Mauricio Gugelmin – Velká cena Francie 1989
Na startu Velké ceny Francie 1989 nastal velký chaos. Brazilec Gugelmin s vozem stáje Lleyton House se vrhl do první zatáčky, kde se chtěl mezerou dostat vpřed. Ale soupeři ho zavřeli.
„Náhle byl Mansell vpředu, Berger vlevo a Boutsen vpravo,“ popisoval později. „Prudce jsem zabrzdil, zablokoval si přední kola a bylo to.“
Monopost Gugelmina vylétl do vzduchu. Měl tolik duchapřítomnosti, že ještě v letu vypnul hlavní vypínač elektřiny, aby zabránil požáru. Vyvázl jako zázrakem bez nejmenšího šrámu, v boxech usedl do náhradního vozu a po problémech s motorem dokončil závod devět kol za Prostem.
Jos Verstappen – Velká cena Německa 1994
Měla to být rutinní zastávka v boxech při Velké ceně Německa 1994, ale při tankování vystříklo malé množství paliva a málem z toho byla katastrofa.
Verstappenův Benetton pohltila mohutná ohnivá koule. I když maršálové byli rychle po ruce, aby peklo uhasili, škod vzniklo dost. Nizozemec a pět mechaniků putovalo kvůli popáleninám do nemocnice, ale rychle byli zpět, nic vážného.
Uvnitř garáže scéna připomínala následky bitvy. Všude bylo rozházené nářadí a vybavení, několik lidí leželo na zemi, zatímco jiní se stále snažili svléknout doutnající kombinézu. Z následků požáru byl ohromen i Michael Schumacher, týmový kolega Verstappena, který o něco později také ze závodu odstoupil.
Vyšetřování odhalilo, že požár byl způsoben odstraněním filtru, který umožnil týmu zvýšit rychlost doplňování paliva o 12,5 procenta. Benetton byl shledán vinným ze snahy získat výhodu, ale žádný trest nedostal. Ostatní týmy totiž potvrdily, že udělaly totéž.
Martin Brundle – Velká cena Austrálie 1996
Velká cena Austrálie se v roce 1996 přesunula z Adelaide do Melbourne a už po třech zatáčkách musel být závod zastaven.
Řetězová reakce způsobená náhlým brzděním Oliviera Panise v ligieru vedla k tomu, že David Coulthard stočil svůj mclaren doleva přímo do dráhy Martina Brundla. Jeho auto vyletělo do vzduchu, několikrát se přetočilo, rozpadlo se na kusy a zarazilo o hrazení.
„Jel jsem na šestém místě a asi 290 km/h, takže jsem nedokázal nijak reagovat. Poté jsem byl jen pasažér a soustředil se na to, abych se nepraštil do hlavy,“ popsal pozdější reportér britské ITV.
K šoku všech přítomných sám z vraku vylezl a běžel k náhradnímu autu, ani s ním po kolizi s Pedrem Dinizem nedokončil.
David Coulthard – Velká cena Belgie 1998
Milovník Česka David Coulthard nikdy nebyl mistrem světa, ale do historie se zapsal způsobením možná největší hromadné nehody v F1.
Velká cena Belgie 1998 ve Spa-Francorchamps začala za vydatného deště, Mika Hakkinen bleskově vystřelil ze startovního roštu a v hustých gejzírech vody vedl balík jezdců.
Coulthard ztratil kontrolu nad svým mclarenem a narazil do boční bariéry. Jeho vůz se poté odrazil, vrátil na trať a přímo do dráhy protijedoucích aut. Jeho vůz, nebo spíše trosky, které z něj zbyly, létaly všude možně.
Následoval totální masakr. Auta do sebe narážela, tříštila se a pneumatiky poskakovaly přes trať a některé dokonce letěly až na přilehlé tribuny. Zázrak byl, že se nikdo nezranil a po restartu závodu všichni pokračovali. Včetně Davida Coultharda.
Robert Kubica – Velká cena Kanady 2007
Robert Kubica prožíval u týmu BMW Sauber skvělou sezonu, V Kanadě si jel pro další body, když po kontaktu s vozem Jarna Trulliho ve 27. kole zcela ztratil kontrolu nad řízením.
Vůz se vznesl na kraji trávy do vzduchu, nosem nahoru letěl do bariéry, narazil čelně do stěny a převalil se přes trať do dráhy protijedoucích aut.
Není divu, že z auta nic nezbylo, ve chvíli nárazu se pohybovalo rychlostí 300 km/h a na pilota působilo neuvěřitelných 75 G. Samozřejmě byl otřesen, ale žádné vážné zranění neměl. To se rovnalo zázraku. Poláka zachránil jeho monokok, který zůstal jako jediný nepoškozen.
Mark Webber – Velká cena Evropy ve Valencii 2010
Na umělé dráze ve Valencii poblíž moře se závodilo pár let a betonové koryto téměř bez možnosti předjíždění si moc fanoušků nezískalo. A nehody tam bývaly děsivé, kromě Josefa Krále, který zde havaroval s monopostem GP2, zde prožil největší nehodu kariéry Mark Webber.
