Diskuse k článku

Elektroauta budou problém pro servisy. Nebude je mít kdo opravovat

Škoda chce v roce 2020 prodat dva tisíce elektrických nebo plug-in hybridních verzí svých modelů. Do té doby však musí dealeři upravit showroomy a servisy. Před prací na vysokonapěťovém systému elektroauta je totiž třeba vůz umístit na 24 hodin do karantény. A je otázkou, kdo bude auta opravovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V82í14t 88O20ž34a61n79a 1188908375264

Na začátku článku velké strašení katastrofou a na konci je vše vyřešeno už od úrovně školství.

Vážení novináři, proč děláte všechno pro to, aby by ty kecy o vás od Myloše byly pravdivé?

+1/0
5.12.2018 21:21

K56a73r79e18l 10M29a71z33a28č 3367733966389

Za současných technologií a infrastruktury je násilný a rychlý elektromobilismus nesmysl! Měli tomu nechat pozvolný vývoj.

- Chabý dojezd, cena, doba nabíjení, náročný a drahý servis

- Baterie po letech ztrácí kapacitu, jako 5-8 letá ojetina neprodejné. Jejich náhrada bude se rovnat 3/4 ceny nového auta.

Při masivnějším zavedení e-aut:

- zdraží elektřinu

- omezí možnost vlastnit auto

- zjistí, že chybí zdroje elektřiny

- kolabuje přenosová soustava a hlavně ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ SE NELEPŠÍ

- zdraží všechna přenosná elektrická zařízená, protože vzácné kovy na výrobu baterií ještě zdraží

- zkolabuje evropský automotiv průmysl, což jsou desítky milionů nezaměstnaných (na to existují důvěryhodné studie)

+3/−3
2.12.2018 18:42

V60í68t 88O80ž42a56n17a 1918568455234

Když evropský automotiv na elektromobilitu nepřejde, tak zkrachuje 100%! Americké a asijské automobilky je převálcují.

+1/0
5.12.2018 20:56

P59e26t14r 30Č15e91r61v53e16n52ý 3576479977599

Kvalitní článek. Nezbývá než doufat, že elektroauta potřeba opravovat moc nebude. Ten nástup bude pozvolný a potřeba je opravovat bude mít několik let zpoždění. Možná až tak dlouho, dokud vydrží baterie. Mimochodem. Toyota ve svých hybridech stále ještě používá baterie Ni-Mh. A dál rozšiřuje kapacity výroby s výhledem do budoucna. Nevím proč, ale možná proto, že nehrozí ten požár jako u Li-onek.

+1/0
1.12.2018 1:23

M37a10r66t49i60n 40K64a77r25á22s94e10k 9218293198938

Zas mi to prijde jako naprosto minoritni problem, dramaticky zveliceny. Ano, na opravdu pohonu bude zrejme potreba elektrikar (baterka, stridac, motor), ale kolik rpocent oprav u elektroauta se bude tykat pohonu? Tahle sestava je radove spolehlivejsi nez spalovaci motor, i ten se opravuje dost vzacne. A tim padem opravdu neni treba aby kazdy servis mel zastupy personalu, ktery bude umet delat opravy, ktere se temer delat nebudou, na to opravdu staci par specializovanych servisu v republice, ktere to zvladnou, kdyz uz k tomu dojde.

A ta karantena pred servisem? No je treba clanek docist a tyka se to jen nehody (tzn auto rozsekane), kde i u spalovaku cekate klidne par tydnu nez vam to daji dokupy, opravdu to nebude tak, ze prijdete vymenit zarovku, a budete mit auto 24h v karantene...

+5/0
30.11.2018 13:46

K69a48r81e33l 72B85a68r54t29á96k 3309803452846

Ale ona ta elektroauta budou bezporuchová, tak žádný problém.

+1/0
29.11.2018 21:16

J54i26ř40í 42N44o95v79o91t88n94ý 5610298607354

Tak vyměnit pylový filtr snad automechanik zvládne.

