"To je jeden z nejčastějších problémů, které musíme řešit,“ říká Tomáš Kočovský ze stanice technické kontroly Autofija. Různé nastavení brzd přitom může způsobit velké problémy.

"Při tvrdém sešlápnutí brzdy se může stát, že samo auto dostane smyk,“ vysvětluje PetrWeber.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz