ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Francie chce proti změnám klimatu bojovat bílými střechami automobilů

  • 19
Interiér automobilů s bílou karoserií se za letního vedra tolik nepřehřívá, a proto pasažéři uvnitř využívají klimatizaci střídměji. Šetří se tím výkon a pohonné hmoty, a v konečném důsledku i vyprodukované emise. Francouzský architekt tím argumentuje pro přijetí zákona o povinných bílých střechách.

Boj za snižování emisí skleníkových plynů a nejrůznější zákroky proti klimatickým změnám jsou v trendu, čímž vzniká prostor pro uplatnění spousty méně či více chytrých nápadů. Těžko předem říct, kam přesně zařadit ideu Raphaëla Ménarda.

Jinak uznávaný francouzský eko-architekt a obhájce moderních principů udržitelného stavitelství se totiž opřel do automobilismu. Rád by se zasadil o přijetí zákona, který by všem automobilům bez rozdílu připisoval za povinnost mít bílou střechu.

Proč? Odpovědí je albedo, míra odrazivosti povrchu tělesa. Přesněji tedy celkový poměr odraženého elektromagnetického (viditelného) záření k množství záření na povrch tělesa dopadajícího. A ještě trochu lidštěji, je to celé vlastně o barvě povrchu. Světlé barvy dopadající paprsky spíše odráží, zatímco tmavé je pohlcují. V černém triku se za letního vedra pečete, v bílém se cítíte o něco lépe.

Někdo to rád bílé

Jde to vidět i v architektuře napříč světem: v tropických přímořských regionech si domy libují ve světlých barvách omítek a střech, aby se jejich interiér nepřehříval, směrem k chladnému severu přibývá střešních krytin a fasád tmavých, protože tam je akumulace záření žádoucí. Architekt Ménard tuhle dávno zažitou novinku ve svých pracích a studiích oživil už mnohokrát.

Smiling man hugging a white car at new car showroom

Chcete-li doma ušetřit za provoz klimatizace, natřete si střechu na bílo. Chcete snížit efekt tepelných ostrovů – lokálních teplotních anomálií ve velkých městech? Natřete na bílo asfalt silnic!

Nedá se říct, že by to úplně nefungovalo. V roce 2018, nezávisle na Ménardovi, přetřeli bíle pár úseků silnic v Los Angeles. Povrch vozovky se tu za letních veder přes den vyhříval na extrémních 65°C a teplo pak v noci sálalo do okolí. Po aplikaci nátěru se teplota povrchu snížila o 5,5–8,5°C. Změna to byla, ale ne až tak výrazná, aby to vykoupilo dost zásadní neduh bílé silnice. Oslňovala řidiče, nedalo se po ní bezpečně jezdit.

Podobné experimenty se tím samozřejmě nezastavily, a například v Paříži či v Barceloně jsou dnes bílé či zelené (s vegetací) střechy u novostaveb povinné. Je to malé téma velké udržitelnosti, které Raphaël Ménard svým nápadem, voláním po bílých střechách automobilů, doplňuje a rozvíjí. Ve dvou směrech.

Žár roztavil nárazník, jako by byl z vosku. Kolik stupňů snese auto?

Nenáročná klimatizace

Jednak vidí příležitost v překrytí té vcelku nepatrné plochy karoserie, oněch průměrných 1,4–2,2 metrů čtverečních střechy vozu, o níž by se zvýšilo albedo povrchu pro dopadající sluneční paprsky. Na parkovištích stojící auta by tak „chladila“ své okolí. A současně tu vidí velkou příležitost k tomu, aby se vcelku razantně snížily náklady na provoz klimatizací vozů. Které by s bílou střechou nemusely za horka temperovat klima interiéru kabiny tak intenzivně. Klimatizace by se totiž u vozů s bílou střechou používala střídměji, předpokládá.

Taková úspora provozu klimatizace se dá vyčíslit i ušetřeným benzinem. A Ménard, když rozpočítal teoretický efekt bílých střech automobilů na celý francouzský vozový park, tedy 38,5 milionu aut, dospěl k sumě 500 milionů litrů. Ročně. O tolik benzínu se prý francouzští řidiči dohromady připravují tím, že nemají na autě bílou střechu, a v létě tak musí jejich klimatizace pracovat na plné obrátky.

VIDEO: V hořícím autě je až tisíc stupňů. Vědci kvůli tomu jedno spálili

Nové povinně v bílé

Ménard doplňuje, že auta samozřejmě patří k jedněm z nejvýraznějších hřebíčků do rakve snah o efektivní boj s klimatickými změnami. A tím, že nemají bílé střechy, vlastně na emisích produkují o 1 milion tun CO2 více, než by musela.

Taxi. White cars with a yellow stripe stand in a row on a street in the city...

Proto navrhuje státním orgánům, aby uložily zákonnou povinnost opatřit každé auto bílou střechou. Tato operace by se prý zatím měla týkat pouze nových aut. Což je jen o trochu méně radikální přístup než v Turkmenistánu. Tam v roce 2018 prezident černá auta zakázal, protože se mu nelíbila.

Turkmenskému prezidentovi se nelíbí černá auta, tak je zakázal

„Víme-li, že se jich ročně prodá víceméně 1,5–2 miliony a že průměrná životnost automobilu je 10 let, k obměně a přebarvení by to francouzskému vozovému parku pár let trvalo,“ dodává Ménard a připouští, že bílé střechy automobilů by nebyly samospasitelným řešením. V boji s klimatickými změnami je toho prý třeba nabílit mnohem víc.