Zázračně přežili. Nehody v F1, které měly být smrtelné. Ale nic se nestalo

  • 4
Asi každý zná slavnou nehodu Nikiho Laudy, při které Rakušan téměř uhořel. Vážné popáleniny ho poznamenaly na zbytek života, asi se tedy nedá říct, že měl štěstí. Proto se raději podívejme na nehody F1, při nichž jezdec jako zázrakem vyvázl v podstatě nezraněn.

Mauricio Gugelmin – Velká cena Francie 1989

Mauricio Gugelmin havaroval ve Francii. Z nehody nečekaně vyvázl bez následků.

Na startu Velké ceny Francie 1989 nastal velký chaos. Brazilec Gugelmin s vozem stáje Lleyton House se vrhl do první zatáčky, kde se chtěl mezerou dostat vpřed. Ale soupeři ho zavřeli.

„Náhle byl Mansell vpředu, Berger vlevo a Boutsen vpravo,“ popisoval později. „Prudce jsem zabrzdil, zablokoval si přední kola a bylo to.“

Monopost Gugelmina vylétl do vzduchu. Měl tolik duchapřítomnosti, že ještě v letu vypnul hlavní vypínač elektřiny, aby zabránil požáru. Vyvázl jako zázrakem bez nejmenšího šrámu, v boxech usedl do náhradního vozu a po problémech s motorem dokončil závod devět kol za Prostem.

Video si přehrajete zde

Jos Verstappen – Velká cena Německa 1994

Jos Verstappen při Velké ceně Německa 1994 unikl jako fénix z plamenů. Jeho vůz benetton vzplál ve vteřině.

Měla to být rutinní zastávka v boxech při Velké ceně Německa 1994, ale při tankování vystříklo malé množství paliva a málem z toho byla katastrofa.

Verstappenův Benetton pohltila mohutná ohnivá koule. I když maršálové byli rychle po ruce, aby peklo uhasili, škod vzniklo dost. Nizozemec a pět mechaniků putovalo kvůli popáleninám do nemocnice, ale rychle byli zpět, nic vážného.

Uvnitř garáže scéna připomínala následky bitvy. Všude bylo rozházené nářadí a vybavení, několik lidí leželo na zemi, zatímco jiní se stále snažili svléknout doutnající kombinézu. Z následků požáru byl ohromen i Michael Schumacher, týmový kolega Verstappena, který o něco později také ze závodu odstoupil.

Vyšetřování odhalilo, že požár byl způsoben odstraněním filtru, který umožnil týmu zvýšit rychlost doplňování paliva o 12,5 procenta. Benetton byl shledán vinným ze snahy získat výhodu, ale žádný trest nedostal. Ostatní týmy totiž potvrdily, že udělaly totéž.

Video si přehrajte zde

Martin Brundle – Velká cena Austrálie 1996

Martin Brundle a jeho hororová nehoda v Austrálii 1996

Velká cena Austrálie se v roce 1996 přesunula z Adelaide do Melbourne a už po třech zatáčkách musel být závod zastaven.

Řetězová reakce způsobená náhlým brzděním Oliviera Panise v ligieru vedla k tomu, že David Coulthard stočil svůj mclaren doleva přímo do dráhy Martina Brundla. Jeho auto vyletělo do vzduchu, několikrát se přetočilo, rozpadlo se na kusy a zarazilo o hrazení.

„Jel jsem na šestém místě a asi 290 km/h, takže jsem nedokázal nijak reagovat. Poté jsem byl jen pasažér a soustředil se na to, abych se nepraštil do hlavy,“ popsal pozdější reportér britské ITV.

K šoku všech přítomných sám z vraku vylezl a běžel k náhradnímu autu, ani s ním po kolizi s Pedrem Dinizem nedokončil.

Video si přehrajte zde

David Coulthard – Velká cena Belgie 1998

Hromadná nehoda ve Spa-Francorchamps 1998. David Coulthard měl obrovské štěstí - mohl pokračovat v závodě.

