Trumpův muž ruší nereálnou ekonormu pro auta

  8:02aktualizováno  8:02
Za loňský rok se v Americe prodalo přes 17 milionů nových aut, skoro dva miliony z toho tam daly dohromady tři nejpodávanější auta - Ford F-150, Chevrolet Silverado a RAM. To jsou všechno plnotučné americké mamutí pick-upy, s osmiválcem pod kapotou. A takový motor má podle představ tvůrců amerických emisních norem jezdit za necelých pět litrů benzinu na sto.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ford

Že by tvůrci ekonorem rádi i o fyzikálních zákonech hlasovali, to známe i z Evropy. V Americe se jim postavil Donald Trump s pomocí agentury pro dohled nad ochranou životního prostředí (EPA). Ta tedy zrušila emisní normy připravené pro rok 2025, které předepisovaly výrobcům razantně snížit spotřebu.

Automobilky už počítaly se škrty v nabídce svých modelů mezi velkými SUV, pick-upy a sportovními vozy, podle některých odhadů by se jednalo až o polovinu modelů v nabídce. A naopak plánovaly zařadit více elektromobilů, případně dieselů (ty ale s velkou opatrností, připomeňme, že hon na čarodějnice v aféře Dieselgate začal v USA).

Předpis, který měl platit pro modely nabízené od roku 2022 a nejpozději v roce 2025, nařizoval snížit flotilovou spotřebu (průměr spotřeb všech prodaných aut značky) na 54 mil na galon, to při přepočtení na spotřebu, jak ji udáváme my v Evropě, dělá 4,63 litru na sto kilometrů. Při jeho překročení měly automobilky platit vysoké pokuty. To jsou hodnoty, na které se dnes tabulkově dostávají evropské maloobjemové diesely v autech velikosti VW Golf. Jenže Amerika je zvyklá na plnotučné terénní modely a velké motory.

Paradox: Boj proti emisím má za následek růst emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Tento předpis vešel v platnost na poslední chvíli na začátku roku 2017 pod vedením administrativy Baracka Obamy. Donald Trump po svém nástupu do Bílého domu prohlásil, že udělá vše pro to, aby byl zrušen.

Aktuální americký prezident už v březnu prohlásil, že by připravené normy ovlivnily vývoj amerického autoprůmyslu a zaměstnanosti. Trump má navíc od loňska ve vedení EPA svého spojence Scotta Pruitta, drsného právníka, který nemá ekoaktivisty v lásce a v minulosti jako prokurátor v Oklahomě vytrvale hnal právě EPA k soudu. 

Pruitt tedy začal jednat. Proběhlo několik jednání s kapitány amerických automobilek, mimo jiné se Sergiem Marchionnem (FCA Fiat Chrysler) a Marry Barrovou (General Motors).

EPA a NHTSA (americký úřad pro bezpečnost silničního provozu) mají v následujících měsících vypracovat nový návrh emisních limitů. „EPA zavede národní standardy, které umožní výrobcům vyrábět auta, která lidé chtějí a mohou si je dovolit,“ okomentoval Pruitt. Jeho agentura ve svém rozhodnutí uvedla, že nařízení stanovené v Obamově administrativě „vyvolává obavy související s bezpečností automobilů a výsledky ve významných dodatečných nákladech na spotřebitele, zejména na spotřebitele s nízkými příjmy.“

Scott Pruitt už dříve označil Obamovy limity spotřeby za přehnané a nerealizovatelné. Nové rozhodnutí má být také začátkem sjednocování emisní legislativy všech států USA. Tím se má omezit autonomie jednotlivých států ve tvorbě emisních předpisů.

Pruitt neskrývá, že nová politika míří proti kalifornské agentuře CARB (California Air Resources Board), která se „utrhla ze řetězu“ a stanovovala ultrapřísné limity, které jsou schopné splnit jen elektromobily a hybridy (v Kalifornii se ročně prodá kolem 2 milionů nových aut).

Rušenou normu tvořila americká EPA právě podle kalifornské ekonormy. „Federalismus neznamená, že jeden stát může diktovat standardy pro zbytek země,“ komentoval nedávno Pruitt. Automobilky tedy teď slaví. Vývoj zaměřený na snížení spotřeby (a s ní souvisejících emisí) ovšem pokračuje.

Proti zrušení přísné ekonormy už se ozývají hlasy. „Čistší a efektivnější auta jsou to, co pomohlo automobilkám odrazit se od hlubin recese a bude klíčem k celosvětové konkurenceschopnosti Ameriky v následujících letech,“ řekl Fred Krupp, prezident fondu pro ochranu životního prostředí (Environmental Defense Fund).

Kalifornie se ovšem nevzdává, společně s několika dalšími státy prý chystá další kroky. Proti zrušení normy se vyjádřil také kalifornský guvernér Jerry Brown a rozhodnutí EPA označil za „cynické zneužití moci, které otravuje vzduch a ohrozí zdraví všech Američanů“. Prezidentka CARB Mary Nicholsová už se nechala slyšet, že bude emisní standardy ostře bránit.

Generální prokurátor Kalifornie Xavier Becerra uvedl, že jeho tým rozhodnutí EPA přezkoumává: „V případě potřeby jsme připraveni podat žalobu k ochraně těchto standardů a bojovat za naše ovzduší,“ řekl. Zrušení předpisu odsoudili také guvernéři Oregonu a Washingtonu, stejně jako starostové Los Angeles, Oaklandu, San Franciska, Portlandu a Seattlu.

Edward J. Markey, demokratický senátor za Massachusetts řekl, že “Obamovy“ standardy jsou „technicky proveditelné a ekonomicky dosažitelné“ a dodal, že použije všechny legislativní nástroje k zablokování rozhodnutí EPA. Markey je členem Výboru pro životní prostředí a veřejné práce a předsedou senátní Klimatické pracovní skupiny. Rušené standardy podle Markeye předpokládaly, že do roku 2030 ušetří USA téměř 2,5 milionu barelů ropy ropy, což je podle agentury AP zhruba objem ropy, kterou Amerika doveze ze zemí OPEC.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Vychytralí řidiči v Praze předbíhají a blokují tak provoz

Řidiči využívají k odbočení pruhy pro přímý směr

Každý den se na pražském Smíchově opakuje stejná situace. Aby nemuseli čekat v koloně, porušují někteří řidiči...

Další z rubriky

Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy, tvrdí Toyota

Toyota Mirai

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Škoda ze hry o novou fabriku VW. Superb, nebo Karoq se přestěhují do Turecka

Škoda Superb Sportline

Mladoboleslavská značka měla mít na starosti stavbu závodu koncernu VW. Stavbu a vedení továrny, kde se kromě škodovek...

Najdete na iDNES.cz