Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na Jadran nepřehlédnutelným hyundaiem. Hybridní Tucson vystačí s 6,5 litry

Letošní cesta k moři a zpět nás posadila za volant automobilu Hyundai Tucson. Modelu, který sice známe z krátkodobých testů, ale poprvé jsme se s ním pořádně projeli. Můžeme potvrdit první dojem: toto je v současnosti jedno z nejpovedenějších SUV ve své kategorii. Jízdními vlastnostmi, pohodlím, výkonem, ale i spotřebou. A nakonec i cenou.

Ceně se tentokrát budeme věnovat jako první – častokrát totiž rozhoduje o tom, jestli vůbec o tom kterém voze uvažovat, a tedy i zda číst nějakou tu recenzi. A je třeba říct, že tucson jako model cenou jednoznačně boduje – a to už v základní benzinové verzi se spalovacím motorem 1.6 GDI (110 kW). Přijde na 580 tisíc korun – to mluvíme o akční ceně po 70tisícovém bonusu (platí pouze při sjednání firemního značkového pojištění), bez něj by to bylo 650 tisíc.

Pořád o něco méně než konkurenční Škoda Karoq, která vyjde na „ďábelských“ 666 tisíc, a to se základním litrovým tříválcem (81 kW) pod kapotou. Nejede úplně špatně, ale oproti němu je 110kilowattová 1.6 GDI korejského soupeře přece jen důstojnější motorizací. Škodovka může kontrovat 1.5litrovým „téesíčkem“ se stejným výkonem, ale tady už se bavíme o základních 716 tisících, tedy o 66 tisíc více než za tucson bez bonusu.

Žádná dutá krabice. Nový Hyundai Tuscon vyvolává skutečné emoce

Ještě lepší však je testovaná hybridní verze, která díky elektrické výpomoci nabízí podstatně vyšší výkon 169 kW, a umí i také patřičně uspořit palivo, k čemuž se ještě dostaneme. Stojí nemalých 870 tisíc korun (s bonusem 810), zatímco škodovka TSI s automatem je za 766 – dál už se však u benzinu nedostaneme, žádnou hybridizací se škodovka pochlubit nemůže. Vrcholem její nabídky je klasický turbodiesel 2.0 TDI 110 kW se sedmistupňovým automatem a pohonem všech kol za 866 tisíc korun, tedy za cenu hybridního korejce.

Pro zajímavost, čtyřkolku můžete u asijsko-české značky mít také, s 1.6 GDI je k mání za 750 tisíc (690 s bonusem). Vrcholem nabídky je pak tucson „v plug-inu“, tedy ze zásuvky dobíjeným hybridem, který stojí milion (s bonusem opět o 60 tisíc méně). Ale to už se ocitáme na dostřel čistým elektromobilům, byť hybridy mají stále ohromnou výhodu dvojího druhu pohonu – a tedy velmi komfortní uživatelské vlastnosti bez nutnosti trpět takzvanou „dojezdovou úzkostí“.

Mimochodem, s tímto termínem na Západě, kde už jsou s rozvojem bateriových vozů dál, operují naprosto běžně – a to i v případě moderních elektromobilů s opravdu dlouhým dojezdem. Hlavní problém totiž je, že nabíječky nejsou na každém kroku, a že elektřinu nelze vozit s sebou v kanystru...

Motor, ten stojí za to

To jsme ovšem maličko odbočili – našeho tucsonu se žádná dojezdová úzkost netýká. A netýká se ho ani vysoká spotřeba, tedy v kombinovaném režimu – při čistě dálniční jízdě se o extrémní úspornosti mluvit nedá.

Několikasetkilometrové úseky jeté konstantně zhruba na povoleném maximu (tachometrových 140 km/h, skutečných 135 km/h) vytáhly z nádrže 9,2 litru za každou stovku kilometrů – vzhledem k profilu rakouských a chorvatských převážně hornatých dálnic má totiž elektromotor jen málokdy šanci výhradně převzít pohon auta. I tak se to občas stává, pak i ve 120kilometrové rychlosti umí auto plachtit pouze na elektřinu.

Ovšem stejně jako u elektromobilu, i hybrid má nejvýhodnější provoz po městě, kde může naplno využít svých baterií. Takže městská spotřeba nám vyšla na 5,5 litru – a ta kombinovaná, po ujetí celkových 3300 kilometrů, nám i díky hlavně zpáteční cestě po maďarských okreskách vyšla na velmi slušných 6,54 litru. Kromě elektropohonu na tom má velký podíl i sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka DCT, díky níž se otáčky při rychlosti 90 km/h drží na dvou tisících, a při oněch tachometrových 140 km/h jen o 500 výše.

Šest a půl litru je výborná hodnota – troufneme si říci, že ani turbodiesel by v autě takové velikosti nedokázal jet výrazně úsporněji. Ale hlavně tady mluvíme o motoru s výkonem 169 kW, což je opravdu nemalá porce. A jízda tomu odpovídá – je suverénní, koní je pod kapotou vždycky dostatek, nechybějí v žádné situaci, když je třeba, stačí „kickdownem“ naznačit, že budete předjíždět, a stádo se dokáže okamžitě splašit. O dálničních stoupáních tak hybridní tucson v podstatě vůbec neví...

Pro letmé srovnání typově podobných vozů můžeme nabídnout vlastní Mitsubishi Outlander s atmosferickým dvoulitrem o výkonu 110 kW a variátorovou převodovkou s přednastavenými šesti stupni. Dlouhodobou spotřebu máme – měřeno poctivě dotankováváním po hrdlo nádrže – 8,4 litru, a to v opravdu smíšeném provozu s převahou města a dálnic.