+2/0
29.11.2018 18:16

P15e92t95r 61Č42e86r42v62e77n58ý 3776149367799

Pod napětím 400V?;-D

0/0
1.12.2018 1:24

V79l16a21d67i57s43l76a20v 54B93u87r75y59š72e68k 1899432767344

já si pomatuju, že když jsme přecházeli na elektrické lokomotivy, tehdy se tomu říkalo elektrifikace na dráze, tak byl neřešitelnej problém s opravama, dělníci v depech byli zvyklí na parní stroje a takzvanou žehličku opravit neuměli, nemělo to kotel, nemělo to ohniště, nemělo to nádrž na vodu a ani komín, navíc to divně kvičelo a dokonce se z toho nevalil dým, nové lokomotivy nikdo neuměl opravovat a psalo se o tom i Rudém právu, jenže nakonec všechno dobře dopadlo, opraváři se sehnali a elektrický lokomotivy mohly začít jezdit a já věřím, že to i s auty bude nejinak a pokrok se nezastaví jen proto, že je nebude umět nikdo opravovat

+4/0
29.11.2018 17:09

J49a93r92o91s36l84a82v 52Š67m82e77j64d84a 8282749649180

Co by se tam opravovalo ? Brzdy , řízení budou stejné převodovka také dnes se už neopravuje ale vyměňují díly. Elektromobil má daleko méně částí a nebudou tolik poruchové.

+2/0
29.11.2018 16:57

V24l55a17d92i77s70l25a85v 16B47u98r65y13š14e88k 1869692597554

elektromobil snad ani převodovku nemá

0/0
29.11.2018 17:01

J40i21ř28í 74N30o58v92o66t86n21ý 5200218737544

Elektromobil má převodovku s pevným převodem. I když se uvažuje o dvoustupňové, což už rozmělňuje jednu z hlavních výhod elektromobilu - minimum součástí, minimum poruch.

0/0
29.11.2018 18:18

R92a35d34i61m 77P42o10l24á30š20e97k 9756153689269

Záleží na výkonové charakteristice elektromotoru, Závislost účinnosti elektormotoru nebo dosažitelného výkonu na otáčkách... Spalovací motory ze začátku taky měly třeba jen dvě rychlosti, postupně, jak se spalovací motory vyvíjely směrem k vyšší složitosti a účinnosti a zvyšovaly se rychlosti aut, přibýval počet stupňů v převodovce.

0/−1
29.11.2018 20:09

T73o59m95á40š 15B14e62r83k43a 2885282574226

Ale to je kvůli točivému momentu v rozsahu otáček u spalovacího motoru. Elektromotor má točivý moment v celém rozsahu stejný.

+1/0
1.12.2018 9:05

A32l29e29x 35G88r54e39g59o95r 9614442962769

Ne ,je to hlavně kvůli výkonu.

0/−1
4.12.2018 19:30

A96l21e13x 53G19r60e27g61o28r 9934452602769

No, spíše jak se vysovalvykon a zmenšoval zdvih. Nad čtvercový motor je přeci jen dost pružný. Mustangy z roku 63 měly třístupňovou převodovku ale v podstatě stačila jen ta trojka.

0/0
5.12.2018 13:08

M23a87r30e71k 77K44l52u81f66a 3188874774566

Mám otázku: bude muset mít automechanik platnou vyhlášku 50? 8-o

0/0
29.11.2018 14:46

M78a78r71t43i98n 10K77a69r17á84s85e32k 9858733488618

No mechanik v servisu bude mit stejne papiry jako dneska, nicmene na opravu vysokonapetoveho systemu (baterka, motor, stridac) zrejme kvalifikace potreba bude, nicmene oprava pohonneho systemu je rekneme dost exoticka, tzn neni treba aby na to meli mechanika v kazdem servisu...

0/0
29.11.2018 14:51

V15l66a10d41i52s93l61a46v 17B41u72r29y42š53e38k 1459452307814

kdo se hrabe v práci v elektrice, musí mít na to zkoušky podle vyhlášky 50

0/0
29.11.2018 17:10

H69o82r48s32t 12B60r76a44u27n 8223851902213

Nesmysl jménem elektromobil se řádně prodraží a nehorázně zatíží životní prostředí.

0/−1
29.11.2018 14:10

M66a18r27t55i82n 20K55a46r36á76s80e62k 9918463968868

No to kazdopadne, ale trochou stesti mene nez auto na benzin/naftu, o coz jde ze...

+3/0
29.11.2018 14:52

J52i41ř92í 49N37o28v79o44t83n61ý 5180498427834

Jak?

0/0
29.11.2018 18:19

Z11d89e28n85ě38k 30P86a30v27l88i46š 8705230456

Problém elektroaut, zejména v segmentu malých vozidel a dodávek je vysoká cena. Když budeme ve firmě potřebovat vyměnit dodávkové vozidlo na "ježdění kolem komína" tak za cca 200 000 Kč dostanu Dacii, když budu chtít něco podobného v elektrice zaplatím 600 000. Za jak dlouho se nám vrátí rozdíl 400 000? Možná nikdy.

+8/0
29.11.2018 8:56

M21a54r31t96i84n 97K30a35r42á58s27e27k 9798983758488

Tak ono nikdo neceka ze elektroauta budou prodava ve velkem pri dnesnich cenach a parametrech (mozna krome Noru)

0/0
29.11.2018 9:40

J36i93ř38í 86N44o95v61o12t27n20ý 5580318547724

0,7 korun na kilometr, prakticky bezúdržbové auto.

+1/0
29.11.2018 18:20

M31a48r80t19i31n 48K49a63r28á45s98e12k 9698923528788

A nějaká souvislost s tím co jsem psal???

0/0
29.11.2018 21:49

A13l68e50š 28F23i97f43k28a 2174343202343

Jaké "vysoké napětí" ve smyslu elektrotechnických norem a Vyhl. 50/78 Sb. má být v elektromobilech? 'Nízké' a 'vysoké' jsou dva různé pojmy.

+2/0
29.11.2018 8:34

J45o82s80e19f 75Š21o13l54t95e41s 8284668260863

Zpravidla žádné. Vysokonapěťový systém je pouze odlišení od nízkonapěťového (12V) systému, který ve vozidlech zůstává, je to terminus technikus v automobilovém prostředí a zde dává smysl. A v některých EV s 800V baterií se už pomalu k VN dostáváme, i když nám ještě asi 200 V chybí.

0/0
29.11.2018 8:50

R54a74d67o97m96í58r 42P33e66š78o28r85n32a 3139346829746

Postavte v okruhu každých 5 km či 10 km dobíjecí stanice a je vymalováno. A ty výhody, žádný smrad z toho jak z nafťáků anebo benzíňáků, Tichý chod jak ještěrka na nádražích. žádné emise, akorát tak od řidiče, pokud se špatně nají anebo jede z flámu..

Akorát donutit ty chytráky nahoře, co si na tom chtějí namastit kapsu, že čím více budou tato dostupnější, tím více po nich lidé hrábnou...

Jen že lidská chamtivost nezná mezí speciálně v Čechách, kde se žije podle starého přísloví: Jezme, pijme, neboť zítra zemřeme. Jinými slovy nahrabejme si co nejvíce jako syslové. Tohle si ale může dovolit jen horních deset tisíc. dalších 5 miliónů bude jezdit ve starých smrdutých dieselech, které akorát všechno zasmradí a navyšují CO2 v ovzduší. Pak se nedivte, že neprší..

+2/−2
29.11.2018 8:15

V12í41t 25O52ž93a10n25a 1318598265414

Každých 60-80km stačí.

0/0
5.12.2018 20:59

D74a57n72i19e98l 56T80s55c73h42e65r21n37a85y 2505562519952

Pri tech prodejnich cenach si to bezny clovek stejne koupit nebude moci, takze tak. A jestli resi, ze je nebude mit kdo opravovat, tak to znamena, ze opet planuji vyrabet smejdy, tudizsi to nebude chtit koupit nikdo, jelioz smejdy asi nikdo kupovat nechce

0/0
29.11.2018 7:53

D91a27n32i91e16l 45P90a24n55e39k 6312731972800

A to je jako problém naučit je odpojit baterii od rozvodu? Vždyť už Toyota u prvního Priusu tohle měla. Pravda musel se sundat kryt, ale velká oranžová pojistka odpojila baterii a jakákoliv další práce byla zcela bezpečná. Navíc moderní auta mají pojistky daleko lépe přístupné a nevidím na tom nic složitého. Když se doma hrabu v elektrice, tak si taky shodim jistič. Tohle je nemlich to samé. Zase bych z toho nedělal kdo ví jak složité školení.

Poměrně lehká elektrikařina a beztak jak znám servisy tak vyměňují kus za kus. A investovat 3mil. když rejžují na servisech x desítek procent navíc mi přijde úsměvné. Hlavně teda autorizáky.

