Veletrh veteránů a supersportů Techno-Classica Essen si od prvního ročníku konaného v roce 1989 vydobyl velké renomé. Motoristický jarmark, který pokaždé přivítá na dvě stě tisíc návštěvníků, v neděli skončil. K vidění byly kromě supersportů a veteránů také traktory, bicykly, motorky a spousta prodejců nabízejících doplňky, náhradní díly, veteš a vše co souvisí se světem aut.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podívejte, co v Essenu zaujalo fotografa iDNES.cz Lukáše Hrona.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
De Lorean nesmí na žádné veteránské výstavě chybět. Přitom to byl jeden velký propadák.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Letošní Essen byl menší než v uplynulých letech, také návštěvníků se zdálo méně než v minulosti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Německé zastoupení mladoboleslavské Škody na svém stánku prezentovalo například model 1100 OHC Coupé.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velmi netradičně pojatá prezentace: Citroën 2CV (1986) s nájezdem pouhých 124 kilometrů uzavřený v krabičce inspirované balením jedněch z nejznámějších angličáků na světě. Cena za vůz, kterému nikdo v Česku neřekne jinak než „kachna“, činí 42,5 tisíce eur (zhruba jeden milion korun), přikoupit k němu lze i onu netradiční „garáž“, a to za šest tisíc eur (více než 141 tisíc korun).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na německé výstavě je tradičně bezpočet brouků. V tomto případě přestavený na terénní speciál.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Techno-Classica je z velké části prodejní výstavou, velká část vystavených aut je k mání.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento v letech 2012 až 2018 kompletně zrestaurovaný Aston Martin DB4 v barvě Desert White a černými koženými sedadly má kompletně zdokumentovanou historii je to vůz postavený pro švédského závodníka Oscara Swahna, který se s ním v roce 1960 zúčastnil nizozemské Tulip Rally, kde skončil celkově druhý. Vůz je k mání za 575 tisíc euro, tedy v přepočtu více než 13,5 milionu korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BMW M1 s dobovou úpravou karoserie po vzoru tovární specifikace Procar. Vůz nechal u BMW Motorsport upravit první majitel, který byl německá hudební producent, hudebník, zpěvák a skladatel Franz Reuther známý jako Frank Farian. Reuther, který produkoval například skupiny Boney M. či Milli Vanilli, vůz vlastnil deset let.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Modelová řada Passat slaví letos 50 let existence, Volkswagen tak svůj výstavní prostor v Essenu věnoval právě jí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 356 Pre-A s prodlouženou zadní částí. Jde údajně o počin dealerství z počátku 50. let minulého století, takto upravený vůz byl schopen dosáhnout o osm kilometrů vyšší maximální rychlosti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Skútr inspirovaný ikonickým broukem od Volkswagenu. S myšlenkou netradičního využití ikonických blatníků přišel jako první pravděpodobně Brent Walter, který své dva první počiny s motory 79 a 212 ccm pojmenované Volkspod ukázal v roce 2020.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 944 DP Cargo zaujme netradiční karoserií shooting brake. Jde o stavbu německé společnosti DP Motorsport.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Essenu je tradičně k vidění nespočet různých úprav klasických porsche. Jednou z nich je Zero P1, elektrický počin nizozemské společnosti Zeroclassics. Vůz je osazen 70KWh baterií, dojezd činí 400 kilometrů. Výkon je omezen na 400 koní, maximální točící moment má 500 Nm. Toto kupé klasického vzhledu vážící 1 400 kg zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 993 Targa v podání německé společnosti Kreinzel má oproti továrnímu provedení se skleněnou střechou, která se zasouvala pod zadní sklo, klasičtější vzhled s kovovým obloukem. Vyrobeno bude pouze 100 kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Restaurátorské dílny se na tradičním veletrhu prezentují mimo jiné i rozpracovanými projekty.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Maserati Mistral 4000 Coupé z roku 1968. V letech 1964 až 1970 bylo vyrobeno pouze 828 kusů tohoto kupé.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento Chevrolet Corvette první generace z roku 1954 je k mání za 59 tisíc eur, tedy v přepočtu téměř 1,4 milionu korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Restaurátoři na výstavišti mnohdy názorně ukazují, že v případě šikovných rukou lze zachránit vůz v prakticky jakémkoli stavu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aestec GTS je vůz vzdávající hold legendárnímu Porsche 904. Jako základ k přestavbě slouží modely Boxster řad 986 a 987, které jsou vzhledem ke koncepci motoru uprostřed přímým potomkem modelu 904.