(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Volkswagen

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

  • 174
Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich ekologičnost. Namísto toho se provalilo, že motory TDI mají software pro obcházení emisních testů. Největší skandál v dějinách automobilismu, aféra Dieselgate odstartovala v září 2015.

Celou kauzu sleduje Jack Ewing, reportér deníku The New York Times, který v exkluzivním rozhovoru pro server iROZHLAS.cz odhalil, jak to celé začalo.

„V 60. byl v USA nejprodávanějším autem z dovozu VW Brouk. Pak přišla Toyota a další japonské značky, které VW odsunuly na druhou kolej. Od té doby se německá automobilka snaží znovu získat svůj podíl na americkém trhu,“ popisuje prapůvod vzniku celé aféry. 

V USA je podle Ewinga dnes Volkswagen úzce profilovanou značkou. „A to automobilku po desetiletí štve. Volkswagen vymýšlel strategii, jak se ve Spojených státech uplatnit, a to je i jeden z důvodů, proč ke skandálu došlo. Řekli si totiž, že to zkusí s dieselem.“ Jenže Volkswagen na to šel dost krkolomně a riskantně. Celou kampaň na propagaci slavných TDI tam postavil na tom, že jsou ekologické.

„Když se ukázalo, že lžou, nesli vinu nejen z klamání regulátorů, ale i spotřebitele. Pokuty v USA jsou přitom mnohem drakoničtější a drsnější než v Evropě,“ vysvětluje a připomíná, že americký právní systém dává řidičům mnohem větší příležitost domoct se u soudu svých práv a odškodnění, protože v USA znají systém hromadných žalob, kdy se lidé spojí dohromady a soudí se jako skupina. „Volkswagen jen v případě hromadných žalob vyplatil asi 600 tisícům řidičů 15 miliard dolarů,“ komentuje Ewing tříleté výročí Dieselgate

„Volkswagen měl v USA image automobilky pro lidi, kteří se chovají šetrně k životnímu prostředí a snaží se pečovat o udržitelný rozvoj,“ vysvětluje Ewing. A právě odhalení, že je to přesně naopak, Ameriku naštvalo. „Teď VW obrátil a začal dělat velká SUV, což je úplně jiný trh, a docela se mu daří. Při tom, co se všechno stalo, se prodeje celkem drží, ale Volkswagen v USA samozřejmě čelí spoustě dalších výzev,“ říká americký novinář.

A připomíná, že v USA diesel nikdy nebyl tak rozšířený. „To byl ten velký nápad Volkswagenu, který ovšem naprosto selhal. Chtěli Američany naučit jezdit v dieselových autech,“ shrnuje.

Dieselgate na iDNES.cz

Speciální příloha

Zpravodajský portál iDNES.cz se aféře věnuje od samého začátku nejkomplexněji na českém internetu. Do nynějška vyšlo na iDNES.cz přes 250 článků. Speciální přílohu k dieselgate najdete zde.

Muž v pozadí

Reportér renomovaného amerického deníku psal o aféře mezi prvními a od začátku tušil, že půjde o velkou věc. Ve své knize „Rychleji, výše, dále: Skandál Volkswagenu“ odhalil jméno zaměstnance automobilky Stuarta Johnsona, který podvádění s emisemi na Volkswagen vyzradil. Johnson měl u Volkswagenu na starosti jednání s regulátory. Volkswagen na něj podle Ewinga tlačil, aby pomohl manipulace s měřením emisí ututlat. 

Ten ovšem ještě společně s dalším inženýrem americkým úřadům vše vyzradil. Ewing připomíná roli tehdejšího velkého šéfa německého koncernu Martina Winterkorna: „Po celou dobu podvádění byl v křesle šéfa Volkswagenu, a to až do roku 2015, kdy rezignoval. Byl známý tím, že úpěnlivě dbal na každý detail, a chlubil se, že zná každý šroubek ve všech modelech, které VW vyrábí. Když se skandál provalil, řekl, že o ničem vůbec nevěděl.“