- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tehdá, když začaly jezdit (dnes mnohými lidmi téměř svatořečené) spalovací auta, také proti nim byl boj z řad prostého lidu. Nové vozy na spalovací motor, byly často poruchové, neměly pro sebe rozšířenou síť čerpacích stanic, "baterie" do koňského povozu se daly "nabít" téměř na každém kousku trávy, kůň toho v té době také zvládl mnohem více než než nový "ďáblův stroj".
Historie se dnes opakuje, jen místo opěvovaných koní je spalovací motor a ďáblův stroj není spalovací motor, ale ten na elektrické dobití.
Pokud by i tehdy bylo na mínění staromilců (kteří chtěli jen a jen koňské povozy), tak ještě dnes jezdíme s bičem v ruce.
V tomhle případě nejde primárně o jízdu samotnou ale o jízdu spojenou s pohonem mechanizace. A to kůň ani baterky nezvládnou.
Leda by ty sněžné pluhy, zametací vozy atd. byly napájené z troleje.
Podobná situace nastane při prosazování EV jako dálkových kamionů, long haul trucks v USA. Téměř vše, co se produkuje, od ovoce a zeleniny, přes maso a další potraviny a spotřební zboží se rozváží křížem krážem z jednoho konce země na druhý, nehledě k nákladům přímo z kontejnerových lodí. V USA je registrováno téměř 13 milionů kamionů, z nichž je 3 miliony semi truck, tedy tahačů za které se připojují přívěsy, třeba chladící či mrazící. z nichž více než polovina je považována za dálkové. Jaké baterie budou muset tato mostra mít, kolik budou vážit, o kolik sníží váhu nákladu a skutečný dojezd, to je ožehavá otázka. Dieselový kamion ujede na jednu 300 gallonovou nádrž (1135l) zhruba kolem 2000 mil (3 200km), samozřejmě to závisí na typu kamionu, terénu, počasí atd. Mnohé trucky mají menší nádrže, 150 nebo 200 gallonů pak je samozřejmě dojezd kratší. S plným nákladem mohou vážit až 80 000 lb neboli 36 tun. Ceny elektrických kamionů se pohybují od 180 tisíc dolarů a výše a ujedou na jedno nabití zhruba 500 mil v ideálních podmínkách. Cena stejného dieselu je kolem 150 000 a jejich dojezd je téměř čtyřnásobný. Navíc řidič kamionu vydělává podle vzdálenosti kterou najede, někdy procentem z hodnoty nákladu. Je jasné, pokud bude muset nabíjet každých 500 či 600 mil, jeho výdělek rapidně klesne. Takže plány některých přezeleněných států jsou velmi ambiciozní nemající s realitou nic společného. Alespoň za současných podmínek.
Elektrický kamion je nesmysl. Pokud by měl mít vyhovující dojezd, bude mít tak těžké baterie, že uveze jen svoje baterky a nic dalšího.
Naopak u dodávek nebo malých náklaďáků pro rozvozy v rámci města to smysl má.
Vybavil se mi pribeh Troje a trojskeho kone...
On taky bude problém v tom, že na ty funkce jsou nominováni lidi primárně podle genderu a sekundarně podle toho, zda mají správné progresivistické názory a volí správnou stranu. Viz ty tři ředitelky amerických univerzit. Být tam tři chlapi, tak je oheň na střeše. Ale tři progresivistické ženy nikomu nevadí. Svět se v zadel obrací. Každá reklama na hračky obsahuje černé děcko s jedním bílým rodičem. Je to hnus. Na západě neostřihají židovku. OK. Já zase nebudu kupovat nic co mi prodává musulman a nebudu kupovat nic co v televizi propaguje černoch.
Jsem rád že nejsem sám... Každá druhá reklama v našich TV ukazuje smíšené rodiny, viz reklama na OBI, Nurofen, či LEGO...
Vsechno by fungovalo, kdyby existovalo nějaké oteplování. Jenže naopak už 10 let je každá zima chladnější než ta předchozí. Marně vysvětlovat lidem jak raketově rostou průměrné teploty, když 90% populace je v cim dál víc po uši ve snehu a mrazu.
Stačí trochu kreativně sbírat a vyhodnocovat data a dostanete přesně takový výsledek jaký si přejete dostat.
Kdyby to nebylo k pláči, tak je to pěkná komedie.
Kdyby to byla elektromobilita třeba pro nějakou část NY taxíků, nebo nějaké zásobovací dodávky, tak možná. Ale pro těžké užitkové vozy, kde náročnost výkonu drtivě zkracuje provozuschopnost na jedno nabití, to mi přijde nesmyslné i bez extrémního napadnutí sněhu.
To se vyplati, mit jedna auta na leto a jina na zimu.
To je ale tendenční článek! Stačilo by víc těch elektrických aut a lepší síť nabíječek a problém vyřešen.
Nebo by mohli cely NY zakryt plachtou aby v zime nesnezilo.