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na veteránské akci v Essenu se každoročně prezentují i vybrané automobilky, tou nejdominantnější letošního ročníku byl jednoznačně stuttgartský Mercedes Benz. Návštěvníci mohli z uctivé vzdálenosti obdivovat třeba dvojici modelů 500 K (W 29) z roku 1935 a CLK-GTR Roadster (R 297) z roku 2002 ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... nebo klasiky v podání například modelu 300 SL „Gullwing“, který na této akci patří k nejzastoupenějším modelům vůbec. „Okřídlené“ mercedesy jsou k vidění i na řadě dalších stánků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato Toyota 2000 GT z roku 1967, která je jedním z pouhých 351 vyrobených kusů, hledá nového majitele za 890 tisíc eur, tedy v přepočtu téměř 21 milionů korun. Vůz s pravostranným řízením má původní lak a původní interiér.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport Zagato Spyder z roku 1929 s téměř kompletní historií vlastnictví je po rozsáhlé starší rekonstrukci. Poslední generální oprava tohoto raritního karosářského provedení proběhla v roce 2019.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Řadě automobilových klenotů, které jsou na essenském výstavišti k vidění, bylo možné nahlédnout i pod kapotu. Jako třeba tomuto Abarthu 850 TC.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Funkční prototyp Audi 200 Trans Am z roku 1988. Jde o vývojový vůz pro šampionát Trans AM v roce 1989.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mercedes-Benz 319 D (1963) v provedení pro převoz automobilů
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mercedes-Benz 500 SEL v provedení shooting brake vyrobený na objednávku japonského umělce Yayoiu Kusamy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hot Rod Ford Model A 5 Window Coupe z roku 1930 osazený 5,7litrovým motorem z Chevroletu El Camino (1974)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
I toto Ferrari 250 GTE SWB je na prodej. Cena byla na doptání.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Fiat Abarth 595 z roku 1967 po kompletní renovaci, po níž najel jen 20 kilometrů. Vůz je k mání za 29 595 eur (zhruba 697 tisíc korun).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jedno z pouhých 150 vyrobených Lamborghini Countach LP 400 (1975). Vůz byl jako nový dodaný do Německa, v té době měl červený lak v kombinaci s černým interiérem. Krátce poté však putoval na Floridu, kde během jeho více než desetiletého pobytu došlo na přečalounění interiéru do béžové kůže, aby následně v roce 1989 podniklo cestu do Švédska, kde se jeho majitelem stal prezident Volvo Transport Corporation Rune Svensson. V roce 2005 pak vůz opět změnil majitele, zůstal však ve Švédsku. Nový vlastník jej nechal přelakovat do stříbrné a interiér nechal přečalounit do hnědé barvy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Alfa Romeo 155 V6 TI, kterou řídil Alessandro Nannini.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na letošním ročníku Techno-Classica Essen nechyběla ani automobilová ikona v podání Ferrari F40.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Austin Healey 100 BN2 Race Car (1956)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BMW 320 Group 5 Turbo Schnitzer je věrnou replikou jedné z legend německého šampionátu DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Východoněmecký sporťák Melkus RS 1000
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato replika Maserati A6GCS (1953) z dílen argentinské společnosti Pur Sang je k mání za 699 900 eur (téměř 16,5 milionu korun). Originální předloha vznikla v dílnách italského Maserati v počtu pouhých čtyř kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
MG Xpower SV-R vznikal v Itálii, s původní britskou značkou má společné jen jméno.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento kompletně zrenovovaný Arnol-Bristol Bolide Roadster z roku 1954 je k mání za 342,5 tisíce eur (více než osm milionů korun).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari BB 512 Competizione Group 4 (1977)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 195 Inter Vignale Coupe (1950) vzniklo v počtu pouhých 28 kusů. Je to druhý model italské automobilky určený do běžného silničního provozu. Mezi lety 1960 a 1981 se vůz nacházel v Americe, kde jej značně poškodil požár garáže. Vůz byl poté opatřen karoserií z modelu 166. Do původní podoby se vůz vrátil díky britskému sběrateli lordu Brocketovi. Současný americký vlastník investoval do další renovace více než 300 tisíc dolarů (téměř 6,4 milionu korun).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ford Capri RS3100 Group 2, závodní vůz postavený v roce 2019
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Essenská Techno-Classica nezklame ani příznivce jedné stopy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na prestižní veteránské akci nesmí chybět klasický zástupce britské automobilové historie: Jaguer E-type.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz