Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ekofraška podle EU: elektromobily pro ministry dobíjel dieselový generátor

  12:00
Kdyby jeli normálními auty, udělali by lépe. Řeč je o unijních ministrech, které na jednání ve francouzském Lyonu na začátku února odvezly elektromobily. Ty pak ale jejich řidiči připíchli na kabely vedoucí do obrovského dieselgenerátoru.

ilustrační snímek | foto: Peugeot

Slovy klasika: „Rozkaz zněl jasně.“ Na jednání unijních ministrů zdravotnictví a zahraničí ve francouzském Lyonu musí všichni přijet elektromobilem. Nebyl čas si lámat hlavu tím, že na místní prefektuře jsou jen čtyři nabíjecí místa. Francouzi problém vyřešili po svém – ministerské elektrické mikrobusy dobili dvěma kontejnerovými naftovými generátory.

Ke smůle lyonských úředníků ale flotilu elektrických mikrobusů Peugeot Traveller a Citroën Spacetourer napíchnutých na dieselový generátor vyfotili novináři z lyonského regionálního deníku Le Progres.

Na snímku je vidět kontejnerový dieselový generátor, podle informací francouzského deníku Le Parisien byly tyto generátory dokonce dva. Dobít měly zhruba padesátku elektromobilů, podle zveřejněné fotografie převážně elektrických verzí „eurododávky“, která se ve francouzské továrně Sevel Nord vyrábí pod značkami Peugeot, Citroën, Toyota, Opel a nově i Fiat.

Mluvčí prefektury departementu Rhone pronájem generátorů zdůvodnila tím, že samotná prefektura nedisponuje dostatečnou infrastrukturou pro dobití takového počtu elektroaut. Úředníci v podstatě neměli jinou možnost – museli se s unijním nařízením vypořádat.

Když pomineme nesmyslnost samotného pokynu – dává takový způsob dobití elektromobilu smysl? Zkusili jsme propočítat, kolik dobití elektromobilů z dieselové centrály stálo – ne finančně, ale v produkci CO2, kterou se celá elektromobilita zaklíná. A výsledek? Kdyby jeli úředníci stejnými dodávkami poháněnými spalovacími motory, ušetřili by dohromady až 90 litrů nafty. Přepočteno na CO2 to představuje úsporu až čtvrt tuny skleníkových plynů.

60 litrů nafty za hodinu

Ze zveřejněné fotografie sice nelze přesně určit typ centrály, obecně ale lze odhadnout, že velké kontejnerové centrály tohoto typu potřebují na hodinu svého provozu zhruba 60 litrů nafty, kterou přemění – v optimistickém případě – na 200 kWh. Elektrický Traveller přitom potřebuje na šedesátikilometrovou cestu z rhonské prefektury na lyonské letiště a zpět asi 20 kWh. Nabití 50 mikrobusů (pokud pomineme fakt, že se elektromobily nenabíjejí lineárně a čím jsou nabitější, tím déle dobití trvá) tedy trvalo minimálně 5 hodin čistého času, během kterých generátory spálily nejméně 300 litrů nafty.

Naftová verze Travelleru přitom i v nejsilnější variantě „žere“ papírově sedm litrů nafty na sto kilometrů, reálně asi o litr víc (zkušenost reálného majitele). Při celkových třech tisících ujetých kilometrech by tedy konvenční auta propálila 210 – 240 litrů nafty. Spalovací motor zkrátka z tohoto srovnání vychází lépe. A to nejsou ve výpočtu zahrnuty energetické náklady spojené s přepravou generátorů k prefektuře, kterou nepochybně zajišťoval náklaďák spalující také naftu. A k tíži elektromobilů jde i čistota provozu – současný automobilový vznětový motor splňující normu Euro 6 má násobně nižší emise škodlivých látek než diesel generátor, na který nejsou kladené zdaleka tak velké nároky.

Využití naftových generátorů pro nouzové dobití elektromobilu je relativně běžné. Záchranu a dobití znehybněných bateriových aut nabízí asistenční služby včetně různých startupů. A v tomto režimu proti ní nelze nic namítat. Vždy jde ale o relativně drahou a nouzovou službu – podobnou jako je pomoc motoristům, kterým došel benzin nebo nafta. 

V takovém případě nikoho nenapadne posuzovat energetickou náročnost „záchranné operace“. V lyonském případu jde ale o princip, kdy povinná demonstrace „zelenosti“ skončila blamáží, která ve finále jen prohloubí image elektromobility jako nesmyslu, který evropským motoristům kdosi vnucuje a sám má reálný problém jej dodržet.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...