Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

  15:26aktualizováno  9. prosince 11:55
Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká republika.

Aféra dieselgate se týká turbodieselových motorů TDI koncernu Volkswagen. | foto: Volkswagen

Komise chce kromě Česka učinit právní kroky proti Británii, Německu, Španělsku, Řecku, Litvě a Lucembursku kvůli nedostatečnému potrestání a neuložení sankcí proti koncernu Volkswagen za používání nelegálního softwaru manipulujícího s chováním vozu při testech emisí (vše o dieselgate čtěte zde).

Británie a Německo podle Evropské komise porušily zákon tím, že odmítly komisi poskytnout technické informace, které o emisním chování Volkswagenu shromáždily. Po startu emisního skandálu dieselových aut Volkswagenu komise vyzvala všechny státy EU, aby otestovaly také další značky, zda nemanipulují s emisemi.

DIESELGATE

Aféra dieselgate vypukla loni v září v USA. Volkswagen se poté přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto (VÍCE O KAUZE ČTĚTE ZDE).

Řada členských států zjistila, že podobný software používají také jiní výrobci, ale mají jej používat jen výjimečně kvůli ochraně motoru. Komise však uvedla, že to potřebuje prověřit.

„Je to silné pokárání Německa a dalších zemí za nečinnost. Selhání v postupu proti výrobcům, kteří podváděli, ukazuje jednostrannost odezvy na dieselgate - šlo o ochranu průmyslu na úkor spotřebitelů,“ komentuje Monique Goyensová, generální ředitelka Evropské spotřebitelské organizace BEUC.

„VW používáním odpojovacích zařízení porušil právo EU. Nyní je třeba pokutovat VW a další automobilky za nedodržování emisních norem a za ublížení na zdraví lidí,“ dodává Monique Goyensová.

Tyto praktiky poškodily podle Goyensové spotřebitele. „Očekáváme, že výrobci automobilů spotřebitelům škody vynahradí.“

České ministerstvo dopravy uvedlo, že se chystá novela, která v této věci sladí českou a unijní legislativu. Německo a Británie se naproti tomu vůči kroku Bruselu důrazně ohradily.

Podle českého ministerstva dopravy se výtka vůči Česku netýká přímo aféry „dieselgate“, protože v tuzemsku vozidla skupiny Volkswagen nebyla schvalována. „V současné české legislativě už existuje správní delikt spočívající v uvedení na trh vozidla nezpůsobilého ke schválení a chystaná novela specifikuje sankce za toto jednání,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad věří, že se celou věc s Evropskou komisí podaří vyřešit domluvou a věc nevyústí v žádné sankce.

Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily na Volkswagen své sankční předpisy, přestože firma používala software, který umožňoval manipulovat s měřením emisí a který je v EU od roku 2007 protizákonný. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země systém sankcí, který by výrobce odrazoval od porušování emisních pravidel, do svého vnitrostátního práva ani nezavedly.

Německé ministerstvo dopravy obvinění Bruselu z nečinnosti odmítlo. Poukázalo na to, že Německo je jedinou zemí EU, která podnikla kroky, které do budoucna zabrání manipulacím s emisními testy. „Evropská komise dostala návrh na změnu příslušné regulace a na přijetí nových technologií, které zlepší kvalitu systému kontroly emisí,“ uvedl mluvčí v e-mailu zaslaném mimo jiné agentuře Reuters.

Británie uvedla, že na obvinění komise „co nejrozhodněji odpoví“. „Jsme tímto mimořádným krokem překvapeni, protože od roku 2009 u nás platí zákony, které tento problém řeší, což jsme komisi už letos jasně sdělili,“ řekl mluvčí britského ministerstva dopravy.

Komise, která dohlíží na uplatňování právních předpisů EU, dala zemím dva měsíce na reakci. Pokud jejich reakci komise shledá neuspokojivou, může na ně podat žalobu u soudu EU.

Evropské automobilky, které v celé EU zaměstnávají asi 12 milionů lidí, argumentují tím, že používání softwaru, který dočasně vypíná systém omezování emisí, není v EU na rozdíl od USA nezákonný, protože platí výjimka v zájmu ochrany motoru. Německo říká, že legislativa EU je v tomto případě vadná, protože je nejednoznačná a umožňuje výjimky.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...