Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ekofraška podle EU: elektromobily pro ministry dobíjel dieselový generátor

  12:00
Kdyby jeli normálními auty, udělali by lépe. Řeč je o unijních ministrech, které na jednání ve francouzském Lyonu na začátku února odvezly elektromobily. Ty pak ale jejich řidiči připíchli na kabely vedoucí do obrovského dieselgenerátoru.

ilustrační snímek | foto: Peugeot

Slovy klasika: „Rozkaz zněl jasně.“ Na jednání unijních ministrů zdravotnictví a zahraničí ve francouzském Lyonu musí všichni přijet elektromobilem. Nebyl čas si lámat hlavu tím, že na místní prefektuře jsou jen čtyři nabíjecí místa. Francouzi problém vyřešili po svém – ministerské elektrické mikrobusy dobili dvěma kontejnerovými naftovými generátory.

Ke smůle lyonských úředníků ale flotilu elektrických mikrobusů Peugeot Traveller a Citroën Spacetourer napíchnutých na dieselový generátor vyfotili novináři z lyonského regionálního deníku Le Progres.

Na snímku je vidět kontejnerový dieselový generátor, podle informací francouzského deníku Le Parisien byly tyto generátory dokonce dva. Dobít měly zhruba padesátku elektromobilů, podle zveřejněné fotografie převážně elektrických verzí „eurododávky“, která se ve francouzské továrně Sevel Nord vyrábí pod značkami Peugeot, Citroën, Toyota, Opel a nově i Fiat.

Mluvčí prefektury departementu Rhone pronájem generátorů zdůvodnila tím, že samotná prefektura nedisponuje dostatečnou infrastrukturou pro dobití takového počtu elektroaut. Úředníci v podstatě neměli jinou možnost – museli se s unijním nařízením vypořádat.

Když pomineme nesmyslnost samotného pokynu – dává takový způsob dobití elektromobilu smysl? Zkusili jsme propočítat, kolik dobití elektromobilů z dieselové centrály stálo – ne finančně, ale v produkci CO2, kterou se celá elektromobilita zaklíná. A výsledek? Kdyby jeli úředníci stejnými dodávkami poháněnými spalovacími motory, ušetřili by dohromady až 90 litrů nafty. Přepočteno na CO2 to představuje úsporu až čtvrt tuny skleníkových plynů.

60 litrů nafty za hodinu

Ze zveřejněné fotografie sice nelze přesně určit typ centrály, obecně ale lze odhadnout, že velké kontejnerové centrály tohoto typu potřebují na hodinu svého provozu zhruba 60 litrů nafty, kterou přemění – v optimistickém případě – na 200 kWh. Elektrický Traveller přitom potřebuje na šedesátikilometrovou cestu z rhonské prefektury na lyonské letiště a zpět asi 20 kWh. Nabití 50 mikrobusů (pokud pomineme fakt, že se elektromobily nenabíjejí lineárně a čím jsou nabitější, tím déle dobití trvá) tedy trvalo minimálně 5 hodin čistého času, během kterých generátory spálily nejméně 300 litrů nafty.

Naftová verze Travelleru přitom i v nejsilnější variantě „žere“ papírově sedm litrů nafty na sto kilometrů, reálně asi o litr víc (zkušenost reálného majitele). Při celkových třech tisících ujetých kilometrech by tedy konvenční auta propálila 210 – 240 litrů nafty. Spalovací motor zkrátka z tohoto srovnání vychází lépe. A to nejsou ve výpočtu zahrnuty energetické náklady spojené s přepravou generátorů k prefektuře, kterou nepochybně zajišťoval náklaďák spalující také naftu. A k tíži elektromobilů jde i čistota provozu – současný automobilový vznětový motor splňující normu Euro 6 má násobně nižší emise škodlivých látek než diesel generátor, na který nejsou kladené zdaleka tak velké nároky.

Využití naftových generátorů pro nouzové dobití elektromobilu je relativně běžné. Záchranu a dobití znehybněných bateriových aut nabízí asistenční služby včetně různých startupů. A v tomto režimu proti ní nelze nic namítat. Vždy jde ale o relativně drahou a nouzovou službu – podobnou jako je pomoc motoristům, kterým došel benzin nebo nafta. 

V takovém případě nikoho nenapadne posuzovat energetickou náročnost „záchranné operace“. V lyonském případu jde ale o princip, kdy povinná demonstrace „zelenosti“ skončila blamáží, která ve finále jen prohloubí image elektromobility jako nesmyslu, který evropským motoristům kdosi vnucuje a sám má reálný problém jej dodržet.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

Zdravotnická záchranná služba Kralovéhradeckého kraje využívá nový elektromobil...

VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

  • Nejčtenější

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...