Baterie se vyměňují také snadno. Alespoň u Tesly je to lehký zásah kdy se sundá kryt bateriové soustavy a pak se najde poškozený sektor a ten se vymění. Je to skládačka. Nevím sice jakou technologii chce používat Škoda auto, ale nedělal bych z komára velblouda. Kdo chce, naučí se raz dva.

+3/−1
29.11.2018 0:05

L37u81m17í35r 14V69i22t22h13a 2767117286372

Zvláštní, že si toho ještě nevšimli, jak je to snadné. Mít Vaše know-how, už bych měl specializovaný servis na elektroauta. Ačkoliv - Vy už ho asi máte, i s jadernou dobíjecí stanicí, kterou jste si sám postavil. Vždyť to není nic složitého, jen sejmout ten správný dekl.

+2/−5
29.11.2018 7:00

D97a58n40i65e23l 74T73s17c30h48e56r35n79a12y 2635642659102

Jenze ono na elektroautech, pokud jsou dobre navrzena a vyrobena, to skutecne neni problem, je to obycejna elektrikarina a zbytek je stejnej jako u normalnich aut.

+4/0
29.11.2018 7:56

D44a20n91i23e55l 57P67a49n26e91k 6322151192880

Presne tak.

0/0
29.11.2018 8:33

D38a43n72i85e57l 79P90a17n83e15k 6622731862850

To je panecku reakce hodna potlesku. Tolik slov a pritom zcela o nicem ;-)

+1/0
29.11.2018 8:33

L56u43m41í20r 48V21i44t28h92a 2877667276192

Jak se do lesa volá...

0/−3
29.11.2018 8:38

D65a16n34i89e37l 26P51a26n90e72k 6302911792510

Kdyby jste mel alespon vecny argument, ale vy jste sesmolil jen snuzku demagogickych ptakovin bez rozumu.

0/0
29.11.2018 9:00

D63a29n83i38e49l 93P92a62n40e45k 6872721982500

Hele vy experte: https://www.youtube.com/watch?v=Q3RCdrh666w jak snadny to je. Frajer si to udela doma pred garazi sam. Ale jak typicky ceske, zacit hatit a vedet o tom kulovy. Hlavne najit milion zpusobu proc neco nejde. ;-) Kdyz to zvladne on sam s 5 kusy naradi, tak to asi fakt tezky nebude. Jak rikam, staci lehce proskolit a zvladne to kazdy trochu zrucny co umi pouzivat mozek.

0/0
29.11.2018 9:08

J27i97ř54í 92S68e23h72n96a28l 6985388832586

Hele, vy experte, sam si doma taky jiste vymenite vypinac, zasuvku, nebo jistic. Je to mnohem jednodussi nez to vase video. Presto ale pokud vam to bude delat servisni firma, tak nestaci to umet, ale musi na to byt osoba s prislusnou zakonem danou kvalifikaci. Na tom vase videa nic nemenej. A zakonem dana kvalifikace neni lehky proskoleni. Co to obnasi je jasne dane tim zakonem.

Jestli jste si nevsiml, tak zijete v dobe kdy papiry musite mit na vsechno. Ze umite psat jeste neznamena ze treba muzete jit ucit do prvni tridy deti psani. Na to musite mit pedak a jestli umite psat neni az tak podstatny. S tim elektrickym autem je to stejny.

Takze jak typicky ceske - zacit hatit a vedet o tom kulovy.

+3/0
29.11.2018 9:56

D14a26n50i46e27l 29P64a75n39e68k 6812881692700

Uzasny. Rekvalifikacni kurz trva 300hod vc teoreticke i prakticke casti. Jestli je to pro autorizak tak tezke vzit jednoho zamestnance a proskolit, tak pak at zhynou ve sve neinovaci. Nebo najmout cloveka co na to ten papir ma. 1 clovek pro zacatek bohate staci. Nemusi umet cele auto, staci tu elektriku. Zbytek auta obslouzi mechanik.

Jako fakt nehledejte problemy tam kde vubec zadne nejsou.

+2/0
29.11.2018 10:09

J22i71ř59í 91S38e77h27n49a55l 6315468862826

Si ten zakon aspon prectete nez napisete nesmysl.