Považujeme to za adekvátní hodnotu, s níž jsme spokojeni; motor auto umí důstojně rozpohybovat, ale nic víc – s hybridem v Hyundai Tucson se měřit nemůže. Ani výkonem, ani spotřebou – a právě zde je vidět, že hybridní technologie má zkrátka smysl. Byť ta „jednoduchá“, bez schopnosti nabíjet baterii ze sítě – i tak umí hyundai ušetřit dva litry na sto jako nic.

Ostatně, průkopníkem této technologie je Toyota, jejíž priusy už před 15 lety dokázaly jezdit za 4,5 litru (jasně, je to menší a lehčí auto). A dobrou zprávou je i to, že technicky nebývají s hybridy žádné potíže, technologie je to vcelku jednoduchá a dnes už i léty prověřená.

Ufon zvenčí, normál zevnitř

Korejský bestseller také – alespoň za nás – boduje atraktivním UFO vzhledem plným zářících diod, prolisů a drobných extravagancí. Oproti němu je zmiňovaná Škoda Karoq nenápadná a nudná; připouštíme ovšem, že někomu to může naopak připadat jako výhoda. Hyundai Tucson zaujal už v době své premiéry neotřelým futuristickým vzhledem, a nezestárnul ani po třech letech od uvedení (přesto už ho už brzy čeká facelift).

Pozornost poutá zejména „světelná“ přední maska s takzvanými „parametrickými skrytými světly“, jak je nazývá výrobce. Jakmile jsou světla vypnuta, jeví se jako pokrytá tmavými geometrickými vzory, které díky začlenění do mřížky chladiče téměř nelze rozeznat od LED světel pro denní svícení. Technologie osvětlení s průsvitným zrcadlovým efektem zajišťuje, že se tmavý chrom na masce chladiče po zapnutí světel pro denní svícení přemění v pomyslné drahokamy.

Vůbec celé auto je při pohledu z jakékoli strany plné křivek a prolisů, což na první pohled může působit až rušivě, na ten druhý si však rychle zvyknete a přijde vám spíše zajímavé – a rozhodně se hned tak neokouká.

Reklamní materiály k novému tucsonu se snažily vnuknout představu, že se snad bavíme o nějakém sporťáku. Tak to samozřejmě není, ale v rámci žánru SUV skutečně můžeme mluvit o nadprůměrných jízdních vlastnostech.

Podvozek není úplně mechový, nevytlumí všechny nerovnosti, je totiž naladěn poměrně utaženě, čemuž však vděčí za velmi dobrou schopnost dynamické jízdy po zakroucených silnicích. Auto parádně sedí, ani při rychlém projíždění serpentin jsme nezaznamenali žádné nejisté chování, natož viditelné zásahy stabilizačního systému.

Jisté naklánění vysoké karoserie je samozřejmě přítomno, není to ovšem nic dramatického, a naprosto přesné a citlivé je řízení – to jsme si (zvlášť v porovnání s naším outlanderem) opravdu nemohli vynachválit. Vysloveně pohodlná jsou sedadla, ani při našich ohromných kilometrových porcích jsme se nedočkali bolestí zad nebo nadměrné únavy. Kufr o objemu 616 litrů obstojí i ve srovnání s tak oblíbenou kombíkovou octavií (640 l), takže ani v tomto směru si není nač stěžovat.

Digitál

Veškeré informace o jízdě dostává řidič digitálně – štít před řidičem nemá jediný analogový budík. Grafika je příjemná, dobře čitelná, ovládání intuitivní, stejně jako u infotainmentu na středovém panelu. Jen u něj nemůžeme smlčet jednu subjektivní výhradu – moc se nám nelíbí ani barevné – modré – ladění, ani samotná grafika ikon; vypadá zastarale a „necool“. Ale vzhledem k tomu, že ji značka používá napříč všemi modely, s tím těžko něco uděláme. Jen nám přijde zvláštní ten rozpor mezi supermoderním exteriérem a graficky poněkud zastaralým infotainmentem...

Stejně zvláštně působí netradiční ovládání automatické převodovky oddělenými tlačítky namísto klasické páky či otočného ovladače. Je to takové „americké“ řešení, víc než design nám však vadila prodleva při přepínání mezi zpátečkou a „déčkem“ pro jízdu vpřed – občas se také rychlost nezařadila hned, což třeba při otáčení a couvání trochu vadilo... Není to však nic zásadního, jen je dobré s touto letargičností předem trochu počítat.

To jsou ovšem nepříliš významné „pižky“ na kráse auta, s nímž se jezdí neskutečně příjemně a doslova návykově. Není divu, že se povedený tucson loni stal nejprodávanějším vozem mezi evropskými kompaktními SUV – a osmým nejprodávanějším modelem celkově na evropském kontinentě. A u nás doma je druhým nejprodávanějším modelem vůbec – a u soukromých majitelů nejpopulárnějším SUV (prodeje škodovek táhnou, jak známo, hlavně firemní flotily). Kdo by před třeba deseti lety řekl, že nenápadná korejská značka ovládne celý nabitý trh s esúvéčky, že...


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

Zdravotnická záchranná služba Kralovéhradeckého kraje využívá nový elektromobil...

VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Čína si stěžuje na Spojené státy, vadí jí dotace na elektromobily

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

Čína podala ke Světové obchodní organizaci (WTO) stížnost na Spojené státy. Vadí jí americké dotace...

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...