Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Brusel: Automobilky hledají fígly, aby auta vypadala úspornější

Automobilky využívají nedokonalostí v definovaných podmínkách testů spotřeby a emisí, aby jejich auta vypadala úspornější a ekologičtější. Zjistila to nejnovější studie Evropské komise s tím, že až třetina z udávaného poklesu spotřeby jde na vrub vychytralým postupům při testech.
Že se údajům o spotřebě, které uvádějí automobilky nedá věřit, vědí motoristé už dlouho. Evropská komise to chce začít řešit.

Že se údajům o spotřebě, které uvádějí automobilky nedá věřit, vědí motoristé už dlouho. Evropská komise to chce začít řešit.

Standardizované homologační testy, testy spotřeby a emisí automobilů zdaleka neodpovídají kompletnímu rozsahu režimů, ve kterých se automobily používají v praxi. Jsou za to často kritizovány, protože automobilky své motory naladí tak, aby vyhověly v testovacích procedurách, ale v praxi už tak šetrné nejsou. Navíc normami přiškrcené moderní motory pak často mívají dost letargickou charakteristiku.

Evropské normy a nároky EU na snižování emisí vozidel jsou za to rovněž často kritizovány. Snaha šetřit palivo i životní prostředí se totiž v praxi míjí účinkem. Teď sama Evropská komise objevila další trhlinu ve vlastní spleti pravidel. Studie, kterou si nechala vypracovat, totiž ukázala, že automobilky při testech tak trochu podvádějí. Jenže vlastně v mezi pravidel, využívají mezer v definicích testovacích procedur, podobně třeba jako týmy formule 1 hledají skuliny v pravidlech.

Mezi lety 2002 a 2010 poklesly udávané průměrné emise CO2 na kilometr z původních 167,2 gramu na 140,4 gramu, hladina vypouštěných emisí je přitom přímo úměrná spotřebě paliva (1 g/CO2 odpovídá přibližně 0,04 l paliva na 100 km). Studie EK však zjistila, že asi 9,1 gramu z tohoto poklesu, tedy víc než třetina proklamovaných úspor, se děje vlastně jenom virtuálně a je vykazována jenom kvůli mezerám v definici testovacích postupů.

Automobilky při testech například používají speciální pneumatiky nebo provádí simulace na neobvykle hladkých vozovkách. V Bruselu jsou z tohoto zjištění rozladěni a tvrdí, že zákazníci by měli být také. V průměru totiž Evropané zaplatili za palivo při průměrném nájezdu 14 000 kilometrů u nových aut asi o 135 eur (téměř 3 500 korun) víc, než kolik by museli zaplatit, pokud by úspory udávané automobilkami byly reálné. Komise to nazývá klamáním spotřebitelů.

Autoři studie se navíc obávají, že podíl laboratorních úspor na vykazovaných hodnotách emisí CO2 a spotřeby by mohl ještě vzrůst s tím, jak EU plánuje zavést limit 95 CO2 gramů na kilometr do roku 2020. V současnosti je platný cíl 130 gramů do roku 2015. Evropští zákonodárci sice plánují i změny v samotných předpisech závazných při testech, ovšem zdaleka všechny kličky tím asi neodstraní a navíc se mohou objevit i některé nové. Nové zkušební metody mají být do praxe uvedeny v roce 2016.

Padají i návrhy, které volají například po různých formách testování vozů při jejich uvedení do provozu včetně jakési úvodní technické prohlídky. V USA se například některé testy provádí za definovaných podmínek v provozu a testovacích tratích namísto v laboratořích. Německé sdružení automobilového průmyslu například  uvádí, že opravdu unifikované a jednotné testy, které by všichni výrobci prováděli shodným způsobem, jsou potřebné a že automobilky na metodikách spolupracují.

Žádná forma testů však stejně nebude dokonalá. Bohužel dnešní tlak EU, kvůli kterému se hraje doslova o každou kapku spáleného paliva, vytváří situaci, kdy automobilky často musí sáhnout k různým opatřením, aby přísné limity splnily. Tyto kroky přitom zdaleka vždy nemusí být ku prospěchu samotných zákazníků a uživatelů i životního prostředí, což přitom byl původní záměr současné přísné regulace.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

14. května 2024,  aktualizováno  14:30

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...