Jeho jízda ve Valencii 2010 skončila poté, co si škrtl vozem o zadní kolo Lotusu Heikkiho Kovalainena. Vzlétl s vozem do vzduchu, rotoval a narážel do asfaltu, z auta létaly trosky až se definitivně rozbilo o bariéru.
„Narazil jsem do něj v rychlosti 300 km/h, ani jsem nepotřeboval, aby mi Red Bull dal křídla,“ vtipkoval později australský závodník. „Na těchto situacích je zvláštní, že vše se odehrává v děsivém tichu. Jen vím, že jsem si říkal, že tohle může skončit jakkoliv.“
Nastala ta nejlepší varianta, Webberovi se nic nestalo.
Fernando Alonso – předsezonní testy v Barceloně 2015
Testování před sezonou F1 bývá rutina, kromě zkoušení nových součástí monopostů se nic dramatického neděje. V roce 2015 však měl Fernando Alonso vážnou nehodu. Čtvrtý den jízd na okruhu Circuit de Catalunya ztratil kontrolu nad řízením a narazil do zdi. V rychlosti 240 km//h.
Nezranil se, ale rána to byla pořádná. Když se ho záchranáři podle protokolu ptali, kdo je a čím se živí, údajně odpověděl: „Jmenuji se Fernando, závodím na motokárách a chci být jezdcem formule 1“. Myslel si, že je rok 1995 a jemu je 13 let. Nepamatoval si svůj debut v F1 ani titul mistra světa.
Po havárii strávil 3 dny v nemocnici na pozorování a zjistilo se, že důvodem všeho byl pravděpodobně výboj elektrického proudu, který ho v autě zasáhl.
Video z nehody neexistuje, ale už se ji někteří pokusili zrekonstruovat.
Romain Grosjean – Velká cena Autrálie 2020
Možná nejděsivější nehoda moderní formule 1 se odehrála krátce po startu. Grosjean na konci pole škrtl o monopost Daniila Kvjata, což ho katapultovalo do svodidel. Vletěl do nich zpříma (silou 53 G), vůz se rozpůlil a okamžitě explodoval. Život mu podle všeho zachránil systém Halo, tedy „svatozář“, kterou mají jezdci nad hlavami. Mnozí proti ní brojili, nelíbil se jim vzhled i to, že F1 ztratí kus své DNA. Teď ale prokázala, že je účinná. Právě systém Halo podle všeho prorazil svodidla před jeho přilbou.
Monopost vlétl mezi svodidla a zohýbal je jako papír, předek i s jezdcem prošel skrz. Druhá část odletěla zpět. A to nebylo vše, hororová podívaná pokračovala – přišel výbuch jako z akčního filmu. Plameny byly tak silné, že se záchranáři přes intenzivní hašení nedokázali k auto dostat a vypadalo to, že francouzský jezdec uhoří.
Ale Grosjean byl nejen nezraněn, ale také při vědomí – rozepnul si pásy, vylezl z vraku a proběhl plameny na svobodu. Trvalo mu to půl minuty a všichni jen bezradně přihlíželi. Z naprosto šílené nehody vyvázl s lehkými popáleninami na rukou a nohou.
„Přiběhl jsem tam, udělal pár fotek, ale hned přestal fotit. Mysleli jsme, že je mrtvý,“ popisoval Vladimír Rys, český fotograf stáje Red Bull.
Lewis Hamilton – Velká cena Itálie 2021
Střet v Monze dvou soků v bojích o titul byl jen jedním z mnoha v dramatické sezoně 2021 a možná ne tím nejnápadnějším. Při poměrně nízké rychlosti byl totiž monopost Maxe Verstappena vystřelen do vzduchu, aby následně přistál a projel se po Hamiltonově voze. Podlahou pochroumal Hamiltonův Mercedes.
Až přiblížené záběry prokázaly, že kolo přejelo svatozář a „zlehka“ se dotklo jezdcovy helmy. Chyběly milimetry, aby Hamilton přišel o hlavu. System Halo, tedy zmiňovaná svatozář, podle všeho zachránila Hamiltonovi život.
„Díky bohu za systém Halo. Myslím, že mě zachránil a zachránil mi krk. Byla to velká rána, ale jediné, na co jsem i po nehodě myslel, bylo, zda můžu dál pokračovat v závodě,“ říkal Hamilton. A skutečně mohl.
Čou Kuan-jü – Velká cena Británie 2022
Čou Kuan-jü vystartoval a držel se na levé straně vozovky. Jenže Pierre Gasly roztočil George Russella, který vrazil do jeho alfy romeo. Čou letěl ve své formuli hlavou dolů přímo k bariéře. Bylo to jen pár sekund po startu.
Čínský pilot byl sice odnesen na nosítkách, pár minut po závodě ovšem vyšel ze zdravotnického střediska po svých. A byl dalším, kdo vychvaloval systém Halo. I jemu podle všeho zachránil život.