(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

  • 37
Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově bude moci rovněž iniciovat stažení aut z trhu či uložit vysoké pokuty výrobcům či homologačním zkušebnám.

Nová pravidla, která jsou reakcí na skandál s emisemi u naftových vozů automobilky Volkswagen, schválili europoslanci. Formálně je ještě musí potvrdit Rada ministrů.

Podle současných pravidel schvalují nová auta národní úřady, které jako jediné mají i pravomoc zrušit těmto vozům homologaci. Od září 2020 bude moci i Evropská komise iniciovat stažení vozidel z trhu v rámci EU a v případě porušení předpisů ukládat pokuty až 30 000 eur (téměř 770 000 Kč) na automobil.

Automobilky vyzývají ke snížení cílů na redukci emisí, jsou mimo realitu

„Pokud se zjistí, že je v provozu například auto s nevyhovujícími hodnotami emisí oproti tomu, co deklaruje výrobce, Evropská komise bude moci výrobci uložit vysokou pokutu,“ uvedla k novému nařízení europoslankyně Dita Charanzová.

Nová pravidla se budou týkat vozidel uvedených do provozu poté, co toto nařízení vstoupí v platnost, tedy po 1. září 2020. Novinkou oproti stávajícím pravidlům je, že se budou kontrolovat nejen vozidla při uvedení na trh, ale namátkově i auta v provozu. 

Pokuty výrobcům i homologačním zkušebnám

Národní úřady budou moci udělit pokuty výrobcům či homologačním zkušebnám, pokud zjistí pochybení. Tedy v případě, že schválily či daly na trh vozidlo, jehož parametry neodpovídají uvedené specifikaci. 

„Pozitivem nového nařízení je, že nám po Evropě nebudou jezdit auta, která nesplňují evropská pravidla, včetně emisních norem,“ uvedl europoslanec Jiří Pospíšil. Přivítal, že nebude zřízen nový evropský úřad, ale že kontrolní pravomoc získá Evropská komise. Ta bude podle něj fungovat jako supervizor.

BMW čelí v USA žalobě kvůli podvodům s emisními testy

Nová pravidla jsou výsledkem dvouletého jednání, které koncem loňského roku vyústilo v politickou dohodu zástupců Evropského parlamentu, Rady ministrů a Evropské komise. Po schválení Radou ministrů začne nařízení platit ve všech zemích EU.

Emisní skandál Volkswagenu vypukl v září 2015, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) automobilku obvinila, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software umožňující skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí. Koncern se tak snažil obejít zákony na ochranu ovzduší, k čemuž se posléze přiznal. Vše o aféře Dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz - ZDE

,