Milovník Česka David Coulthard nikdy nebyl mistrem světa, ale do historie se zapsal způsobením možná největší hromadné nehody v F1.

Velká cena Belgie 1998 ve Spa-Francorchamps začala za vydatného deště, Mika Hakkinen bleskově vystřelil ze startovního roštu a v hustých gejzírech vody vedl balík jezdců.

Coulthard ztratil kontrolu nad svým mclarenem a narazil do boční bariéry. Jeho vůz se poté odrazil, vrátil na trať a přímo do dráhy protijedoucích aut. Jeho vůz, nebo spíše trosky, které z něj zbyly, létaly všude možně.

Následoval totální masakr. Auta do sebe narážela, tříštila se a pneumatiky poskakovaly přes trať a některé dokonce letěly až na přilehlé tribuny. Zázrak byl, že se nikdo nezranil a po restartu závodu všichni pokračovali. Včetně Davida Coultharda.

Video si přehrajte zde

Robert Kubica – Velká cena Kanady 2007

Havárie Roberta Kubici v Kanadě 2007

Robert Kubica prožíval u týmu BMW Sauber skvělou sezonu, V Kanadě si jel pro další body, když po kontaktu s vozem Jarna Trulliho ve 27. kole zcela ztratil kontrolu nad řízením.

Vůz se vznesl na kraji trávy do vzduchu, nosem nahoru letěl do bariéry, narazil čelně do stěny a převalil se přes trať do dráhy protijedoucích aut.

Není divu, že z auta nic nezbylo, ve chvíli nárazu se pohybovalo rychlostí 300 km/h a na pilota působilo neuvěřitelných 75 G. Samozřejmě byl otřesen, ale žádné vážné zranění neměl. To se rovnalo zázraku. Poláka zachránil jeho monokok, který zůstal jako jediný nepoškozen.

Video si přehrajte zde

Mark Webber – Velká cena Evropy ve Valencii 2010

Na umělé dráze ve Valencii poblíž moře se závodilo pár let a betonové koryto téměř bez možnosti předjíždění si moc fanoušků nezískalo. A nehody tam bývaly děsivé, kromě Josefa Krále, který zde havaroval s monopostem GP2, zde prožil největší nehodu kariéry Mark Webber.

Jeho jízda ve Valencii 2010 skončila poté, co si škrtl vozem o zadní kolo Lotusu Heikkiho Kovalainena. Vzlétl s vozem do vzduchu, rotoval a narážel do asfaltu, z auta létaly trosky až se definitivně rozbilo o bariéru.

„Narazil jsem do něj v rychlosti 300 km/h, ani jsem nepotřeboval, aby mi Red Bull dal křídla,“ vtipkoval později australský závodník. „Na těchto situacích je zvláštní, že vše se odehrává v děsivém tichu. Jen vím, že jsem si říkal, že tohle může skončit jakkoliv.“

Nastala ta nejlepší varianta, Webberovi se nic nestalo.

Fernando Alonso – předsezonní testy v Barceloně 2015

Testování před sezonou F1 bývá rutina, kromě zkoušení nových součástí monopostů se nic dramatického neděje. V roce 2015 však měl Fernando Alonso vážnou nehodu. Čtvrtý den jízd na okruhu Circuit de Catalunya ztratil kontrolu nad řízením a narazil do zdi. V rychlosti 240 km//h.

Nezranil se, ale rána to byla pořádná. Když se ho záchranáři podle protokolu ptali, kdo je a čím se živí, údajně odpověděl: „Jmenuji se Fernando, závodím na motokárách a chci být jezdcem formule 1“. Myslel si, že je rok 1995 a jemu je 13 let. Nepamatoval si svůj debut v F1 ani titul mistra světa.

