Dětem je nejlépe v sedačce

  9:30aktualizováno  9:30
Průzkumy ukazují, že stále příliš mnoho dětí jezdí v autech na našich silnicích „jen tak“. Víte, jak správně připoutat vaše nejmenší? Pamatujte, že děti jsou velmi křehcí pasažéři. Daleko křehčí než dospěláci.

Křehcí pasažéři
Hlava dětí je v porovnání se zbytkem těla velká a těžká.

Hlava devítiměsíčního dítěte představuje 25 procent jeho celkové tělesné hmotnosti.

U dospělého muže je to pouhých šest procent.

Pokud u nemluvněte nebo dítěte dojde k poranění hlavy, často dochází k poškození mozku. Jejich lebka není tak silná jako u dospělých.

Mezi další důvody, proč jsou děti zranitelnější, patří neúměrně slabší a nevyvinutý krk a pánev. Krk dospělého zatížení při čelní srážce poměrně dobře odolává, o krku dítěte to však neplatí.

Crashtesty EuroNCAP: budoucnost pro děti

Způsob ochrany je důležitý
Velký význam má při nehodě způsob ochrany. Pokud dítě používá standardní bezpečností pás – samozřejmě s příslušným sedákem, získá o 60 procent lepší ochranu, než kdyby nebylo vůbec připoutáno. Při použití sedačky umístěné čelem ke směru jízdy získává o 80 procent lepší ochranu a v sedačce obrácené zády ke směru jízdy je ochrana lepší o 90 procent.

Samozřejmě je důležité, aby druh ochrany odpovídal věku dítěte, jeho výšce a hmotnosti. Pokud dítě přepravujeme po směru jízdy, je vždy bezpečnější umístění sedačky či sedáku na zadním sedadle. Je-li sedačka umístěna proti směru jízdy na předním sedadle, je třeba deaktivovat čelní airbag spolujezdce.

Zády ke směru jízdy bezpečněji
Myšlenka přepravovat miminka a malé děti zády ke směru jízdy vznikla v 60. letech ve Švédsku. Jejím otcem byl profesor Bertil Aldman z Chalmers University v Goethenburgu, jenž se inspiroval sedadly, která při startu a přistávání používali astronauti při misi Gemini. Jejich sedadla měla speciální tvar umožňující rozložení sil po celém povrchu  zad. Princip dětských sedaček obrácených zády ke směru jízdy je stejný. V případě čelního nárazu jsou působící síly rozloženy na celá záda dítěte, a ne pouze na zranitelný krk.

Jestliže se začne hlavička dítěte dotýkat horní hrany sedačky, je načase ji vyměnit – avšak i nová sedačka by měla být obrácena zády ke směru jízdy. A ještě jednou si zopakujeme – je-li sedačka otočena proti směru jízdy, vždy musí být vypnut airbag spolujezdce. Jeho případná aktivace by totiž mohla dítě vážně zranit či usmrtit. U většiny novějších automobilů lze airbag spolujezdce deaktivovat vypínačem. Pokud tomu tak není, zajistí to pro vás příslušný servis.

Používejte sedák s opěrou
Dříve nebo později nadejde okamžik, kdy vaše ratolest ze své sedačky obrácené zády ke směru jízdy vyroste. Tato doba obvykle nastává když je dítěti přibližně rok. Od nynějška bude cestovat otočené ke směru jízdy, na sedáku se speciální opěrou zad, nebo bez ní. Opěra zad poskytuje dodatečnou ochranu v případě boční kolize. Pokud dítě usne, opěra ho lépe udrží v napřímené poloze. Navíc udrží bezpečnostní pás ve správné poloze na rameni v blízkosti krku.

***

Jak vybrat autosedačku? Čtěte ZDE

***

Standardem je Isofix
Většina sedaček je konstruována výrobci automobilových sedadel. Takové dětské sedačky jsou vhodné pro použití pouze v některých vozidlech, zatímco do jiných se nehodí. Také způsoby zajištění dětských sedaček se liší. Mezinárodní organizací pro standardizaci bylo proto sestavena pracovní skupina, která po deseti letech práce vytvořila systém pro standardní uchycení dětských sedaček Isofix. Norma Isofix byla publikována v roce 1999. Dnes již po silnicích jezdí mnoho nových vozidel vybavených kotevními body pro systém Isofix, pro který jsou k dispozici také kojenecké a dětské sedačky.

Jak správně připoutat vaše nejmenší

Pokud je dítě sedící na sedáku s opěrkou zad (nebo bez ní) připoutáno tříbodovým bezpečnostním pásem, je důležité pás správně umístit. Jeho horní část musí vést přes rameno a hrudník s minimální vůlí. Po zapnutí ho napněte. Nezáleží na tom, zda se bezpečnostní pás  dotýká krku dítěte. Je-li jeho horní příčná část umístěna příliš u okraje ramene, při nehodě může v takovém případě pás sklouznout a dítě je pak vrženo vpřed přes jeho vrchní část.

Za žádných okolností by dítě nemělo sedět s bezpečnostním pásem vedeným pod rukou. V případě nárazu může být vrženo vpřed, přičemž v nejhorším případě dokonce prolétnout čelním sklem. Spodní část pásu musí být vedena přes boky, nad horní částí stehen. Vždy se ujistěte, že je těsně obtažená před dvěma rohovými výstupky na stranách sedáku. V opačném případě by totiž pás mohl po nehodě sklouznout na břicho dítěte a způsobit mu vnitřní poranění. Pás nemůže dítě zachytit v oblasti jeho pánve, neboť není v porovnání s pánví dospělého člověka dostatečně vyvinuta.

Clive Bengtsson, VSTYLE

Příklad špatného umístění dětské autosedačky.

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce. Při crashtestu sedí figurína v autosedačce doporučené výrobcem.

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce. Při crashtestu sedí figurína dítěte v autosedačce doporučené výrobcem.

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce. Při crashtestu sedí figurína dítěte v autosedačce doporučené výrobcem.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

Volvo Amazon

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě...

Najdete na iDNES.cz