(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Daimler

Česko nemá centrální registr nabíječek elektroaut. Odhad je 200 míst

  • 109
Energetické společnosti při instalaci nových dobíjecích stanic pro elektromobily stále častěji spolupracují s obchodními řetězci, sítěmi čerpacích stanic i samotnými městy. Vyplývá to z vyjádření firem.

Šéfredaktor magazínu hybrid.cz Jan Horčík řekl, že v Česku stále neexistuje centrální registr dobíjecích stanic. Podle odhadu serveru je jich přibližně 200, z toho zhruba polovina takzvaných rychlonabíjecích.

„Rozhodně největším hráčem je ČEZ, který má 120 nabíjecích stanic. O druhé místo se dělí Pražská energetika (PRE) a E.ON. Pak jsou tu menší hráči - soukromé firmy, které se rozhodly začít budovat své malé sítě, anebo dokonce jednotlivé firmy, které pořizují jednotlivé nabíječky a dávají je veřejně k dispozici,“ řekl Horčík. Ve vlastní režii podle něj začínají instalovat nabíjecí stanice například diskonty Lidl.

Energetické firmy uvedly, že s masivním rozvojem dobíjecích stanic počítají i nadále. Rozvoji podle nich pomáhají i evropské dotace, společnosti navíc rozšiřují spolupráci s dalšími firmami. ČEZ nově na tiskové konferenci představil svoji spolupráci s řetězcem rychlého občerstvení McDonald´s.

„Momentálně jsou dobíjecí stanice ČEZ k dispozici v pětici našich lokalit. Rádi bychom pokračovali ve spolupráci i v dalších lokalitách, zejména ve městech a u dálnic,“ uvedla Ivana Prosecká z McDonald´s ČR. Mluvčí ČEZ Martin Schreier uvedl, že firma se rámcovými dohodami s provozovateli nejrůznějších řetězců snaží výstavbu dobíjecí sítě urychlit.

„Vedle McDonald´s a Kauflandu musíme zmínit také Unipetrol a jeho síť čerpacích stanic Benzina. Současně využíváme k rozšiřování sítě i dlouhodobé spolupráce s některými městy, kraji nebo dalšími subjekty - v posledních týdnech a měsících například při instalacích v Třinci, Valašském Meziříčí nebo Zoo Dvůr Králové,“ vypočítává Schreier. „Do roku 2020 chceme dnešní počet stanic minimálně zdvojnásobit, to znamená dostat se někam k číslu 250 stanic,“ dodal.

E.ON podle mluvčí Martiny Slavíkové nyní z komerčních partnerů při rozšiřování dobíjecí sítě nejvíce spolupracuje se společností Globus. „Dohodli jsme se, že vybudujeme rychlonabíjecí stanici pro elektromobily u každého jejich hypermarketu - celkově jde o 14 lokalit, přičemž čtyři z nich (Opava, Čakovice, Zličín, Ústí nad Labem) už jsou v provozu,“ uvedla.

Připomněla, že v rámci konsorcia energetických firem NEXT-E firma spolupracuje také se sítí čerpacích stanic MOL, velký potenciál podle ní E.ON vidí také ve spolupráci s městy. „Již jsme začali například v Třebíči, v Pelhřimově jsme uzavřeli smlouvu o spolupráci a jednáme i v dalších městech,“ dodala.

Další rozvoj dobíjecí sítě plánuje také PRE. „Nerad bych nyní prozrazoval příliš konkrétně, ale jak je patrno, naše dobíjecí stanice naleznete v obchodních domech a jejich sítích - například IKEA nebo Alza, brzy také bude dobíjecí stanice u Penny Marketu. V případě našich rychlodobíjecích stanic se mohou řidiči těšit na dobíjecí stanice na čerpacích stanicích, kdy nyní dotahujeme smluvně spolupráci,“ dodal.

ČEZ uvedl, že v Česku je aktuálně registrováno asi 2000 elektromobilů. Loni podle něj přibylo 400 vozů na elektrický pohon, letos tato hranice padla už koncem července. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Celkem bylo v Česku na konci prvního pololetí registrováno přes 5,7 milionu osobních aut.

,

Elektromobil