Po havárii strávil 3 dny v nemocnici na pozorování a zjistilo se, že důvodem všeho byl pravděpodobně výboj elektrického proudu, který ho v autě zasáhl.

Video z nehody neexistuje, ale už se ji někteří pokusili zrekonstruovat.

Romain Grosjean – Velká cena Autrálie 2020

Francouz Grosjean přežil v podstatě bez následků asi nejděsivější nehodu formule 1 v posledních letech. Havaroval v roce 2020 v Austrálii, jeho auto se rozpůlilo o svodidla.

Možná nejděsivější nehoda moderní formule 1 se odehrála krátce po startu. Grosjean na konci pole škrtl o monopost Daniila Kvjata, což ho katapultovalo do svodidel. Vletěl do nich zpříma (silou 53 G), vůz se rozpůlil a okamžitě explodoval. Život mu podle všeho zachránil systém Halo, tedy „svatozář“, kterou mají jezdci nad hlavami. Mnozí proti ní brojili, nelíbil se jim vzhled i to, že F1 ztratí kus své DNA. Teď ale prokázala, že je účinná. Právě systém Halo podle všeho prorazil svodidla před jeho přilbou.

Monopost vlétl mezi svodidla a zohýbal je jako papír, předek i s jezdcem prošel skrz. Druhá část odletěla zpět. A to nebylo vše, hororová podívaná pokračovala – přišel výbuch jako z akčního filmu. Plameny byly tak silné, že se záchranáři přes intenzivní hašení nedokázali k auto dostat a vypadalo to, že francouzský jezdec uhoří.

Ale Grosjean byl nejen nezraněn, ale také při vědomí – rozepnul si pásy, vylezl z vraku a proběhl plameny na svobodu. Trvalo mu to půl minuty a všichni jen bezradně přihlíželi. Z naprosto šílené nehody vyvázl s lehkými popáleninami na rukou a nohou.

„Přiběhl jsem tam, udělal pár fotek, ale hned přestal fotit. Mysleli jsme, že je mrtvý,“ popisoval Vladimír Rys, český fotograf stáje Red Bull.

Lewis Hamilton – Velká cena Itálie 2021

Max Verstappen opouští trať po srážce s Lewisem Hamitlonem ve Velké ceně Itálie.

Střet v Monze dvou soků v bojích o titul byl jen jedním z mnoha v dramatické sezoně 2021 a možná ne tím nejnápadnějším. Při poměrně nízké rychlosti byl totiž monopost Maxe Verstappena vystřelen do vzduchu, aby následně přistál a projel se po Hamiltonově voze. Podlahou pochroumal Hamiltonův Mercedes.

Až přiblížené záběry prokázaly, že kolo přejelo svatozář a „zlehka“ se dotklo jezdcovy helmy. Chyběly milimetry, aby Hamilton přišel o hlavu. System Halo, tedy zmiňovaná svatozář, podle všeho zachránila Hamiltonovi život.

„Díky bohu za systém Halo. Myslím, že mě zachránil a zachránil mi krk. Byla to velká rána, ale jediné, na co jsem i po nehodě myslel, bylo, zda můžu dál pokračovat v závodě,“ říkal Hamilton. A skutečně mohl.

Video si přehrajte zde

Čou Kuan-jü – Velká cena Británie 2022

Děsivá nehoda Kuan-jü Čoua s alfou romeo při Velké ceně Británie (3. 7. 2022)

Čou Kuan-jü vystartoval a držel se na levé straně vozovky. Jenže Pierre Gasly roztočil George Russella, který vrazil do jeho alfy romeo. Čou letěl ve své formuli hlavou dolů přímo k bariéře. Bylo to jen pár sekund po startu.

Čínský pilot byl sice odnesen na nosítkách, pár minut po závodě ovšem vyšel ze zdravotnického střediska po svých. A byl dalším, kdo vychvaloval systém Halo. I jemu podle všeho zachránil život.