0/0
29.11.2018 10:14

D49a55n85i19e50l 65P19a13n70e40k 6702311612320

A co se tam jako doctu? Ze do 1000V je treba mit rok praxe a vzdelani? Ano to vime. Vzdelani pokryva od vyuceni po VS. Predpokladam, ze jednolety ucebni obor na SOU na to bohate staci. Takze co je za problem? Vzit jednoho cloveka protahnout ho rocnim studiem na SOU se zamerenim ktere potrebuje? To je investice to neni problem ;-)

+2/0
29.11.2018 10:23

S96t42a78n63i10s40l83a37v 56K85r66e33j65c40a35r 6987106893944

Ano, máte pravdu ESČ jsou nahrazeny sice eupředpisy a normami, ale praxe je věc jedna a papír druhá. Studenti jež dnes studují IT a elektroniku na odborných školách by mněli být jako lékaři a zdravotníci hlavně pro české firmy a tedy i pro servisní činnost servisů. SOU dnes netáhnou, ale elektronika není otázkou učebního oboru ale dnes už středoškolského. Takže je to na učitelých a profesorech.

0/−1
29.11.2018 11:46

D81a77n91i88e22l 95P78a28n15e12k 6672871612660

Verim tomu, ze do budoucna na to vzniknou i rozsireni v oborech jako je elektromechanik i se zamerenim na elektromobily. Navic Skoda Auto ma sve vlastni uciliste a pokud na ten obor nalaka lidi tak autorizaky maji po svych "starostech".

+1/0
29.11.2018 12:24

J55i64ř27í 57S88e67h32n81a19l 6705588622636

Ze to vede k tomu ze v budoucnu automechanik na ucnaku absolvuje i to elektricky vzdelani a dostane se k tomu papiru vicemene automaticky je celkem jasny, s tim souhlasim. Ale soucasnej stav je ze naprosty minimum je rocni regulerni studium (pokud uz ma aspon jiny ucnak, treba toho automechanika), pak rok praxe, pak ty zkousky (to uz je formalita). K tomu samozrejme se na zacatku musi pockat na zacatek skolniho roku. Takze ten cyklus zabere 2-3 roky. Nazvat tohle rekvalifikacnim kurzem je dost odvazny. A z pohledu servisu ktery toho cloveka bude potrebovat toto neni primarni reseni, bude ho chtit rychlejc. Takze bude nedriv muset hledat na trhu prace, coz v soucasny dobe nepujde uplne snadno.

Leda ze by prislusne vzdelani slo absolvovat v Plzni, pak by samozrejme zadny problem nebyl.

0/0
29.11.2018 18:03

D97a85n46i40e14l 71P31a70n36e25k 6642851732860

Ja myslim, ze si to legislativne posefujou v ramci ekonomickeho rozvoje.

0/0
29.11.2018 21:46

J44i15ř19í 50J83e97l44í14n72e79k 5435826423169

..no spíš kulový o tom víte Vy.. oni ti výrobci jsou asi úplné trubky a nechají do toho rýpat kohokoliv a tím a) budou riskovat neodbornou opravu, tj. další poruchy nebo rovnou požár b) nechají si ujít zisk z autorizované opravy... takže Vám doporučuju začít s něčím podobným,ale dostupnějším - například si vezměte jetou baterii z noťasu co je třeba na 20%kapacity a buďte ten frajer a vyměňte si akumulátory uvnitř za nové.. není to žádný problém..jen pak zjistíte, že vaše renovovaná baterie se 100%akumulátory se dál chová jako 20%, protože je nutno vynulovat počitadlo v BMS. V dobách, kdy to bylo uloženo v externí EEPROM, tak to šlo přepsat, dnes je tato paměť uvnitř řídícího obvodu, do kterého se nedostanete. Naznačuji,že prostě jsou technické způsoby, jak amatérštinu ztížit či znemožnit. Jinak na tom videu je baterka z hybridu,najděte si obdobné video s demontáží baterie z Tesly a už to taková sranda není...

0/0
29.11.2018 14:44

D23a54n20i78e51l 47P26a64n16e26k 6302571572930

Jasne ona Skoda Auto si nenecha do svych vozu v koncernovych autorizacich stourat kde kym ;-D To da rozum. Oni si ty lidi sami proskolej nebojte.

0/0
29.11.2018 21:47

D34a93n90i42e33l 81P57a93n73e65k 6482211792100

A co se demontaze baterie z Tesly tyce: https://www.youtube.com/watch?v=5b8u5EyZ5v8 jo jo strasne slozite ;-D

0/0
29.11.2018 21:49

Najdete na iDNES.cz