Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste rychlostí, kterou očekávali. A mnozí dokonce řadí zpátečku. Zadlužené ekonomiky evropských států již nemají na velkorysé dotace, bez nichž bateriová auta nejdou tak na odbyt. Pohled na ně se postupně mění, i pokud se jedná o jejich bezemisnost.

Podle agentury BloombergNEF letos prodej plně elektrických aut poroste nejpomaleji od roku 2019. A hned lednová čísla to potvrzují. Jejich podíl v Evropě totiž meziročně klesl z 15,7 % na 11,9 %. Současně vzrostl trh s benzinovými auty o 4 %, a dobře se drží i ty se vznětovými motory, jejichž lednové prodeje s 13,4 % překonaly ty elektrické. Celkový počet elektrifikovaných vozů, tedy včetně mild-hybridů, full-hybridů a plug-in hybridů ale roste. Ostatně v nabídce výrobců lze mnohdy najít již jen auta s nějakou mírou elektrické podpory.

Současné vystřízlivění z elektromobility si od automobilek vyžaduje změnu kurzu a předefinování strategií přechodu od spalovacích motorů k plně elektrickému pohonu. Současně stále více států omezuje nebo zcela ruší pobídky pro nákup elektromobilů, protože již příliš zatěžovaly rozpočty řady zadlužených zemí. Tyto programy jsou většinou již jen velmi omezené a prostředky se více přesměrovávají do rozšiřování dobíjecí infrastruktury. Tu se totiž nedaří uspokojivě rozvíjet dokonce ani v bohatém Německu.

V České republice je podpora elektromobility jen minimální a jejich podíl na trhu se pohybuje na úrovni 3 %. V polovině března byl spuštěn dotační program na podporu elektromobility, přičemž skoro dvě miliardy korun na elektromobily a dobíjecí stanice jsou ale určeny výhradně pro firmy a podnikatele, a to výhradně na úvěr.

Rok 2023 končí pro americké automobilky vystřízlivěním z elektromobility

Automobilky jsou v nezáviděníhodné situaci. Byly nuceny stále masivněji investovat do elektromobility a investice se jim zatím nevrací.

Problémů naopak přibývá. Evropští výrobci se svými zdlouhavými rozhodovacími procesy nejsou schopni držet krok s dravými čínskými společnostmi, pro které mnohdy pracují špičkoví západní konstruktéři, designéři, technici, ale i nejvýznamnější subdodavatelé.

V tiskových materiálech a ve velkolepých prezentacích obvykle jejich zástupci srší optimismem, na interních poradách si ale mnohdy rvou vlasy. To, na co jsou v Evropě potřeba roky, v Číně stačí měsíce. Inovační tempo tamních automobilek je zběsilé, a i jim finanční zdroje vysychají, což je i čerstvý případ značky HiPhi. Tento čínský start-up se chystal vstoupit i na evropský trh a jeho auta se dočkala velmi pochvalných recenzí. Nově ale na půl roku pozastavil veškeré své aktivity a hledá kupce, aby se vyhnul bankrotu.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

Zatímco v Číně se elektromobilita již stala díky lepší cenové dostupnosti elektromobilů pro běžné zákazníky mainstreamovou záležitostí, v Evropě tomu tak ještě zdaleka není. Morální zastarávání techniky je mnohem větší než v Evropě. Tamní zákazníci chtějí stále nové modely, dva roky staré auto začíná být „out“.

Záměr s elektroauty zkomplikovalo logické zaměření automobilek na velké drahé modely, u nichž se dá očekávat lepší návratnost vývojových prostředků. V důsledku pandemie covidu, následného konfliktu na Ukrajině a vysoké inflace se zhoršila sociální situace a snížila se kupní síla obyvatel, a to i v bohatých západoevropských zemích.

Nejen Mercedes mění kurs

Zda a jak bude tento opatrnější trend přechodu od spalovacích aut k elektromobilům pokračovat a sílit, se uvidí po eurovolbách. Klíčovým momentem bude nepochybně plánované přehodnocení evropského zákazu prodeje spalovacích motorů v roce 2035, které má proběhnout za dva roky. Vše zatím nasvědčuje tomu, že by mohl být prodloužen.

