Upravují dacie i teslu. Do Essenu přijela i vytuněná policejní dodávka

  • 6
Na jaře míří do německého Essenu pravověrní petrolheadi, na sklonku roku pak příznivci tuningu. I letos se na zdejším výstavišti konala Essen Motor Show, tedy pomyslná tečka za srazovou sezonou. K vidění byly stovky více či méně upravených vozů, kromě očekávatelných modelů se v halách prezentovaly u tunerů i poměrně neobvyklé kousky.

Tradiční prosincový „svátek“ pro příznivce tuningu letos přilákal na 500 vystavovatelů, za deset dní halami essenského výstaviště prošlo více než 200 tisíc návštěvníků. Podle očekávání byla řada vystavovaných vozů německé výroby, mezi tunery jsou velmi oblíbené zejména volkswageny. Důkazem je i třeba letošní počin kampaně Tune it safe!, která je společnou aktivitou spolkového ministerstva dopravy, německé policie, Asociace automobilových tunerů (Verband Der Automobil Tuner) a výstaviště Essen.

Bezpečnostní kampaň již od roku 2005 upozorňuje na rizika spojená s nelegálními a nekvalitními úpravami. Každý rok se na jejím stánku v Essenu ukáže speciálně upravený vůz v barvách německé policie coby poselství toho, že smysl mají zejména profesionální a funkční úpravy. Letos byla tato iniciativa prezentována prostřednictvím elektrovozu Volkswagenu ID.Buzz, o jehož úpravu se postaral německý úpravce Irmscher. Vozu dodal stylový aerodynamický paket, nová kola a odpružení značky KW.

Essen Motor Show 2023

Nešlo přitom o jediný upravený elektrovůz, který byl na výstavišti k vidění. Další elektromobily bylo možné vidět třeba na stánku jihokorejského výrobce pneumatik Hankook, v hale tuningXperience, kde své vozy prezentují soukromí majitelé, a v níž byly k vidění zajímavé objekty včetně třeba dvou upravených Lotusů Esprit, či na stánku domácího výrobce odpružení H&R. Ten však do Essenu přivezl i velmi zajímavou přestavbu běžného Fordu Capri třetí generace od společnosti HolyHall.

Kompletně přepracovaný vůz do podoby závodního speciálu skupiny 5 (Group 5) za použití bodykitu z Velké Británie, který byl společnosti dodatečně individuálně upraven, pohání 5,7litrový osmilitr LS1 z Chevroletu Corvette o výkonu 350 koní, který je spjat s šestistupňovou manuální převodovkou BMW upravenou speciálně pro tento motor. Přední náprava s přepracovanou geometrií používá montážní body příčných ramen z vozu BMW E90, ze stejného modelu pak byla převzata kompletní zadní náprava, která byla opatřena speciálním příčnými rameny. Vůz jezdí na kolech Rotiform LHR-M (17" na přední a 20" na zadní nápravě) obutých do slicků Yokohama. Odpružení dodala firma H&R.

Zajímavou perličku v Essenu prezentovala společnost KW, na jejím stánku byl totiž k vidění závodní speciál kategorie LMDh od Lamborghini, model SC63. Jeho slavnostního odhalení se ujal německý úpravce, moderátor a youtuber Jean Pierre Kraemer.