Ittaldesign Aztec - produkční verze

Ittaldesign Aztec - produkční verze | foto: Ittaldesign

Autofotka týdne: Giugiarova sci-fi stíhačka je chválou symetrie

  • 6
Vesmírná loď Giorgetta Giugiara trumfne i kdejaké bugatti, v aukci se však prodala jen o trochu dráž než Havlova bunda z roku 1989. Jeden z nejoriginálnějších sportovních vozů má zajímavé linie a řadu originálních detailů. Italdesign Aztec je futuristická „placka“, která i po 35 letech stále vypadá jako věrohodná vize budoucnosti.

Když se v roce 1988 slavný italský designér Giorgetto Giugiaro rozhodl důstojně oslavit jubileum dvaceti let svého studia Italdesign, rozhodně netroškařil. Představil totiž naráz tři koncepty – Asgard, Aspid a Aztec. Nejdále to dotáhl poslední z nich.

Dvoumístný speedster s výklopnými světlomety a částečně zakapotovanými zadními koly se dočkal jen osmnáct exemplářů s homologací pro silniční provoz. Původně jich mělo být dokonce padesát. Mnohé zájemce však nakonec odradila vysoká cena půl milionu německých marek. Letos v listopadu se jeden exemplář z roku 1990 s najetými 7 770 km prodal v aukci Bonhams v Abú Zabí za 143 750 USD (3,2 milionu korun).

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

V době navrhování studie se však s něčím takovým vůbec nepočítalo. Aztec ale na turínském autosalonu v dubnu 1988 zaujal italského průmyslníka japonského původu Maria Myiakawu do té míry, že na něj koupil práva a nechal vyvinout produkční verzi, která se v některých stylistických detailech (například koncovými světly z Alfy Romeo 164) drobně odlišovala. Práce údajně zabraly celkem 35 000 hodin a přišly na dva miliony marek.

Ocelový žebřinový rám vozu a karoserie z hliníku, uhlíkových vláken a kevlaru vznikaly od roku 1990 v Itálii u turínské karosárny Savio a poté do nich v německé tuningové firmě MTM zamontovali motory. Jednalo se o přeplňovaný pětiválec 2,2 l z Audi 200 Turbo Quattro, ale se zvýšeným výkonem z 200 na 250 koní. Své místo dostal vzadu napříč za sedadlem spolujezdce. Nízký stříbrný projektil s hmotností 1,5 tuny pokoří stovku za 7,7 s a dokáže to vytáhnout až na 247 km/h.

Génius Giugiaro pro iDNES.cz: K autům jsem se dostal náhodou

Palivová nádrž přitom je instalována kvůli vyvážení vozu na straně řidiče. Komponenty pohonu všech kol, stejně jako manuální pětistupňová převodovka, nepocházejí z Ingolstadtu, ale jejich dárcem byla pro změnu Lancia Delta Integrale. A myslelo se i na praktičnost. V zádi za motorem má vůz i dostatečný velký zavazadlový prostor o objemu téměř tři sta litrů.

Kabina ideální pro dva samotáře

Zatímco příď Aztecu vypadá ještě jako u nějakého sériového sportovního kupé, střední část a záď se již svým pojetím pohybuje někde mezi stíhačkou a vesmírnou lodí. Tu připomínají futuristické stylové prvky s mnoha funkcemi, které předběhly svou dobu. Vůz se neodemyká klíčem, ale zadáním kódu.

Autofotka týdne: Velikán Giugiaro zas postaví první ztracený koncept Hyundaie

Abyste mohli do vozu nastoupit, musíte nejprve vyklopit překryt kabiny nahoru a až poté otevřít dveře. Italdesign Aztec není zrovna ideálním automobilem na randění. Prostor pro cestující je totiž v horní části rozdělen na dvě kupole. Řidič a spolujezdec či spolujezdkyně jsou upnuti čtyřbodovými bezpečnostními pásy, a protože jsou odděleni okolními plexiskly, komunikují spolu prostřednictvím interkomu.

Aby bylo dosaženo co největší symetričnosti vozu, má před sebou i spolujezdec samostatný infopanel s madlem ve tvaru volantu. Zobrazují se na něm důležité informace o voze a jsou tam i ovládací prvky tlumičů a informace o některých provozních vlastnostech motoru. V obou dveřích navíc nechybí bohaté prosklení, jehož prostřednictvím je vidět dolů do strany.

Jak se hledal krejčí pro favorita. Giugiaro škodováky vyhodil

Prostřednictvím ovládacích panelů na zadních bocích karoserie před zakrytými zadními koly se dají vyvolat i informace o autě nebo využít některé funkce. Pokud zadáte příslušný třímístný kód, na displeji se zobrazí údaj o hladině chladicí kapaliny, je aktivována externí 12V zásuvka nebo se vysune hydraulický zvedák. K dispozici jsou rovněž odnímatelný šroubovák, hasicí přístroj, kompresor na huštění pneumatik či svítilna. Legenda pro snadnou obsluhu je přitom byla uvedena přímo na karoserii.

Vzhledem ke svému vzhledu není divu, že si nezvyklý Italdesign Aztec v roce 1990 zahrál ve sci-fi hororu Nespoutaný Frankenstein jako počítačem řízené futuristické auto hlavního hrdiny filmu, Dr. Joe Buchanana. Podruhé se objevil v italské sci-fi komedii z roku 1996 A spasso nel tempo, a to společně s dalšími výtvory od Giugiara, koncepty BMW Nazca C2 a Italdesign Machimoto.