V tomto smyslu mluví i šéf Mercedesu Öla Källenius. V roce 2019 tento tehdy nový šéf stuttgartské značky optimisticky prohlašoval, že do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu. Uběhlo pět let a podíl plně elektrických a plug-in hybridních vozidel zůstane letos zhruba na úrovni pětiny prodejů. Stuttgartský výrobce také omezil svůj střednědobý výhled na tuto technologii a očekává, že elektromobily budou tvořit polovinu prodejů později. Propad jejich prodejů po ukončení státních dotací Källenius zdůvodňuje „přílišným optimismem v celém odvětví“. Modely EQE a EQS pravidelně vyhrávají srovnávací testy a technologicky jsou ve srovnání s vozy z USA nebo Číny velmi konkurenceschopné, ale zatím zákazníky zatím příliš neoslovily. Dobře se prodávají zatím jen cenově dostupnější modely, jako je EQA nebo EQB.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Přechod k elektrickým autům chce tedy nově Mercedes vést již více na základě poptávky od zákazníků a podmínkách na trhu. Spalovací motory podle Källeniuse plánuje nabízet i v další dekádě. A také BMW i Porsche už dlouho opakovaně prohlašují, že je do budoucna třeba více technologických řešení.

Více realismu se objevuje i u dalších automobilek. Koncem toho loňského roku Audi uvedlo, že omezuje zavádění elektromobilů, a z velkorysých plánů rychle couvají další výrobci. Poté, co Mary Barraová, generální ředitelka největšího amerického koncernu General Motors, nedávno oznámila více hybridních pohonů namísto čistě elektrických aut, reagovaly finanční trhy růstem akcií GM. Po obřích propadech různých elektromobilek (Faraday Future, Fisker, Lucid či Rivian) není divu. Vyrábět auta pro podobné firmy bez dotací či státní podpory je jen velmi obtížné. Je veřejným tajemstvím, že čínská značka Nio prodělává na každém autě v přepočtu 800 tisíc korun.

MPV hlídá plínky, tancující supersport, plovoucí teréňák a zmrzlinová aféra

V případě Fiskeru to došlo dokonce až tak daleko, že cena akcií společnosti klesla na pouhých 0,46 centu a zkraje března dokonce hrozilo, že budou vyřazeny z obchodování na burze v New Yorku. Společnost Fisker Inc. musela propustit 15 % zaměstnanců a během čtvrtého čtvrtletí loňského roku vykázala ztrátu 463 milionů dolarů (10,8 miliardy Kč). Aktuálně se výroba Fiskeru zastavila a již brzy se ukáže, zda dojde k nalití peněz od Nissanu, který si brousil zuby na elektrický pick-up Alaska. Součástí této nové vlny elektrických značek byla i americká značka Faraday Future financovaná čínskými fondy. Také ona v současnosti bojuje o přežití.

Elektrické modely jsou ztrátovým byznysem i pro Ford. Ten koncem loňského roku prodělával na jenom autě v přepočtu 1,1 milionu korun a letos má být celková elektromobilní „sekyra“ ve výši 5 až 5,5 miliardy dolarů (cca 115 až 128 miliard korun). Na podobné úrovni se pohybuje i ztráta americké firmy Rivian, která sníží počet zaměstnanců o 10 %.. Přitom ještě před třemi lety v souvislosti s uvedením jejích akcií na burzu a velkými očekáváními tržní hodnota Rivianu dokonce překonala i Volkswagen, a to přestože v té době firma vyráběla jen necelá dvě auta denně. Večírek ale již skončil, a kocovina těch, kdo do akcií investovali, je určitě pořádná.

Místo elekroaut radši plug-in hybridy

S vývojem svého elektroauta po britské „vysavačové“ firmě Dyson skončil i Apple, a to po desetiletém vývoji a odepsání investice ve výši přes 10 miliard dolarů. Podle čerstvé zprávy luxusní značky Bentley a Aston Martin odložily představení svých prvních plně elektrických vozů kvůli silné poptávce a radši se soustřeďují na plug-in hybridy.

Za neuváženou sázku na elektromobily byl čerstvě vyhozen Stephen Scherr, šéf firmy Hertz, jedné z největších autopůjčoven světa. Ta musela vyřadit ze svých flotil desetitisíce elektrických aut, protože o ně není zájem a jejich opravy jsou příliš nákladné. U Hertzu je tedy opět nahrazují auty s tradičnějším pohonem.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Minulý měsíc předseda největší světové automobilky Toyoty Akio Toyoda předpověděl, že elektromobily na baterie budou tvořit pouze 30 % podílu na celosvětovém trhu. Japonci navíc oznámili, že radši bude platit pokuty za nadměrné emise, než aby uváděli na trh další a další podle nich nesmyslné plně elektrické modely.

Zejména rozvojová strategie Německa, která počítala s levnými energiemi z Ruska, dostala velkou ránu. Tu ruský vpád na Ukrajinu rozcupoval na kousky. Nejistý vývoj zatěžuje všechny tamní automobilky, ale i jejich dodavatele, které jsou mnohdy v České republice. Největší evropská ekonomika se letos propadla do recese a na ekonomických serverech se začaly objevovat titulky jako např. „Pokud dostane německá ekonomika rýmu, je velká šance, že ta česká dostane chřipku.“ A již také šéf Volkswagenu Thomas Schäfer pronesl plamenná slova, že německý automobilový průmysl je nemocný.

Na Herberta Diesse, který příliš zaměřil Volkswagen na elektromobily, nevzpomínají ve Wolfsburgu v nejlepším. A mění plány. Výroba masového elektromobilu ID.3 se nepřestěhuje do kmenového závodu ve Wolfsburgu, ale kvůli nedostatečné poptávce zůstane ve Cvikově. Volkswagen přichystal masivní škrtty a výrazné propouštění. Uvažuje také o vstupu PowerCo, divize zabývající se bateriemi, na burzu.

Škoda dostane na starosti spalovací motory pro celý VW. Už chystá výrobu

Zpomalení přechodu výhodou pro Škodu

Škoda má naopak v rámci koncernu nejdéle ze všech sázet na spalovací motory. „Nabízíme vozy se spalovacími motory, plug-in hybridy, mild hybridy i akumulátorová elektrická vozidla. To je stále naše ambice. Chceme, aby se spotřebitelé mohli rozhodnout a vybrat si v našem portfoliu. Snažíme se, aby tyto dveře zůstaly otevřené, dokud je spotřebitelé chtějí,“ říká šéf Škody Klaus Zellmer.

Loni Škoda dostala na starost vývoj spalovacích motorů pro celou skupinu. Je to logické, neboť mladoboleslavská automobilka je v rámci koncernu hodně zaměřená i na méně rozvinuté trhy, kde spalovací motory budou aktivní ještě velmi dlouho. Jsou na to dva různé pohledy. Ten, že Němci se zbavili zastaralé technologie, ale i druhý pohled, že to Škodě umožní používat spalovací motory co nejdéle. Modernizovaná Škoda Octavia zatím dostala jen mild-hybridní ústrojí, plug-in hybrid zatím do nabídky nedorazil a evidentně není prioritou.

„Plán rychlosti transformace k bateriovým elektrickým vozidlům byl před dvěma nebo třemi lety pro Evropu velmi ambiciózní,“ okomentoval současnou situaci Klaus Zellmer při prezentaci hospodaření značky v minulém týdnu. „Jak všichni vidíme, adaptace na bateriová elektrická vozidla se zpomalila. Není to rychlost, kterou jsme původně předpokládali.“

Naopak koncern Volkswagen hodně tlačí na elektromobilitu a staví ve Španělsku novou továrnu na výrobu bateriových článků pro elektromobily. Wayne Griffiths, šéf značek Seat a Cupra, ale agentuře Bloomberg vyjádřil své obavy ohledně plánů Španělska v souvislosti s elektromobilitou. „Od příštího roku bude asi polovina mé společnosti vyrábět elektrická auta,“ říká Griffiths. „Ve Španělsku pro to zatím není trh, a to mě znepokojuje. Příští rok budeme vyrábět elektromobily, ale pro koho? Je to jen 5 procent trhu.“

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Mnozí stále věří tomu, že se trh rozjede společně s příchodem levnějších modelů. A také s větší rozšířením fotovoltaických systémů na rodinných domech. V tomto směru je ale velkým problémem mnohde nedostatečně dimenzovaná rozvodná síť, která často zájemcům neumožňuje potřebné připojení. A množí se i různé restrikce. Naposledy např. nedávno v Nizozemsku, kde by se kvůli přetížení elektrické sítě neměly elektromobily nabíjet ve špičce. Ve hře bude brzy jistě i přiškrcení dobíjecího výkonu, aby bylo stále dostatek energie pro preferovaná tepelná čerpadla moderních budov.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Prodej nových aut v Česku loni stoupl, téměř každé dvacáté byl elektromobil

Výroba auta

Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Čtenáři knihovny ve finském Turku se díky elektromobilu Toyota bZ4X nemusejí...

VIDEO Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za...

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Portugalský prezident chtěl vidět v Praze renault, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

11. února 2025

Autopilot má problém s majáky. Vedou k digitálním epileptickým záchvatům aut

Premium

Míhání jasných světel v kontrastu k pohybu stínů, oslňující záblesky, tma. Jízda po noční magistrále unaví oči a dá mozku zabrat. Taková vyjížďka vás zanechá ve stavu blízkém migréně. Potrápit však...

11. února 2025

Utajená akce italských elektrosupersportů slavného studia Pininfarina v Praze

Exkluzivně

Nejvýkonnější italské auto a zároveň nejdražší, které koupíte v Česku. Automobilka Pininfarina představila na exkluzivní akci v Praze své supersporty. Česká republika je jedním z mála míst na světě,...

11. února 2025

Evropský vozový park: náruživí Italové a České fosilie, elektro je šafrán

Jak vlastně vypadá vozový park na evropských silnicích? Zpráva Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) shrnuje celkový stav, včetně průměrného stáří vozidel, podílu typů pohonu, počtu automobilů...

10. února 2025  16:30

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...